Водещо име на съвременната танцова сцена гостува на One Dance Festival

Лиа Родригес, чиято 40-годишна кариера заслужено й носи признанието на пионер на бразилския съвременен танц, посвещава най-новия си спектакъл “Borda” на флуидността на границите – географски, политически, социални, личностни. В спектакъла участват 9 танцьори, които преобразуват ничията територия на контролно-пропускателните пунктове и предразсъдъците в междинна станция, където противоположности се допират. Лиа Родригес е във финалната селекция за най-престижната награда за съвременен танц – The Rose International Dance Prize на авторитетния британски театър Sadler’s Wells, като резултатите ще бъдат обявени в началото на 2025-а година.

17-ото издание на международния фестивал за танц и пърформанс Оne Dance Festival ще се проведе в Пловдив от 16 май до 8 юни 2025. Почитателите на съвременния танц могат да вземат и своя фестивален пас “на тъмно”, който дава достъп за всички спектакли от програмата до 25 декември.

Граничните бразди отделят родното от чуждото, нас от тях, познатото от непознатото, аз от теб – и докато го правят, насила или неусетно, те се изместват, движат, танцуват дори. BORDA е спектакъл за надскачане на бариерите, които видимо и невидимо се протягат и простират наоколо. Всички онези стени от бодлива тел, бетон и жив плет, но също убеждения, възгледи, отлики. Границата, някъде и никъде едновременно, е жива, защото е човешко творение – и точно затова може да се промени. Тя може да означава събиране, вместо разделяне. Приемане, вместо отхвърляне. Отворена, а не затворена врата. Начало, вместо край. Да, вместо не.

На португалски език думата „borda“ произлиза от глагола „bordar“ – бродирам, тоест украсявам, усъвършенствам. Действие към подобрение. Другото й значение е граница – праг, предел, периферия, ръб, рубеж. Съществително, което разделя. Нарицателно за йерархия. Символ на противопоставяне между гостоприемство и враждебност, свобода и господство – теми, с които Лиа Родригес последователно работи през цялата си кариера, свързвайки танца с активизма.

Родена през 1956 г. в Сао Пауло, Бразилия, Лиа Родригес учи класически балет и история в Университета на Сао Пауло (USP), където през 70-те години участва в създаването на движението за съвременен танц в града. През 1980 г. се присъединява към трупата на Маги Марен във Франция за две години.

Десет години по-късно, вече завърнала се в родината, в Рио де Жанейро, тя основава танцовата компания Lia Rodrigues Companhia de Danças, която предлага целогодишна програма от изследвания, артистична работа по създаване на спектакли, танцови класове и репетиции. През 1992 г. Лиа Родригес създава фестивала „Панорама“ в Рио, като го ръководи в продължение на 14 години.

От 2004 г. насам нейната компания подпомага образователни и творчески дейности във фавелата Маре в Рио де Жанейро, съвместно с неправителствени организации. Така през 2009 г. е открит Център за изкуства в Маре, а от 2011 г. там функционира безплатното училище за танци.

Съчетавайки танц и активизъм по теми като расизма, неравенството и бедността, Родригес доказва синергията между изкуството и социалните процеси. Тя работи с танцьори от фавелата, както и с изпълнители от различен произход и с различна физика. На кръстопътя между пърформанса, пластичните изкуства и танца, нейната работа премества тялото извън зоната му на комфорт.

Сред творбите ѝ са: Ce dont nous sommes faits (2000), Formas Breves (2002) Incarnat (2005), Chantiers poétiques (2008), Pororoca (2009), Piracema (2011), Pindorama (2013), Para que o Céu nao Caia (2016), Fúria (2018) и Encantado (2021). Именно Encantado, който постига международен успех, носи на създателката си номинация за най-престижната награда в света на съвременния танц – The Rose Internatioal Dance Prize на авторитетния британски театър Sadler’s Wells, Лондон.

Лиа Родригес е носител на почетното отличие „Рицар на Ордена за изкуство и литература“, присъждан от Министерството на културата на Франция за изключителни заслуги в областта на културата. Тя печели наградите „Принц Клаус“ в Нидерландия (2014) г. и „Prix Chorégraphie de la SACD“ във Франция (2016). Германското списания Tanz я обявява за най-добър хореограф на 2019-а, а година по-късно получава наградата Prix de la Critique Danse за „танцова личност“.

Сподели в: