През 2020 година кризата с COVID-19 затвори за дълго време вратите на музеи, театри и кина. Вследствие на затварянето им много актьори, музиканти, художници, режисьори и музейни работници бяха изправени пред сериозни предизвикателства. В някои страни, като Франция, това доведе до множество протести на хората на изкуството.
Как стрийминг платформите подпомогнаха индустрията
В тези тежки времена за хората на изкуството, те откриха начин да продължат контакта със своята публика чрез стрийминг платформите. Благодарение на тях дългоочаквани кино прожекции успяха да се проведат онлайн. Станахме свидетели и на първите театрални постановки, играни на живо в социалните мрежи.
Музикалната индустрия, която също не беше пощадена от коронакризата, съвсем естествено се насочи към възможностите, които предоставят платформите за стрийминг. Благодарение на тях редица концерти, които бяха отложени, заради изискването за социална дистанция, успяха да се проведат онлайн.
Музеите, които също бяха принудени да затворят, намериха спасение в новите технологии. Най-предприемчивите от тях предоставиха виртуални разходки на своите почитатели.
Междувременно игралната индустрия, която също пострада заради пандемията, потърси алтернативни начини да продължи да се развива. Много лицензирани онлайн казина като winbet интегрираха в дейността си високи технологии като стрийминг, виртуална реалност и др.
Ролята на държавата
По време на първия локдаун през пролетта множество спектакли, кино прожекции, концерти, изложби и други участия бяха отменени в цялата страна. Във връзка с тежкото положение на сектора на културата у нас, бяха обявени финансови мерки в помощ на всички засегнати. Сред тях са заплати и осигуровки за държавните културни институти в областта на сценичните изкуства за периода на извънредното положение (за не повече от шест месеца), помощи за самоосигуряващи се творци в областта на културата и на изкуствата с една минимална работна заплата и начислени осигуровки за два месеца от времето на извънредното положение и един месец след неговата отмяна.
Артистите имаха възможност и да кандидатстват със свои проекти към Министерството на културата и Националния фонд „Култура“ по сега съществуващите програми, в правилата на които да бъдат включени допустими разходи до 25% на разходи за персонал и административни разходи и увеличение на сроковете на изпълнение. Творците получиха право и да кандидатстват и за безлихвени кредити до хиляда и петстотин лева с удължен срок на изплащане за десет години, както и с мярката 60:40 за запазване на работните места.
Какво е състоянието на българския културен сектор сега
След краткия проблясък през лятото, когато културният живот се засили и множество събития бяха проведени при спазване на противоепидемичните мерки на открито, в момента положението никак не е розово. Въпреки че салоните са отворени при 30% капацитет на публиката, културните дейци споделят, че посещаемостта е много ниска. Много от артистите настояват дейността им да бъде временно спряна, поради високият риск от заразяване.
Добрите примери, въпреки кризата
През 2020 година, въпреки пандемията и продължителната карантина, в България са заснети пет български и единадесет чуждестранни продукции, шест от които са реализирани в едно от най-големите студиа у нас. В края на година на първо четене бяха приети и промени в Закона за филмовата индустрия у нас, в които се предвиждат 25 милиона лева за подпомагане на българското кино и възстановяване до 25% от разходите на филми, осъществени изцяло с частни средства. България е една от последните държави, която ще приеме подобни мерки за филмовите продукции без държавно финансиране. Въпреки пандемията и продължителното затваряне, през отминаващата си година, инвестициите в България от чуждите кинопродукции наброяват над 36 милиона лева.