Светлин Русев свири в памет на големия български композитор Александър Райчев

На 12 май в зала „България“ с Романтичен концерт за цигулка от Александър Райчев в изпълнение на виртуоза Светлин Русев Софийската филхармония отбелязва 100-годишнината на големия български композитор Александър Райчев. Диригент на вечерта е Григор Паликаров, който включва в програмата Симфония №9 от Шостакович.

Александър Райчев е един от най-ярките представители на съвременната българска музика и музикална култура. Ученик на Асен Карастоянов, Парашев Хаджиев и Панчо Владигеров.

Той е автор на 3 опери и 1 радиоопера, 2 балета, 1 оперета-ревю, детски оперетки и музикални приказки; 6 оратории, 3 кантати и 1 литургия; 6 симфонии, 5 увертюри; концерти и други произведения за симфоничен камерен и струнен оркестър; камерни творби; около 30 песни за глас и пиано; над 600 хорови и детски песни; музика към театрални постановки, документални и игрални фирми и др.
Той е оркестраторът на химна „Мила Родино“. Няма българско дете, което да не знае песничката му „Шаро и първия сняг“ .

Като професор по композиция Ал. Райчев изгражда своя композиционна школа. Социалната ангажираност и оптимистичният патос в творчеството му очертават характерни насоки на българската музика след 50-те години на XX век.

Романтичният концерт за цигулка (1991) е един от забравените шедьоври на големия български композитор, който Софийската филхармония връща на сцената. За първи път той е изпълнен от Минчо Минчев и Софийската филхармония по повод 70-годишнината на композитора в рамките на фестивала „Софийски музикални седмици“. Диригент на концерта тогава е Йордан Дафов.

През 1943 г. Шостакович получава поръчка да напише своята девета симфония, която да възвеличае Партията и бъдещата победа на Русия. Критиката и слушателите очакват грандиозен резултат от премиерата, прославяща постиженията на народа и държавата. Симфонията обаче изумява всички, защото вместо мащабна тържествена творба се ражда партитура със скрит сарказъм и приповдигнато настроение. Властите са разочаровани и обвиняват композитора във формализъм. Симфонията е забранена и не се изпълнява чак до 1955 г. Днес е сред творбите, които присъстват в репертоара на всеки оркестър.

Сподели в: