Вчера в зала „България“ се проведе изключително интересен концерт – „The World of Video Game Music“. Уникалната продукция с откъси от популярни видео игри, изпълнени от симфоничен оркестър, беше част от осмия сезон на цикъла „Музиката на Америка“, представен от „Кантус Фирмус“ и Фондация „Америка за България“.
По този повод разговаряме с Пенка Кунева – утвърден композитор на филмова и компютърна музика в Холивуд. Тя е автор на музиката към игрите „Принцът на Персия“, „Трансформърс“, „Мумията VR“, игралните филми „Ага“, „Encounter“ и „Devil’s Whisper“ и много други.
Вижте какво ни разказа Пенка Кунева преди състоялия се на 14.03. концерт.
Имате ли специално усещане за концерта Ви в България и при гостуванията Ви тук?
Изключително се радвам, че съм в България за този концерт. „Кантус Фирмус“ положи огромни усилия, за да се състои събитието, а сме особено благодарни и на Фондация „Америка за България“, които са спонсори.
Аз мечтая от много години да помогна да се организира един такъв концерт – с най-добрата симфонична музика от игри. Моята голяма страст е симфоничната музика, а вече 10 години работя във видео игрите. И така, с този концерт се сбъдна моята мечта да представя на нашата публика най-добрата симфонична музика за видео игри.
Кое Ви вдъхновява при композирането на Вашата музика?
Когато работя с режисьор или разработчик на игра се вдъхновявам от техните идеи и визия за филма и играта. Когато пиша моя собствена музика – не по поръчка, като например албумите ми „Жената – астронавт“ и „Прераждането на идентичността“, се вдъхновявам от историите – вечни и съвременни, които най-много ме вълнуват в момента.
Какво е по-различното при писане на музика за игри от това за филми?
Писането на музика за игри има по-специфични технически изисквания, които дължи на пиесите, аранжиментите и музикалните стилове. А писането на музика се определя от монтажа и сцените във филма, които имат нужда от музика. Но има и много общи неща – пишат се теми за герои и за антагонисти, пише се музика, която да е неразривно свързана със света, който филмът или играта създават. И най-вече – музиката е това, което ни кара да помним играта и това, което създава дълбоките емоции.
Запознавате ли се с екипа, играта, как навлизате в нея, за да създадете най-подходящата музика?
Имам много срещи и много разговори с хората, с които работя. Най-важното е да разбера тяхната визия, техните идеи, а също и техния музикален вкус. Работата заедно е много интензивна и свързана с почти ежедневни разговори, а музиката често се редактира и подобрява.
Как бивате приета – български композитор, жена, вече на световно ниво?
Много се радвам, че съм в родината си и че всички хора така топло ме посрещат. Гордея се, че съм българка и се гордея с музикалното образование, което получих тук в Софийско национално музикално училище и Музикалната академия.
Изключително ме радват хората, които срещам тук.
Модел сте за младите музиканти – как ги насърчавате да продължат?
Много важно е младите музиканти да се почувстват насърчени – и морално, и с конкретни съвети за тяхното развитие и изграждане. Да бъдеш артист и творец е една кариера, която отнема десетилетия на изграждане и утвърждаване. А често има и преквалификация – ето аз започнах като композитор на концертна музика, после отидох в Холивуд да ставам филмов композитор, а най-голямият шанс ми се отвори в игрите и това стана голямата страст на живота ми. Всеки път такива моменти са свързани със страшно много учене на нови стилове, нови технически умения и най-вече нови запознанства с хора, от които се учим, дават ни работа, които са ни като пътеводни звезди или които ни помагат в професията. А контактите и творческата среда са най-важни за твореца. Насърчавам младите много да учат и много контакти да си създават непрекъснато. Вече 19 години съм композитор на свободна практика и всичките ми работи идват само чрез лични препоръки.
Пожеланието Ви към читателите на Kafene.bg?
Пожелавам от сърце здраве, успехи и много щастие на читателите. Нека тази година донесе всичко, за което мечтаете. Благодаря!
Фотограф: Иво Чупетловски