Най-очакваното събитие още в началото на звездната оперна 2024 година на Държавна опера-Стара Загора ще се състои на 9 февруари. На сцената на Старозагорската опера от 19.00 часа ще бъде представен спектакъла на операта „Отело“ от Джузепе Верди. Звезден солистичен състав ще очарова почитателите на оперното изкуство, които ще имат неповторимия шанс да видят и чуят за първи път в ролята на Дездемона златния глас на България оперната дива Красимира Стоянова. Световният баритон Желко Лучич ще се превъплъти в ролята на коварния Яго, а българският тенор с международна кариера Милен Божков ще направи своя сценичен дебют в ролята на Отело. Спектакъла ще дирижира маестро Ивайло Кринчев. Възстановката е на режисьора Огнян Драганов. В спектакъла на 9 февруари участват още солистите Ивайло Йовчев /в ролята на Касио/, Александър Марулев /Лодовико/, Вивиен Георгиев /Емилия/, Стоян Буюклиев /Родриго/, Живко Добрев /Монтано/, оркестър, хор и балет на Държавна опера-Стара Загора, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур“.
Звездата на Метрополитън опера – сръбският баритон Желко Лучич гостува за трети път в Старозагорската опера. За първи път почитателите на неговото изкуство го видяха през лятото на 2021 година на сцената на Античния форум „Августа Траяна“ в ролята на барон Скарпия от операта „Тоска“ от Пучини, а през лятото на 2023 година – блесна отново на открито в ролята на Граф ди Луна от операта „Трубадур“ на Верди. На 9 февруари меломаните ще го видят в още една негова коронна роля, донесла му световно признание на най-големите оперни сцени.
Тенорът Милен Божков гостува за втори път на сцената на Старозагорската опера – зрителите още си спомнят неговия великолепен Дон Хозе от операта „Кармен“ на Бизе. В ролята на Отело Милен Божков дебютира през 2022 година в концертното изпълнение на едноименната опера на Верди на сцената на Летния театър във Варна в звездната компания на Красимира Стоянова /Дездемона/ и Владимир Стоянов /Яго/ под диригентството на маестро Павел Балев. Сега – на 9 февруари ще направи и своя сценичен дебют в любимата роля на Отело в спектакъла на Старозагорската опера.
„Отело“ от Джузепе Верди на Държавна опера-Стара Загора е впечатляваща постановка, създадена с изключителното съдействие на Община Стара Загора. С нея на 24 ноември 2014 г. бе открито 45-тото издание на Фестивала на оперното и балетно изкуство в Стара Загора. Сценографията и костюмите на „Отело“ са последната съвместна работа на художниците Цветанка Петкова-Стойнова и Борис Стойнов, свързани трайно със Старозагорската опера и оставили ярка следа в облика на съвременното българско оперно и балетно изкуство.
„Отело“ от Джузепе Верди – спектакъл на Държавна опера-Стара Загора
ОТЕЛО с Красимира Стоянова и Желко Лучич
Изключителната Красимира Стоянова – за първи път на старозагорска сцена
Прелиствайки страниците на десетки статии за изявите на сопраното КРАСИМИРА СТОЯНОВА през последните години, се срещаме с възторжените отзиви на професионални критици и почитатели от всички краища на света. Оперната дива е определяна като „поздрав от златния век на оперното пеене. Когато добрите във всичко все още бяха на сцената, когато Моцарт и Верди не формираха вокален контраст, когато звезди без блясък блестяха на небесния свод – и то сами, а не благодарение на PR или пазарни усилия. Стоянова, най-универсалната от всички настоящи сопрани от клас А, не би била подходяща за никакви фанфари, както можете да видите и чуете във всяка певческа фраза, която извайва“.
При всяка роля на оперната дива тя е титулована през годините за „най-добрата на всички времена“, „кралицата на вечерта“, „грандиозна Стоянова“, „събитието Красимира Стоянова“, „гласът-страдивариус“, „зашеметяваща Стоянова“, а ето и няколко реда от отзив със заглавие: „Една необикновена Красимира Стоянова извисява възраждането на „Кавалерът на розата“ във Виена“: „Гласът й, разкошен, топъл и пълен с цветове, се издигаше с полирана красота над оркестъра и се свеждаше до съзерцателен шепот по време на монолога на Маршалката в първо действие. Човек можеше да проследи контура на мислите на тази аристократична жена, нейния страх от остаряването и нейната мъдрост приемайки всичко, което й поднася съдбата, тъй като Стоянова очертава всяка дума и реплика с яснота и мисъл. Играта й беше невероятна, тъй като всеки поглед, всяко накланяне на главата и тихата й поза излъчваха достойнство, авторитет, тъга и нежност. Нямаше нужда от субтитри на какъвто и да е език, когато Стоянова пристигна в странноприемницата в трето действие. Беше спиращо дъха, сърцераздирателно, майсторско изпълнение.“ /24.12.2022, Ако Имамура, https://bachtrack.com/.
Красимира Стоянова в ролята на Дездемона – личен архив
И още:
„Лъчезарният сопранов глас на Красимира Стоянова е перфектен за този репертоар, чийто характер тя може да изрази напълно. Тя намира точната характеристика за всяка роля, има готови верните цветове и напълно се потапя в ролята, овладява я, въплъщава героините на сто процента и с цялата страст, с която разполага. Нейният творчески талант е толкова стилен и уверен, че емоционалната страна е изразена напълно правилно и с вкус. Само по този начин може да даде на любителя на операта интензивно изживяване на музиката, отвъд вокалното удоволствие…“ /pizzicato, 22/12/2016/.
„Стоянова впечатлява с вокалното си техническо и стилово съвършенство, което използва по възхитително непретенциозен начин. Никакви ридания, никакви спонтанни „естествени звуци“ не са интегрирани тук, за да поддържат музикалното съдържание, нито вокалните недостатъци трябва да бъдат прикривани с такива средства. Сопраното интерпретира персонажите на Верди, използвайки единствено вокалните си възможности – а те са огромни…“/klassik.com, Бенджамин Кюнцел, 3 юли 2014 г./.