В наши дни наличието на климатик в автомобила, далеч не е лукс, а по-скоро стандарт. Този факт обаче не означава, че всички шофьори знаят как правилно да се погрижат за климатика.
Какво представлява климатика в автомобила? Той е затворената система, в която циркулира охлаждащ агент. Когато включите климатика, газът попада в компресора. Там неговото налягане и температура се увеличават. За да работи правилно, компресорът трябва да бъде смазван подходящо. За целта има специално масло, което се добавя към охлаждащия агент по време на допълването му до подходящото количество. След като премине през компресора, газът попада в кондензатора, който прилича на по-малка версия на радиатора. Тук се отнема топлината от охлаждащия агент и той се променя от газ в течност. След това идва ред на изсушителят, в който от веществото се отнемат влагата и замърсяванията. Заедно с изсушителя често е монтиран и разширителният вентил, където налягането в системата се понижава значително и отново довежда веществото до състояние на газ и течност. Накрая идва ред на изпарителя, който осъществява отнемането на топлината от купето и охлаждането на въздуха, попадащ след това във въздуховодите. Така най-просто можем да опишем функционирането на системата.
Благодарение на климатика, през лятото не трябва да се борим с жегата, а през зимата и есента стъкла не се запотяват. Той обаче е елемент от оборудването и съответно има нужда от периодична профилактика. По време на тази профилактика е абсолютно задължително редовното премахване на плесента, за да се избегнат различни опасни заболявания. Тази процедура трябва да се извършва всяка година – най-добре напролет. Задължително е тя да бъде придружена от подмяна на филтъра на купето. Освен това се проверява се херметичността на системата и евентуално тя се допълва с охлаждащ агент, ако се налага. Всъщност в климатичната система има само един елемент, който подлежи на редовна подмяна и това е изсушителят. То се сменя средно веднъж на 3 или 4 години.
Шофьорът обаче, трябва да обръща внимание на всички странни звуци, които се появяват след включване на климатика, за да открие бързо евентуална неизправност в системата. Причината климатикът в колата да не охлажда, може да бъде в резултат на няколко вида повреди. Един от най-често срещаните проблеми е нарушаването на херметичността на системата. Това може да се дължи например на повреден маркуч. Така в резултат на прекъсване на системата, охлаждащият агент изтича от вътрешността ѝ директно към атмосферата. Заедно с него обаче се губи и маслото, което служи за смазване на компресора по време на работа на климатичната система. Ако не забележите проблемите навреме и се касае за нарушавания на херметичността, може да се стигне до повреда на компресора. Цената на подобен ремонт може да надвиши 1000 лева. За да си спестите излишни разходи, просто бъдете бдителни.
Всичко това означава, че тази така полезна, но всъщност доста сложна система в нашата кола, се нуждае от редовни грижи и профилактика, за да изпълнява своите функции както в началото. Ако сте изпуснали момента и вече имате нужда от качествени резервни части за климатика на автомобила си, можете да проверите наличността им в Sauto. Магазинът предлага всичко необходимо за ремонт и поддръжка на климатичната система на повечето марки автомобили на пазара.
Говорейки за климатика на колата, трябва да споменем, че освен рискът от повреда, занемаряването му води и до други опасни последствия. Заради замърсяването там се създава подходяща среда за развитие на плесени и микроби, които могат да окажат сериозно влияние върху здравето както на шофьора, така и на пътниците. За да се радвате на изправна и чиста климатично система, не забравяйте да провеждате редовна профилактика в специализирани сервиз. Пролетта наближава и точно сега е най-удобният момент, да закарате колата си в сервиза за годишната профилактика на климатичната система.