photo by Tim Savage/CC0
Всяка година от 1987 насам, столицата на Тексас Остин става домакин на едно от най-очакваните събития от световния културен календар-фестивалът SXSW. Тази година той се проведе между 8-17 Март, като представи десетки хиляди участници.
Фестивалът е възможност както за големите музикални и филмови лейбъли да дебютират новите си проекти, така и за новаците на сцената да се покажат пред света.
Освен аудио-визуалните представления, третият важен елемент от фестивала е, че той е също така изложение за интерактивни технологии от света на медиите. И докато повечето филми и музикални изпълнения могат да бъдат видени от всяка точка на света, интерактивните изживявания по време на фестивала можеха да бъдат изпитани само от присъстващите.
Организаторите на събитието също така обявиха планове за разширяване на програмата за креативни и потапящи изживявания в отговор на засилващия се интерес и високата летва, която участниците поставят ежегодно.
“Да влезеш във филма”
Напоследък изразът “да влезеш във филма” придоби буквално значение, тъй като все повече медийни, дизайнерски и маркетингови агенции поставят своите последователи в центъра на проектите си.
Позната като “маркетинг на изживяванията” идеята зрителят да е главно действащо лице когато консумира съдържание е мечта за всяка медийна компания, но допреди няколко години постигането и бе технически невъзможно.
Това се промени с навлизането на умните устройства, а по време на SXSW 2019 редица компании показаха докъде е стигнало развитието на маркетинга на изживяванията.
Типично за времената в които живеем, лидерите в развлекателната индустрия, които посетиха събитието, предложиха уникални изживявания.
Netflix се представиха с “потопяваща” програма, която върна посетителите на SXSW до далечната 1934, разказвайки историята на двамата тексаски рейнджъри заловили Бони и Клайд.
От Дисни пък използваха интерактивни огледала, които анализират гримасите на посетителите и адаптират трейлъри на филми според настроението на зрителя.
Инсталация на Sony под името “WOW Studio” включваше цели единадесет различни изживявания, използващи изкуствен интелекет и роботи, светлини, итерактивни проектори и VR за да покажат как новите технологии поставят потребителя в центъра на дигиталните изживявания.
Нови висини в мултимедията
Филмовите компании не са единствените в развлекателната индустрия, които осъзнават колко важно е да поставят зрителя в центъра на събитията.
Други големи имена в сферата на развлеченията и изкуствата също се включиха наскоро в тренда.
Примери за това са Dolby с Dolby Atmos, PokerStars със своята VR апликация, Central Saint Martins с интерактивното си шоу по време на London Fashion Week и Теодор Ушев, който миналага тодина представи уникалната за страната ни арт-инсталация с миксирана реалност “Като в тъмно огледало”.
Тенденцията е подобни изживявания да стават все по-достъпни за потребителите, което ще даде нов облик на идеята за домашно развлечение.
Способностите на най-новото от мултимедийните технологии бяха демонстрирани по време на едно от най-вълнуващите събития от програмата на SXSW наградите в категория “Креативно изживяване”.
В подкатегорията “Най-добро потапящо изживяване” победител стана японецът Йоичи Очиай, който заедно с няколко партньора, включително японското правителство, представи интерактивен поглед в бъдещето на Япония, включващо съжителство между технологиите и традициите.
Приза за “Най-добро изживяване по време на изложението” също отиде при Страната на изгряващото слънце и по-точно за нейната национална медия NHK.
Представителите на японския медиен разпространител представиха “Машината на времето”-изживяване във виртуална реалност, което връща зрителите до 1964 когато Токио е домакин на Олимпиадата.
Благодарение на тази технология посетителите на събитието, дори тези, които не са били родени през 1964, можеха да “изпитат” духът на японската столица по време на това знаково събитие.
От медията също така отправиха апел за снимков материал, с който да изградят подобни изживявания и за други времена.
Другото важно от фестивала
Другите две части на фестивала-за кино и музика, също не разочароваха.
По време на събитието бяха представени редица интересни заглавия включително световните премиери на „Гробище за домашни любимци“, режисьорският дебют на Оливия Уайлд ”Booksmart“ и ”Long Shot“, който взе зрителската награда за ”Хедлайнър“ и в който си партнират Чарлиз Терон и Сет Роугън.
Сред музикалните изпълнители с награда за “Най-добре развиващ се американски изпълнител” се отличи Pink Sweat$.
Еквивалента на приза за не-американски изпълнители отиде при австралийката Анджи Макмеън.
Наградата за кариерно развитие бе присъдена на основата през 1980 новозеландска група The Chills.
Станаха ясни и датите на провеждане на фестивала догодина-13-22 Март, като билетите вече са пуснати за продажба.