Премиера на спектакъла Stable Genius

Stable Genius. Процесът срещу драматургията е пърформанс на границата между класическия и експерименталния театър по текст на Александър Мануилов, създаден по време на творческа резиденция в Akademie Schloss Solitude, Щутгарт през 2020 г. Текстът получава номинация за наградите за драматургия на фестивала „Нова българска драма“ в Шумен през 2020/21 г. и ще бъде представен за първи път пред публика на 9-и, 12-и и 13-и декември в залата на Гьоте-институт България. Входът за събитията е свободен с предварително записване тук.

Пиесата прави съвременен прочит на хората и времето, в което живеем чрез критическа рефлексия върху случващото се в театралния живот у нас и коментар на реалността изобщо. Актьорите Емилия Тончева, Явор Костов-Йондин и режисьорката Милена Станойевич дискутират за театъра и това как гледаме, разбираме и мислим важни проблеми от съвремието ни, както и какво е мястото на твореца в сложния контекст на настоящето. Обговарянето на тези теми се случва под формата на експериментална ситуация, в която двама от артистите на сцената познават драматургията, но има и един специален гост – актьор, който никога не е чел текста. Специалните гости в Stable Genius са съответно Валентин Ганев (9-и декември), Весела Казакова (12- и декември) и Ива Тодорова (13-и декември).

„За мен Stable Genius е актьорско предизвикателство, в което решаващи са адаптивността и разбирането на другия; а движението напред и назад през теми и проблеми напомня танго в непознато пространство: воденият толкова зависи от водещия, колкото и обратното.“, споделя актьорът Явор Костов-Йондин за спектакъла. Stable Genius въвлича публиката с неочакван поглед върху чисто естетически, но и актуални глобални теми като цензурата и автоцензурата, нарастващия шовинизъм, хомофобия и расизъм, както и към нагласите към все по-закоравяващия изолационизъм спрямо различното и чуждото. Срещата между артисти и зрители се превръща в поле за обсъждане на най-наболелите настоящи въпроси на универсалния и обединяващ език на сценичното изкуство. Целта е да се провокира разговор за горещите точки в съвремието – нарастващото затваряне и идейно капсулиране на хората, както и да се постави въпросът за това какво е обществото/държавата, които градим, а също и какви може да са техните функции.

Проектът се осъществява с подкрепата на Национален фонд „Култура“ и в партньорство с Гьоте-институт България и Сдружение „Радар София“.

Александър Мануилов е писател и драматург от София, чиито драматургични произведения досега са селектирани на над 50 театрални фестивала по света.

Милена Станойевич работи в областта на съвременните изпълнителски изкуства като режисьор, актриса, пърформър, обучител, фасилитатор, креативен „електрон“.

Емилия Тончева завършва в една от най-престижните театрални академии в Азия – Central Academy of Drama в Пекин, Китай. След завръщането си в България изучава и Танцов театър в Нов български университет. Участва в множество театрални и танцови представления, сред които са „Пер Гюнт“ в Театър „София“, „In C“ в Топлоцентрала, „Невъзможни действия“, „Стравински и Шанел“ и др.

Явор Костов – Йондин е актьор и режисьор на свободна практика. Сред двигателите на „Ателие Пластелин“, София, където през 2015 създава „Субтеатър“ – идейно-естетическа платформа за неконвенционален театър. Последно работи като режисьор и актьор: „Инферно – пътуване към Ада на Данте“ / Ателие Пластелин, Субтеатър, 2021/, „Г-н Фауст“ /Субтеатър, 2021/, „Сеч. Една възбуда“ от Т. Бернхард, реж. Елена Димитрова /Форс Минор, 2022/.

Сподели в: