В свят, в който знанията са на един клик разстояние, истинското предизвикателство е не просто да знаем, а да умеем да прилагаме наученото в реални ситуации. Именно затова задачите по модела на международното изследване PISA печелят все по-голямо внимание в образователния свят в България.
Срещаме се с Емил Колев, автор на специализираните тренировъчни задачи по математика на издателство „Клет България“, за да поговорим за скритата сила на този тип изследвания. Как се решават задачите тип PISA? Защо умението да направиш логическа връзка между условието и реалността е по-важно от самото изчисление? И как практически ориентираните ресурси, достъпни в дигиталната платформа на издателството iZZI, могат да подготвят учениците за предизвикателствата на живота извън класната стая? Емил Колев споделя своя опит, философия и мотивация зад създаването на ресурси, които не просто учат, а изграждат мислене за бъдещето.
– Вие разработихте едни от първите по рода си тренировъчни задачи по модела PISA, достъпни свободно за българските ученици онлайн в платформата iZZI на издателство „Клет България“. Какви са основните цели на създаването им?
Традиционното обучение по математика в България включва рутинно решаване на еднотипни задачи и прилагане на заучени алгоритми Организацията на учебния процес е основана на спазване на учебните програми и възможностите за излизане извън техните рамки са силно ограничени. Те са претоварени с математически термини и понятия, като за промяната им се изисква време и значителни усилия. От години учители по математика и университети алармират за недостатъчния брой часове в училище. Всичко това води до невъзможност за усвояване и използване на знанията по предмета.
В повечето случаи няма връзка между изучаваното и реалните проблеми от ежедневието на хората. И по-точно, не се разглеждат практически задачи и методи за тяхното решаване.
В този контекст възникването на изследването PISA цели да представи една алтернативна гледна точка за предназначението на обучението по математика, а създаването на задачи по модела се фокусира върху практическото приложение на знанията по предмета.