Вторият албум на легендарната формация Буена Виста Сосиал Клуб е запис от единствения им, напълно разпродаден концерт в Карнеги Хол, състоял се на 1 юли 1998 г. В продуцирания от Рай Куудър и Ник Голд, двоен луксозен диск ще можем да чуем големите гласове на Куба – Компай Сегундо, Ибрахим Ферер, Омара Портуондо, Елиадес Очоа, Пио Лейва и пианиста Рубен Гонсалес, басиста Качаито Лопес, тромпетиста Мануел Гуахиро Мирабал в една паметна изява, която никога не би могла вече да се повтори. Това издание отбелязва и 10-годишнината от историческото музикално събитие в Карнеги Хол и включва непубликуван до момента снимков материал и книжка със споделени спомени от Рай Куудър и останалите музиканти. Този концерт бе запечатан и във филма на Вим Вендърс, съхранил духа на Куба от края на ХХ в. и направил популярни и обичани фигурите, съставляващш ядрото на великата формация.
Откакто се появи на бял свят преди 11 години легендарният първи запис на Буена Виста Сосиал Клуб се възроди и интереса към Куба и нейната музика. Много други групи от Куба носят красотата на своята музикална традиция, но никоя не е като Буена Виста Сосиал Клуб, защото онова, което се случва тогава в малкото студио на Егрем, именно с тези музиканти, е неповторимо – както казва самият Рай Куудър: ”Сякаш духовете бяха пуснати от бутилката.”.
Затова и решихме да ви представим:
Официалната история на легендарната формация Буена Виста Сосиал Клуб
Световна премиера на албума Buena Vista At Carnegie Hall (World Circuit) на 13 октомври 2008 г.
Както и другите кубински революции, явлението, наречено Буена Виста Сосиал Клуб, също се промъкна мирно и даже незабелязано, но тогава никой не си бе представял, че ще има такова грандиозно въздействие.
С излизането на албума Буена Виста Сосиал Клуб през 1997 г. много малко хора извън професионалните среди му обръщат внимание. После се случва нещо необикновено – неколцина известни критици написват по една добра статия за албума и продажбите му се отприщват. Независимо че това не е албум на голямо поп име, придружен със скъпа телевизионна и радио кампания, Буена Виста започва лека-полека да дразни любопитството на всички.
Продажбите на албума прогресивно растат само от препоръки от уста на уста и достигат критично висока точка – всеки, влюбил се в неустоимата красота на музиката на Буена Виста, има желание да го сподели със своите приятели и познати. Случва се нещо, с което малко записи могат да се похвалят – неподчинен на теченията в модата, той самият задава нова посока и звучи свежо и близко до съвременната чувствителност. Непреходен е. Веднъж чул го, човек трябва да е с каменно сърце, за да не се разчувства от романтиката, струяща от песните и от мелодичното изобилие.
Въздействието на записа отива далеч отвъд професионалните среди. То е неимоверно голямо – Буена Виста Сосиал Клуб печелят награда "Грами" и известният режисьор Вим Вендърс е запален от идеята да направи филм за тях. Както споделя продуцентът и собственик на лейбъла World Circuit – Ник Голд, който издава албума, “знаехме, че сме направили нещо специално, но изобщо не предполагахме докъде ще стигне вълната.”.
Успехът на албума отприщва така наречената кубинска мания – уроци по салса, салса барове на всяка втора улица в Лондон. Във върховия момент на това явление отвсякъде звучали песни от албума – можело да се чуят от кафенета, мохито барове, универсални и фешън магазини, те просто станали част от живота на всеки човек в Лондон. Буена Виста се превръща в нарицателно – дори писателят Салман Рушди в една от своите творби описва обсебващата сила на кубинското явление като “дългите, горещи дни на онова Буена Виста лято на 1998 г.”.
Като издава албума, Ник Голд се надява да продаде от него 100 000 копия – едно добро оправдано маркетигово очакване – но и в най-развихрените си мечти не е предполагал, че продажбите ще стигнат 8 милиона копия – нещо като кубинския еквивалент на The Dark Side Of the Moon, както се шегуват някои критици.
Никой не би могъл да предрече този небивал успех в началото на това музикално начинание – когато неколцина забравени ветерани на кубинската музика прекрачват студиото Егрем в Хавана през 1996 г. Това са музиканти, които са събрани инцидентно и повечето от тях дори не са свирили заедно преди това. Първоначалното намерение на Ник Голд е да запише експериментален проект на кубински и африкански музиканти, но малийските артисти не успяват да дойдат поради визови проблеми. Идеята е да запише не един, а два албума – първият да е проектът мечта на музиканта Хуан де Маркос Гонсалес – прослава на кубинската музика от 40 и 50-те години. По този повод са събрани музиканти от различни поколения и така се ражда групата Afro-Cuban All Stars и албума A toda Cuba le gusta. И след като другият проект с африканците пропада – Рай Куудър, Хуан де Маркос Гонсалес и Ник Голд са принудени да импровизират.
Пианистът Рубен Гонсалес, който по онова време не притежавал собствено пиано и отдавна не бил свирал, бил привлечен да участва в албума на Афро-Кюбън Ол Старс. Той бил толкова въодушевен, че всяка сутрин служителят в Егрем го намирал да чака пред вратата. Ибрахим Ферер също бил изваден от забравата – преди да бъде намерен от Хуан де Маркос, той лъскал обувки и продавал лотарийни билети, за да се препитава. Китаристът и певец Елиадес Очоа донесъл гуахиро и сон песните от Сантяго. Омара Портуондо е гранд дамата в групата, а Компай Сегундо е връзката и дълбокото минало на Куба – “Той знаеше най-хубавите песни и най-добрия начин, по кайто да ги поднесе, защото е правил това от Първата Световна война насам”, заявява Рай Куудър. Така се оформя компанията.
Тази звездна компания от певци е всъщност лицето на формацията, но зад тях стоят и най-добрите инструменталисти на Куба – Орландо Качаито Лопес – ритъмът на сърцето, нежната аткака на тромпета с Мануел Гуахиро Мирабал и виртуозът на лютнята Барбарито Торес. С тази компания не е трудно да бъдат записани на един дъх три албума – не само албумите на Афро-Кюбън Ол Страс и този на Буена Виста собствено, но и дебютният соло проект на дон Рубен Гонсалес.
Когато записите приключват Рай Куудър е наясно, че са присъствали на неповторимо музикално пътешествие във времето с тези невероятни музиканти. “Това е най-великият проект, в който съм имал честта да участвам”, заявява той след примиерата на Buena Vista Social Club през 1997 г.
Той споделя, че именно тогава в Куба е намерил онзи богат музикален контекст с дълбоки корени, който е търсил цял живот. “Това са най-великите живи музиканти на планетата.”, твърди ентусиазирано той, “Това са най-добрите професионалисти, с които съм работил – няма ежби и изявено его, подигравки и завист. Те са перфектният ансамбъл.”.
След успеха на записа музикантите започват интензивна концертна дейност, като само три концерта с оригиналния състав от албума са записани в историята – два в Carre Theatre в Амстердам и един грандиозен концерт в Carnegie Hall в Ню Йорк. Те са заснети от Вим Виндърс и са част от знаменития му филм Buena Vista Social Club. Именно този паметен концерт в Ню Йорк ще бъде издаден на 14 октомври, десет години след началото от лейбъла World Circuit. През тези отминали години World Circuit предприемат множество пътувания до Хавана и вследствие на това можем да се радваме на самостоятелни проекти на Ибрахим Ферер – Buena Vista Social Club Presents Ibrahim Ferrer, Buenos Hermanos и Mi Sueno; Омара Портуондо – Buena Vista Social Club Presents Omara Portuondo и Flor de amor; Качаито Лопес – Cachaito; Мануел Гуахиро Мирабал – Buena Vista Social Club Presents Manuel Guajiro Mirabal; Анга Диас – Echu Mingua; както и двата записа на Афро–Кюбън Ол Старс – A Toda Cuba Le Gusta и Distinto Diferente.
За голямо нещастие някои от артистите напуснаха този свят като Рубен Гонсалес, Компай Сегундо, Ибрахим Ферер, Пио Лейва, Анга Диас, но тяхната непреходна музика ще живее вечно и ще радва всички. Защото тези хора не само накараха целия свят да се влюби в Куба и нейната музика, но и успяха да предадат своята любов у младото поколение кубински артисти – като Роберто Фонсека, Рамсес Родригес и Омар Гонсалес.
Всяка една от главните фигури от легендарната формация радва хилядите почитетели на тази традиция – Омара Портуондо подгатвя издаването на своя нов албум – Gracias и концертира активно с прекрасния си проект с гранд дамата на бразилската музика Мария Бетания. Концертите й се славят с невероятен успех. Хуан да Маркос Гонсалес е изключително активен – работи по музикални продукции в Мексико и подготвя следващото издание на Афро-Кюбън Ол Старс. Елиадес Очоа е натоварен официално да представи новото издание – Buenа Vista Social Club at Carnegie Hall и в тази връзка готви голямо европейско турне. В едно с това работи и по новия си диск. Качаито Лопес, Амадито Валдес, Гуахиро Мирабал, Мануел Галван, Агуахе Рамос и Барбарито Торес – известни като Orquesta Buena Vista Social Club – обикалят световните сцени при небивал успех и разпродадени зали.
Buena Vista At Carnegie Hall (World Circuit) излиза на 13 октомври 2008 г. В България се разпространява от Дюкян Меломан и ще може да бъде намерен в добрите музикални магазини.