Арт Виза България и община Петрич ви канят на 12 декември в сградата на общината на откриването на първата за общината изложба от националната поредица „100% България” – докосни изкуството. Първи гост-художник за Коледа ще бъде Цветанка Грънчарова от Благоевград.
Цветанка Грънчарова е родена през 1946 г. в Благоевград. Тя е художник с дълга и богата творческа биография. На първата си самостоятелна изложба в Петрич ще представи повече от 30 свои творби, между които няколко участвали в национални изложения и 10 непоказвани до момента творби. По отношение на съвременната среда за изкуство любимката на поета Димитър Серафимов, застъпва тезата за нуждата от емоционална публичност за изкуството и приветства националната инициатива на Арт Виза България за ситуиране на динамични галерии за съвременно изкуство в градска среда в общините и родните институции – „100% България” – докосни изкуството!”
По проекта „100 % България” община Петрич ще бъде домакин на 12 месечни изложби на съвременни български автори, а художници от Петрич ще имат възможност да гастролират по същия начин в други общини на територията на Югозапада и страната. Първата изложба „Цветни послания” на Цветанка Грънчарова, ще бъде разположена в сградата на община Петрич, като за целта ще бъдат отворени вратите на голямата зала на партера. Творбите ще бъдат достъпни за посетители в рамките на работното време на общината – от 8:30 до 17:30 часа.
Грънчарова работи основно в областта на живописта. Зарежда се от природата, любими сюжети са й пейзажите. Постоянно експериментира, демонстрирайки майсторство, много колорит, но и спокойна и стабилна композиция. Живописният й език е ясен, модерен и поетичен.
Родена е през 1946 г. в Благоевград. Завършва гимназия в родния си град, а след това Техникум по художествени занаяти, – специалнoст „Аранжорство” в гр. София. От 1982 до 1997 г. работи като художник към Ректората на ЮЗУ „Неофит Ролски” – Благоевград. А от 1984 г. до днес е ръководител на Детска група „Батик” към Център по изкуствата в Благоевград.
Художничката има редица участия в регионални, зонални, национални и международни изложби – повече от 30 и блестящи представяния в над 10 национални и международни пленери, последният от които в Бяла Слатина – 2014.
Нейни картини са притежание на музеи, галерии и частни колекции в Германия, Франция, Япония, САЩ,Канада, Италия, Холандия, Гърция, Швеция, Австрия,Турция, Норвегия, Швейцария, Русия, Македония, Англия, Ирландия, Ливан и Израел.
Входът е свободен.
Откриване – 12 декември, петък.
Начало – 12:00 часа.
За проект „100% България – докосни изкуството!” – визия и амбиции
„100 % България – докосни изкуството!” е артпроект, който има за цел да скъси дистанцията между публиката и изкуството максимално. С похватите на съвременния артмаркетинг и ПР, инициативата ситуира динамични галерии в институционална среда и рекламира българските творци атрактивно, различно и ефективно.
Следвайки логиката на новото възприятие на изкуство през достъпна среда, амбициите са за ефективен диалог с публиката и разбиране през провокирани сюжети и нови естетични реалности.
7 общини от югозападна България участват в първия етап на проекта – Благоевград, Кюстендил, Дупница, Сапарева баня, Петрич, Сандански и Струмяни. Предстои да се включат още 6 с прекрасни условия за изложби при тях до края на 2014 г. До пролетта на 2015 г., проектът има амбициите да приобщи с артпартньорства и други части на България – извън Югозапада, като на фокус ще бъдат общините – туристически дестинации.
Търсен резултат е и ефективната промяна на средата на институциите и българските общини посредством цветовете на изкуството и през постиженията на съвременните български творци, за да може изкуството реално да бъде в услуга на всички като хармонизира, успокоява и естетизира света около нас с формулата си за универсалната комуникация.
Публиката винаги е била най-голямата загадка за всички видове изкуства. Според италианския критик и куратор Франческо Бонами, 21 век е времето на „диктатурата на зрителя” и има нужда от освобождаване на старите представи за показване на изкуство в специалните „музейни пространства” – галерии. Бих допълнила, че за публиката ще стават все по-важни възприятията й: директни – вследствие на комуникацията и досегът й с произведенията на творците в новата артсреда и индиректни – посредством новите дигитални технологии за препредаване и комуникиране на посланията, и формирането по този начин на нов диалог с нови далечни публики.
Тъй като артпроцесите на съвремието не могат да загърбят възможностите и предимствата на електронната визуална комуникация, съвремието все повече ще генерира нови норми и критерии за оценяването и възприемането на съвременните изкуства като динамичните институционални галерии, от които се очаква да отворят нова страница в ефективната публичност.
д-р Мария Любенова
Арт Виза България