Преди една година Дениз Герганова и Джони Пенков създават сайта за аудиокниги на български език Audioknigi.bg . Независимо от краткото си съществуване, през месец май тази година Audioknigi.bg стана носител на Националната награда "Христо Г. Данов" за електронно издаване.
В онлайн магазина на Audioknigi.bg ще откриете голямо разнообразие от български класически произведения, съвременни творби на признати и обичани автори, любими детски приказки и безплатно съдържание. На сайта в момента могат да се чуят и купят произведения на Иван Вазов, Алеко Константинов, Йордан Йовков, Пейо Яворов, Пенчо Славейков, Гео Милев, Никола Вапцаров и други класици, а съвременната българска проза е представена с книги на Георги Господинов, Елена Алексиева, Алек Попов, Захари Карабашлиев, Ружа Лазарова, Михаил Вешим, Деян Енев, Никол Данева, Радостина Ангелова и др.
В това интервю Дениз Герганова разказва за началото и предизвикателствата в този проект.
Как възникна идеята за Audioknigi.bg?
Идеята дойде, от факта, че няма аудио книги на български език. Преди много години открих аудиокнигите на чужди езици, защото обичам да си подслаждам пътя, като слушам книги. Така преди две години реших да започна проекта Аudioknigi.bg . Направих две студия, но изобщо не си представях какви ще бъдат трудностите. Първата ни книга беше на Алек Попов „Сестри Палавееви”. Тя излезе заедно с хартиената книга, каквато е практиката по света. След това записахме още много книги – над 300 часа аудио записи, разпределени почти по равно в българска класика, съвременни автори и детски приказки. Освен това се занимаваме и с документалистика. Обработили сме огромния архив на Джони Пенков, Тодор Колев, други нови документални записи, учебни помагала като литературни анализи за матурата. В процеса на създаване на съдържание разработихме и сайта. Засега аудиокнигите се продават през сайта чрез Download, но обмисляме да започнем да правим и дискове, които да разпространяваме в книжарниците.
Кой купува най-много аудиокниги – в София, страната или българите в чужбина?
Около 80 % от продажбите ни са от София. Имаме купувачи и от Лондон, Германия, Тайланд, но все още са малко. Трябва да работим и в посока на популяризиране на аудиокнигите ни в чужбина.
Кои са предизвикателствата в процеса на създаване на една аудиокнига?
Има няколко трудности, но най-трудното е да намериш подходящ актьор. Има текстове, за които повече от година търся актьори и не мога да намеря. Това е така, защото този жанр в България не е развит и няма много хора, които да са готови да прочетат един 10-часов роман достатъчно качествено – да те въвлекат в историята, да бъдат перфектни професионалисти с техника, дикция, правилен тембър, да могат да превъплъщават героите и в същото време това да не бъде преиграно, да има много фино усещане за мярка. Този актьор трябва да бъде интелектуално свързан с автора, за да може да пресъздаде посланието на автора. Това е труден и скъп процес и няма смисъл да се прави бързо и некачествено, защото никой няма да слуша нещо монотонно или в другата крайност – патетично или странно изрецитирано, което е много често срещано.
Склонни ли са авторите да предостъпват правата, доколкото аудиокнигите не са популярни и как се решава въпроса с класическите автори?
Авторите нямат нищо против и тези, които живеят в България и тези – в чужбина. При вторите дори някои от книгите им в чужбина са излезли също на аудиокниги – например „На Изток от Запада” на Мирослав Пенков, книгата, която получи награда на BBC и е издадена в Ню Йорк, веднага са я издали и в аудиоформат в Amazon UK. Тя е почти два пъти по-скъпа от харатиената книга. Досега не съм имала спънки в тази насока. Договорите ни за авторски права са дирекно сключени с авторите.
Какви книги предпочитат слушателите?
Най-много се търсят известните съвременни български автори – Георги Господинов, Михаил Вешим, Алек Попов. Родителите купуват класиката за децата си. Надявам се класическите книги да достигнат повече до българчетата в чужбина, някои от които не знаят да четат на български. Не знам колко стотин хиляди българчета растат в чужбина, но училище посещават максимум 12 % от тях. Причините са и обективни – не всички могат да достигнат до български училища.
Вашето пожелание за читателите на Kafene.bg и на слушателите на Audioknigi.bg.
Иска ми се да се знае, че аудиокнигите не са алтернатива на хартиените книги. Погрешно е мнението, че аудиокнигите са за тези, които ги мързи да четат. Това е още една възможност да се докоснеш до литературните произведения. Затова – опитайте и ще разберете, че аудикнигата е невероятно преживяване. Приятно слушане!