На 25 март варненският държавен театър "Стоян Бъчваров" гостува на Софийска сцена с "Фауст" –
номиниран в 2 категории за наградата "Икар". Спектакълът е под режисурата на Лилия Абаджиева, ще се играе от 19.00 ч. в НТ "Иван Вазов" и представлява първия български театрален прочит на великата творба на Гьоте.
Гастролът на ДТ "Стоян Бъчваров" в София е едно от важните събития, с които се отбелязва 90-годишнината от първата постановка на Варненския общински театър (12 март 1921 г.). Не без значение е и фактът, че варненските драматични артисти ще покажат отново актьорското си майсторство на най-престижната българска сцена, за пръв път от 5 години насам.
Постановката „Фауст” на Лилия Абаджиева има две номинации за наградата ИКАР на САБ – за сценография на Васил Абаджиев и за майсторско изпълнение на техническия екип на ДТ „Стоян Бъчваров” Варна, начело с инж. Коста Костадинов. На театралния фестивал „Сцена на кръстопът – Пловдив 2010, варненският „Фауст” бе отличен за най-добро представление на голяма сцена, а Лилия Абаджиева получи наградата за режисура и първата в историята на фестивала статуетка „Сцена на кръстопът”.
Специално за своя 90-и творчески сезон ДТ „Стоян Бъчваров” Варна подготви първата българска постановка на „Фауст” от Йохан Волфганг фон Гьоте – сценична версия, хореография, музикална картина Лилия Абаджиева, сценография и костюми Васил Абаджиев, преводач Димитър Статков. Участват: Михаил Мутафов, Стоян Радев, Гергана Плетньова, Тони Карабашев, Пламен Димитров, Васил Читанов, Веселина Михалкова, Христо Христов, Свилен Стоянов, Теодора Михайлова, Даниела Викторова, Владислав Виолинов, Александър Илинденов, Нели Вълканова, Юлияна Чернева, Иван Димитров; Хор на ангелите, лемури, линкеи, форкиади, демони, сатири, деца, улична тълпа.
Фауст на XXI век – един модерен прочит на класиката
Постановката на Лилия Абаджиева е първият български театрален прочит на „Фауст”, едно от най-големите произведения в световната драматургична литература. Великата утопия на Гьоте ни кара да вярваме, че съществува известна точка на духа, от която нататък животът и смъртта, реалното и въображаемото, миналото и бъдещето, предаваемото и непредаваемото, високото и низкото, престават да бъдат схващани като противоречия, извежда като постулат режисьорката, която осмисля идеята за своята сценична версия в продължение на 9 години. Лилия Абаджиева има още много квалификации за „Фауст”: огромно интелектуално огледало, в което самопознанието има по-голяма стойност от познанието; носталгичен призив към възвишеното като липсващо съдържание; човешкото същество във вечното му страдание между небето и земята, между божественото и демоничното, във вечния му копнеж по абсолютното…
„Фауст” на Лилия Абаджиева и ДТ „Стоян Бъчваров” се случва като спектакъл, в който психологическата дълбочина не отстъпва на зрелището. Режисьорката, актьорите, сценографът, техническите служби, обсебени очевидно от търсещия фаустовски дух, непрекъснато изненадват с неочаквани решения. Понякога те следват оригинала, понякога го дописват, инплантирайки нови интерпретации, но независимо дали цитират или фрагментират, иновациите не губят връзка с философията на драматургичната първооснова. Романтични и оргиастични сцени, лудешки танц и театър на сенките, възрастни, деца, дори хомункулус, техносаунд, мултимедиа, лазери препускат шеметно от детството/наивността/доброто към зрелостта/греха/злото, от любовта към лудостта/мъдростта/смъртта до кулминацията на О, миг, поспри! Ти си тъй прекрасен!” В този разтърсващ визионерски спектакъл, изграден със съвременни средства и технологии в провокативния стил на Лилия Абаджиева, вечната философско-етична опозиция Фауст-Мефистофел блестящо защитават актьорите Михаил Мутафов и Стоян Радев.
Михаил Мутафов: „Фауст е вечната неудовлетвореност на човека от себе си, от своето познание за живота и от невъзможността да избяга от човешката си същност, сблъсъкът между свръхчовешкото и човешкото и невъзможността тези две идеи да бъдат обединени в една. От друга страна именно неудовлетвореността движи човека напред, удовлетворението е неговата смърт.”
Стоян Радев: „За мен Мефистофел не е дяволът – олицетворение на злото, а креативният мозък – силата, дадена от Бог на човека, за да го приближи до себе си. Защо тогава се страхуваме от дявола и предпочитаме да се осланяме на ангелите?”
XXI век, оказва се, е повече от подходящо време за нов прочит на класиката…
На снимката: Михаил Мутафов в ролята на Фауст
Вижте още:
Европейски музикален фестивал Варна се открива на 24 март