Днес се състоя финалът на конкурса "Риза с ръце везана от обич дарявана", организиран от Работилница „Седянка” и Националния дарителски фонд "13 века България", в който взеха участие 10 ризи. Експозицията е подредена сградата на фонда, кв. "Лозенец", пл. "Проф. Васил Геров" № 1.
Жури в състав: художникът проф. Греди Асса – изпълнителен директор на фонация "13 века България", журналистът Илиана Косева, Росица Бакалова – председател на „Прятели на гоблена,българската шевица и други приложни изкусства”, доц. д-р Мирела Дечева от Музея на Историята на София и доц. д-р Константин Зв. Рангочев от фондация "Онгъл" определи победителите. Категориите са „Автентична риза” и „Съвременна бродирана риза”.
Победители станаха:
Автентична риза: Първото място спечели Маргарита Бонева. На второ място застанан Антоанета Толтукова. На трето място журито определи Веселка и Виолета Петрови – майка и дъщеря.
Съвременна бродирана риза:Първо място си поделиха: Таня Илиева и Антоанета Толтукова . На второ място бяха отличени: Ирен Величкова – Ямами и японките Каори Фуджиока и Акико Ито. Третото място спечели Тодорка Григорова.
„Журито беше изключително затруднено – сподели доц. д-р Мирела Дечева. – Всички произведения бяха достойни за най-висока награда. Двете категории за традиционно и за съвременно облекло са много относителни. В участващите в изложбата ризи няма традиционна, затова като се върнахме назад към историята, се подсетихме за оня хубав период от края на 19 в., започнал със Славейков, утвърдил се с българския модерн през 20-те години на 20 в. на така наречения „български стил”. Така че нашите награди в категория „Традиционна риза” са съотнесени към този период от развитието на везбарското изкуство у нас. Затова отсъдихме първо място на г-жа Маргарита Бонева с детската рокличка, която е единствената, изработена върху ръчно тъкано платно”.
Журито трябваше да оцени не само везбата като техника и бод, но и шитата дантела кене. Особено впечатление направиха бродираните копчета, които показват внимание към детайла – и на трите ризи от Япония, както и бродирането направо върху плата.
Любопитно, че в конкурса участваха и 3 ризи от Япония – на Ирен Величкова-Ямами – българка, която живее от години там и има свое студио за бродерия, в което се обучават останалите 2 японки, участнички в конкурса Каори Фуджиока и Акико Ито. (Очаквайте скоро интервю с двете японки.)
Голям интерес предизвика и черната блуза на Таня Илиева с едновременно семплата бродерия и модерно звучене. Освен облеклата в изложбата бяха показани картини с детайли от български шевици, шалове, коледни картички, обеци, ключодържатели и други аксесоари.
Д-р Мирела Дечева каза още: „В 21 век везбата е изключително трудно занимание, защото изисква много време, специфични технически умения и естетически усет – неща, които би трябвало да се изучават, а да не са даденост. Затова везбата постепенно отпадна от нашето ежедневие. Днес ние се пренесохме в един друг свят и видяхме, че везаните ризи съществуват. Все още има майсторки, свързани с дълбоката древност, от времето на Бендида, когато преденето на нишката е било чисто женска дейност. Майсторките от Работилница „Седянка” поддържат тази женска същност и в 21-то хилядолетие – впечатляващо за всички нас, жените, които ходим на работа, домакинстваме, гледаме деца и си мислим, че нямаме време за подобна красота.”
„Надявам се да ви очароваме и да ви покажем един друг свят, пълен с много символи и много любов. Ние сме жени, събрани преди 3 години от любовта към шевицата и дантелата. Ние сме на различна възраст, с различни професии, водени от желанието ни тази красота, сътворявана от предците ни, хилядолетия наред да я видим в съвременното технологично общество.” – каза в заключение Любка Любенова от Работилница „Седянка”.
Изложбата ще продължи до 18 декември.
Снимка 1: Едната риза от японските майсторки, 2-ро място в "Съвременна бродирана риза"
Снимка 2: Таня Илиева – първо място в "Съвременна бродирана риза"
Още снимки от конкурса разгледайте в нашата фейсбук страница.