„Черният лебед” на Дарън Аронофски, един от най-коментираните световни филми, превърнал се в основен фаворит за наградите на Американската киноакадемия за 2010 година, ще постави началото на юбилейния 15-и Международен филмов фестивал София Филм Фест.
С присъден „Златен Глобус” за актьорското постижение на Натали Портман, с 12 номинации за БАФТА и 4 номинации за наградата „Независим дух”, филмът получи признание и от влиятелните общности на кинокритиците в САЩ, както и наградата „Марчело Мастрояни” от Венецианския филмов фестивал. „Черният лебед” е сред номинираните за „Оскар” в категорията най-добър филм, изпълнението на Натали Портман също получи номинация, както и режисурата на Дарън Аронофски, ценен от публика и критици и извоювал си слава на провокативен автор с всеки от предишните си филми „Кодът Пи” (1998), „Реквием за една мечта” (2000), „Изворът на живота” (2006) и „Кечистът” (2008, с две номинации за „Оскар”).
Образите на тъмната и светла страна, които присъстват у всеки от нас, оживяват със страст и впечатляваща виртуозност – подобно белия и черния лебед в шедьовъра на Чайковски „Лебедово езеро”. Героинята на Портман е балерина в трупата на „Линкълн Сентър” в Ню Йорк, ръководена от деспотичния Томас Лерой (Венсан Касел), който прави кастинг за двете противоположни главни роли в спектакъла. Нина е идеалният избор за Белия лебед, но се оказва прекалено перфектна за ролята на Черния лебед, защото танцува с техника – не и със страст. Според преобладаващото мнение на критици и специалисти, „изпълнението на Портман е откровение. До момента тя не е играла така обсебена от някаква идея героиня, нито пък се е изправяла пред по-голямо физическо предизвикателство – тренира балет 10 месеца преди началото на снимките. Актрисата достига невероятни крайности в изпълнението си и в същото време остава вярна на героинята си.” „Черният лебед” получи номинации за „Оскар” в категориите за операторско майсторство и монтаж, като от особено значение за атмосферата на филма е и оригиналната музика на Клинт Мансел (работил по всички филми на Аронофски), която звучи в синхрон с класическата творба на Чайковски.
С най-новият филм на Дани Бойл „127 часа” ще бъде поставен специален акцент върху дългогодишното сътрудничество между София Филм Фест и Британския съвет, който през 2011 година празнува своя 20 годишен юбилей! Прожекцията на филма е предвидена като специалната Британска гала-вечер в програмата на София Филм Фест. „127 часа” е сред основните претенденти в надпреварата за „Оскари” с 6 номинации, между които за адаптиран сценарий, за актьорското постижение на Джеймс Франко (в главна роля), за оригинална музика и песен, за монтаж, както и номинация за най-добър филм.
Кадър от "127 часа"
За разлика от независимия, превърнал се в култ „Трейнспотинг” и касовия хит „Беднякът милионер”, донесъл на създателите му 8 награди „Оскар”, най-новата творба на Бойл пресъздава на екрана истинската история на катерача Арън Ралстън (Джеймс Франко), който в опита си да покори отдалечен каньон в Юта, се оказва хванат в капан, затиснат с голям скален блок. Сюжетът проследява съдбата на Ралстън в следващите 5 дни, в които той изследва живота си и преживява природните стихии, преди да вземе решение за излизане от ситуацията.
„127 часа” предлага на зрителите изключителна визуална одисея – 94 минути, заснети с две камери, от много и различни гледни точки от операторите Енрике Чедиак и Антъни Дод Мантъл, композирани с впечатляващ монтаж и придружени от убийствен саундтрак. Но лаврите обира непринудената и емоционална игра на Джеймс Франко, която кара зрителите за гледат филма със затаен дъх.
В програмата на София Филм Фест има още ЧЕТИРИ филма, които се състезават за наградите на Американската киноакадемия! „Зимен дар” (Winter’s Bone) на Дебра Граник е включен в програмата „Голямата петорка” като носител на Голямата награда на журито в Сънданс 2010. Филмът е добре познатата история на съзряването, но с пронизващо напрежение и с момиче в главната роля. Докато героинята се бори с наглед непреодолими пречки, тя изпълва с нов смисъл идеята за преданост към семейството и открива собствената си сила.
Три от творбите, номинирани за наградите „Оскар” в категорията „най-добър чуждоезичен филм”, са част от програмата „Киното днес – Големите майстори” на София Филм Фест – най-новия филм на Алехандро Гонзалес Иняриту „Biutiful”, носителя на „Златен Глобус” за чуждоезичен филм „В един по-добър свят” (In a Better World) на Сузане Биер и филма на Дени Вилньов „Изпепелени” (Incendies).
Кадър от „Biutiful”
Кърт Хъникът от „Холивуд рипортър” определя „Biutiful” като „величествено тъжна поема за любовта, бащинството и вината… Мексиканският режисьор създава поетичен филм, който, макар и посветен на смъртта, е пропит от живота с цялата негова сложност. Хавиер Бардем е безупречен като героя, чиито последни дни са изпълнени с въодушевление а ла Джойс, двусмисленост, противоречивост и поезия.”
Според Сузане Биер „В един по-добър свят” разглежда ограниченията, на които се натъкваме, когато се опитваме да контролираме личния си живот и обществото, в което живеем. Филмът си задава въпроса, дали „развитата” западна култура е правилния модел за един по-добър свят, или под повърхността ù се крият безпорядък и беззаконие…
Филмът на канадския режисьор Дени Вилньов “Изпепелени” (с Голямата награда за най-добър филм – Варшава 2010) разказва историята на близначките Жан и Симон Маравал, които с изумление научават от завещанието на майка си Навал, че имат брат, за когото не са чували и баща, когото са смятали за мъртъв. Двете заминават за Близкия Изток, за да разберат повече за своята семейна история.