Въпросът на Финклер е книга, пълна с остроумие, топлота, интелигентност, човечност и разбиране, написана с особеното софистично и почти незабележимо умение на истинския писател.
За какво става въпрос в нея? Това е историята на Джулиан Треслъв, някога работил в BBC, който понастоящем изкарва прехраната си като двойник на звезди. Треслъв не е евреин, но е свързан с еврейската култура чрез любовна афера и страстното изследване на същността на това да бъдеш евреин-в политически, социален, икономически, романтичен, интелектуален, емоционален, културен, музикален и т.н. план. Треслъв има само „несигурно” усещане за своето място във вселената, „заобиколено от бодливата тел на правата и ограниченията”. Той иска да бъде част от нещо мащабно и древно, богато и ослепително. Иска да бъде евреин.
Книгата ни среща още и с историята за неговия дългогодишен най-добър приятел и най-лош враг, Сам Финклер, лъжлив (поради което известен и преуспяващ) философ, когото постоянно дават по телевизията. Финклер е евреин, затова и Треслъв използва думата „финклер” като нарицателно за евреин-следователно заглавието на книгата означава „Въпросът на евреина”. Финклер мрази Израел и се присъединява към група известни евреи, наречена Засрамените.
Третият персонаж в книгата е Либор Севик, поостарял бивш журналист, скърбящ за красивата си починала съпруга и някогашен учител на Треслъв и Финклер. Неговата еврейщина отдавна е маринована в Шубертовия Impromptus и описанa като „снобарска”. Той е „за” Израел.
Последният от четиримата основни герои е Тайлър. Тя е съпруга на Финклер. Оказва се, че противно на очакванто, не е еврейка, въпреки че изключително задълбочено изучава традициите на религията. Тайлър е така погълната от идеята за поведението на еврейската съпруга, че след като Треслъв преспива с нея, той с изумление и разочарование открива нейната тайна. Тя също умира.
И така, книгата поставя пред читателя си цялата тази тема за евреите и не евреите -увлекателно, сериозно, подигравателно, проницателно, брилянтно. Аз не съм евреин. Причината да харесам романа толкова много е, че Джейкъбсън сякаш само използва юдаизма като прикритие. С други думи, под маската на юдаизма той повдига още по-сериозните въпроси за семейството, обществото, вярванията, културата, отношенията между хората… за скритата природа на човечеството.
За да разберете колко изумително много си прилича населението на планетата, нужно е да прочетете само няколко страници от антропологически изследвания по темата (човечеството е започнало да съществува благодарение на около 200 души, някогашни обитатели на Африка). Още няколко страници ще са ви нужни да осъзнаете, че в този ред на мисли всички световни религии-да, и юдаизма-са абсолютна глупост.
Само че те са още и най-важния и утешителен митопоетичен начин да си обясним живота си, обстоятелствата, случайността, по силата на която се раждаме и жестокостта на смъртта. На това е посветена и книгата: на поразителната глупост, но и на поразителната красота на еврейската култура, където тя е синоним на общото понятие за култура.
Едуард Докс
The Gardian
За автора
Хауърд Джейкъбсън, носител на множество отличия като писател и критик, е роден в Манчестър и е завършил английска литература в Кембридж под ръководството на Ф. Р. Лийвис. Преподавал е в Университета на Сидни, в Селуин Колидж, в Кембридж и накрая в Политехническия университет в Уулвърхемптън, откъдето черпи вдъхновение за първия си роман, Coming From Behind. Сред останалите му романи са The Mighty Walzer (носител на наградата Bollinger Everyman Wodehouse), Kalooki Nights (номиниран за наградата Man Booker), последвани от високо оценения от читателите и критиката The Act of Love. Хауърд Джейкъбсън води ежеседмична рубрика във вестник Independent, а също така е автор и водещ на няколко документални телевизионни предавания. Живее в Лондон.
За книгата
“Въпросът на Финклер”, първата истински комедийна творба, удостоена с Букър за 2010 г., е изгарящ разказ за приятелството и загубата, за изключването и принадлежността, както и за мъдрата и човешка страна на зрелостта. Забавна, необуздана, безстрашна, тази изключителна книга ни показва в блестяща форма един от най-добрите ни съвременни писатели.
Той трябваше да го предусети. Целият му живот беше низ от злощастия. Ето защо трябваше да е подготвен за това…
Джулиан Треслъв, неудачен в професионално отношение бивш продуцент от BBC, и евреинът Сам Финклер, популярен философ, писател и лице от телевизионния екран, са приятели от училищните години. Въпреки донякъде бодливите си взаимоотношения и напълно различните поприща те така и не са изгубили напълно връзка помежду си – нито със своя бивш учител, чеха Либор Севик, който винаги се е интересувал повече от широката представа за света, отколкото от изпитните резултати.
Сега, когато Либор и Сам са наскоро овдовели, а Треслъв със своя шарен и пълен с провали стаж с жените спокойно може да мине за почетен трети вдовец, те се събират на вечеря в разкошния апартамент на Либор в Централен Лондон.
Вечерта преминава в сладката тъга на спомените, която отнася и тримата във времето, преди да са обичали и загубили; времето, преди да са имали деца, преди опустошението на разделите, преди да са ценили каквото и да е дотам, че да се боят от неговата загуба. А може би е по-добре да преминеш през живота, без изобщо да си познал щастието, защото така ще имаш по-малко да скърбиш? Треслъв открива, че има у себе си достатъчно сълзи за непоносимата тъга от загубите и на двамата си приятели. И същата тази вечер, точно в 11:30, докато поспира на път към дома си пред витрината на най-стария магазин за цигулки в страната, Треслъв е нападнат. След това всичките му понятия за това, кой и какъв е той, ще започнат бавно и необратимо да се променят.
“Финклерският въпрос” е удивителна книга.
Искрящо изобразяване на един забавен човек, който най-сетне се сблъсква с тъмнината на света.
Берил Бейнбридж.
Най-забавният ни жив писател…
Никой писател не се отнася толкова грижливо към езика.
Алисън Пиърсън, “Дейли Телеграф”
ИК "Сиела"
Корична цена: 15 лева