Разговор със Стилян Манолов – Директор в „Столичен автотранспорт“ ЕАД
„Столичен автотранспорт“ беше партньор на фестивала МИНИ АРТ ФЕСТ 2016, мислите ли, че съвременното изкуство има място в градския транспорт?
Съвременното изкуство често е провокация към обичайния начин на мислене – инициативата на Мини Арт Фест 2016 г. е точно такъв тип положителна провокация към гражданите. Автобусите на градския транспорт станаха малки подвижни сцени за артистите, които имаха директен контакт с гражданите. Тази приятна изненада се прие положително от пътниците особено от децата и учениците. В последните години Столична община реализира проекти за сцени на открито в паркове и градски пространства – така изкуството отива при хората. С автобусите даваме възможност за още една такава среща.
В какво се изразява партньорството ви МИНИ АРТ ФЕСТ 2016?
Според нашия проект с организаторите, артистите се возеха заедно с пътниците в някои от автобусите на градския транспорт по линиите 76, 305 и 413 в три поредни дни – 28, 29 и 30 май. Известни илюзионисти и музиканти направиха пътуването интересно, забавно и изпълнено с положителни емоции. В проекта участваха и български и чуждестранни циркови артисти.
Можем ли да очакваме в градския транспорт да звучи класическа музика?
Защо не? Миналият месец по случай националните празници – 6 и 24 май -, както и за навършването на 140 години от Априлското въстание, в автобусите звучеше възрожденска музика. При следващ случай може да звучи и класическа, имаме световно известни български имена, които е хубаво повече хора да чуят.
С какво правите по-цветно пътуването на столичани?
Участието ни като партньор в този фестивал е конкретна стъпка в тази посока. В същото време нашите усилия са насочени към това да купуваме нови автобуси и да осигуряваме по-сигурно, удобно и комфортно пътуване на гражданите.
Европейски ли е автобусният транспорт в столицата?
От 2014 година постоянно обновяваме автобусния си парк. Първите нови автобуси, които влязоха в експлоатация бяха 126 газови автобуса, които обслужват едни от най-натоварените градски линии. Тези автобуси са газови и имат всички удобства – климатизирани са и имат пълна достъпност за хора със затруднено придвижване и майки с колички. Тези автобуси бяха избрани и за градски автобус за 2015 г. на Европа. В началото на тази есен предстои по софийските улици да заработят още 110 нови автобуса. Те също отговарят на най-високите екологични стандарти. Съгласно одобрената програма за развитие на автобусния транспорт на територията на Столична община 2016 – 2018 предстои да получим още 120 нови газови автобуса, 30 дизелови, 20 нови електрически и 20 с хибридни или алтернативни горивни източници. Тези автобуси ще заменят сегашните, които са произведени през миналия век и които превозват гражданите и гостите на столицата в момента. Целта ни е до 2019 г. автобусния транспорт в София да е не само европейски, а и най-модерният за мащабите на такъв град в Европа.
С какво подновяването на автопарка ще допринесе за комфорта при пътуването на гражданите?
Автобусите, които пускаме в експлоатация са съобразени изцяло с комфорта на пътниците, климатизирани, нископодови, удобни за ползване и от деца, и от възрастни, оборудвани със съоръжения за хора в неравностойно положение.
Какво бихте казали на вандалите, които рушат в автобусите и по спирките?
За съжаление, вандалските прояви не са изключение. Имаме дори и рецидиви – на 36 от новите автобуси в рамките на няколко месеца бяха срязани меховете на съчленението, на някои срезовете са единични, на други – многобройни, а някои от автобусите бяха срязвани повече от веднъж, и от двете страни… На много от новите автобуси по време на движение им изчезват аварийните чукчета, имаме срязани тапицерии на седалките, имаме пътник, който от години надписва с маркер всяка седалка, зад която е седнал. Имаме автобуси, които са толкова нашарени с графити, че с никакъв препарат не сме в състояние да почистим. През лятото на 2014, още през първият ден, когато по улиците на София тръгнаха новите автобуси, веднага имахме случаи на рисуване с графити по каросерията… Какво бих им казал!? Става въпрос за възпитание, за себеусещане, явно по такъв начин намират форма на изява. Жалко, защото вместо да насочат усилията си към нещо полезно и градивно, те рушат. Съвместно с колегите от Дирекция „Интеграция, превенция, спорт и туризъм“ и Съветът по безопасност на движение на децата в София провеждаме различни кампании и събития с образователна и възпитателна цел, насочени най-вече към подрастващите, защото те са бъдещето.
Какви мерки предприемате за повишаване на хигиената в автобусите?
Полагаме ежедневни грижи автобусите да бъдат в добро хигиенно състояние. София е около 2 милиона, в градския транспорт се возят представители на най-различни по статус социални групи и за съжаление културата и хигиенните навици на някои от тях са различни от общоприетите. Получаваме сигнали от граждани, които се жалват, че возим граждани с лоши хигиенни навици, но тези хора имат същите права и задължения, както останалите пътници в градския транспорт. След футболни срещи, автобусите ни са неузнаваеми, почти винаги влизат освен за основно вътрешно и външно почистване и в сервиз за възстановяване на щети по салона.
За мнозина “шофьор в градския“ е нарицателно, какви са начините да бъде променена културата на обслужване?
Нарицателното име “шофьор в градския“се е формирало няколко десетилетия. Изискванията към заемане на длъжността са били по-различни, както и критериите и показателите за формиране на работната заплата. Има водачи, които служат за пример и за които професията е призвание. Полагаме усилия за обучение на водачите, осигуряваме им униформено облекло, за тях професионално се грижи психолог. Създали сме бонусна система за материално стимулиране, която се базира именно върху културата на обслужване. В последните месеци, наред с множеството жалби, започнахме все по-често да получаваме и похвали от пътници, което говори категорично, че сме на прав път.
Как се борите със закъсненията на автобусите и задръстванията по пътищата?
Закъсненията на автобусите се дължат най-вече на масовото неспазване на Закона за движение по пътищата. Всички ежедневно ставаме свидетели на това, било то като пътници, шофьори, пешеходци или велосипедисти. В най-голяма степен това се отнася за неспазването на ограниченията в бус лентите. От седмица тече и кампания на КАТ, която вече дава резултати. Участваме активно и в съвместната кампания по пътна безопасност на БНТ и Столична община „Спри, детето запази!“