Икономическата реалност, в която живеем, дава огромни възможности за стартиране на собствен бизнес, от която мнозина се възползват. Но голям процент от малките бизнес начинания, започнати със скромен капитал, се провалят поради различни фактори: както вътрешнофирмени, така и породени от обществената конюнктура. Да предположим, че вече имате конкретна идея, продукт или услуга, и регистрирана фирма. Какво да направите, за да изградите правилно процеса на работа и да повишите шансовете си за постигане на финансов успех дори и в несигурна икономическа среда?
Стратегически подбор на счетоводна кантора
Малкият бизнес често е ограничен откъм ресурси и не може да си позволи собствен счетоводен отдел, поне в началото, затова и най-резонното решение е да ползва външни услуги. Навременното и адекватно счетоводно обслужване е ключов фактор за успеха на всяко едно икономическо и финансово начинание, защото освен административно съдействие, счетоводителите са тези, които често изземат функциите на финансовия отдел и предлагат подробен анализ на приходите и разходите на компанията, както и актуалното ѝ икономическо състояние. Добрата новина е, че счетоводството отдавна е осъзнато като услуга, която може да съществува и да се предлага напълно самостоятелно, а фирми като счетоводна кантора Brain Storm Consult, които са специализирани в различни бизнес направления, са готови да съдействат с консултации от всякакъв тип.
Инвестиране в човешки ресурс, рентабилна логистическа верига и надеждни доставчици
Развитието на всяка фирма започва отвътре-навън. Няма как да се пласирате адекватно сред конкурентите си и да направите положително впечатление пред потенциалните си клиенти, ако не оптимизирате максимално организационната си структура и не направите така, че тя да работи дългосрочно за вас.
Това, че сте малък бизнес с не много на брой кадри, означава, че трябва да вложите повече усилия в подбор на кадрите, оценка на техните компетенции, последващо обучение и изграждане на лоялност, защото далеч не можете да си позволите кадрова нестабилност. Нещо подобно е валидно и за партньорите и доставчиците – проучете добре с кого ще работите и какви са техните професионални стандарти, за да не останете неприятно изненадани от крайния резултат. Всяка една рязка и принудителна промяна от този тип също би довела до стрес и негативни финансови последици за организацията.
Стриктен и регулярен анализ на финансовите резултати и съпоставянето им с изначалния бизнес план на начинанието
Всеки бизнес започва с разписването на подробен бизнес план, който е нещо като карта, по която дейностите следва да се движат. Включва цели, стратегии и необходими ресурси във всички фирмени сфери – производство, доставки, логистика и транспорт, маркетинг, комуникация с крайни клиенти, оценка на рисковете, планирани разходи, очаквана печалба за различните периоди и много други. Бизнес планът е теоретичната основа, на която юридическото лице стъпва, за да съществува.
Винаги е важно да сме наясно с финансовите си резултати и до каква степен покриваме очакванията, но в ранните етапи на съществуването на фирмата това е абсолютно задължително. Първите месеци до около година от стартиране на начинанието обикновено са индикатор за това дали има смисъл да съществуваме въобще и как се движим спрямо първоначалните прогнози.
Постоянно усъвършенстване на продукта или услугата, изграждане на бранд идентичност и залагане на конкурентно предимство
Пазарът и икономическата реалност постоянно се променят, което изисква и от юридическите лица известна доза гъвкавост и адаптивност. За да е успешен в дългосрочен план един бизнес задължително трябва да се развива и да търси иновацията, за да остане релевантен.
В момента, в който се установи, че начинанието е стартирало успешно, финансовите показатели започват бавно, но сигурно да се подобряват, а екипът се обиграе, е време да се помисли за инвестиции в усъвършенстване на предлагания продукт или услуга, които да допринесат по положителен начин за вече дефинираната бранд идентичност и да ни донесат ново предимство пред конкурентите.