Г-жо Колева, наскоро стартира единствената по рода си у нас виртуална галерия Art2Spice.com. Как и защо стигнахте до идеята за създаването на подобна галерия?
Проектът ArtSpice води началото си от пролетта на 2012 година. Стартиран е в много интересен момент – от една страна, прогнозите на маите за свършек на света, а от друга, тежка икономическа криза. Но знаете ли, аз съм зодия близнаци и в мене винаги се преплитат двата аспекта на живота – идеалистичният и практичният. В идеалистичен план решението ми за стартиране на проекта бе продиктувано от моето вътрешно желание да покажа един различен начин за инвестиция – инвестирането в съвременно българско изкуство.
Исторически българинът е много ограничен в избора си за инвестиция. Години след демокрацията основният начин, възприеман за влагане на средства, е недвижимото имущество. Жаждата за нови и нови инвестиции в този сектор подтикна предприемачите към неправомерно застрояване, особено на природни резервати и „престижни” квартали в големите градове. И така красивото остана на заден план. Мисля, че е крайно време българинът да преразгледа ценностната си система и да се върне към корените си, да преоткрие красотата в живота си.
В практичен план – аз съм човек на бизнеса, който много цени времето си. Обичам изобразителното изкуство, но нямам време да посещавам търгове. Изложбените зали на галериите показват един или в най-добрия случай ограничено представят творчеството на няколко художника и за да избера своето произведение трябва: предварително да намеря информация за представените творци; да съобразя тяхното творчество с моята представа за инвестиция и не на последно място да се съобразя с фактора ВРЕМЕ.
И така реших да създам нов продукт, изцяло ориентиран към съвременния човек, да го улесня при избора на произведение на изкуството. Виртуална галерия Art2Spice.com предлага възможност за лесна селекция на произведение по основни признаци – цена, автор (с кратка информация за автора), тема, техника на изработка. От друга страна, галерията офис Art Spice, намираща се на ул. Самуил 2 в София, е изцяло ориентирана към предварително уговорени персонални срещи с клиенти и автори, осигуряваща спокойствие и уют при избора на произведение.
Какво Ви провокира да пристъпите към разработката и реализирането на идеята за ArtSpice?
Може би тук трябва да призная, че това е дело на съдбата. Преди няколко години, още в ролята си на търговски директор на Ксерокс България, се запознах с Румен Статков – един от големите български художници и много интересен човек. С изумление видях как творби, по моя оценка струващи стотици хиляди, се съхраняват грижовно обвити с найлон под диванчето в ателието. Научих за трудното ежедневие на българския художник – как, вместо да твори, отделя повече време в търсене на реализация на творчеството си – една непривична за твореца дейност. Като резултат множество от нашите талантливи творци, които биха могли с достойнство да представят България, имат периоди „сини”, „зелени” или „каквато боя ми е останала”.
„Необходими са ни мениджъри, – отсече Румен – Мисли нещо!” На мен ми отне две години, за да планирам проекта и окончателно да реша да инвестирам.
Как подбрахте името на галерията? Защо Art Spice?
Основната цел на галерията е да създаде добавена стойност към почитателите на изкуството. Нещо като подправката към хранителното блюдо (Spice (англ.) – подправка).
Как подбирате авторите, които излагат творби в Art2Spice, и в какви области са предлаганите произведения на изкуството?
Началото беше трудно, трябваше да убедим българския творец, лъган в течение на много години, да повярва в нас. Тук основна е заслугата на колектива на Art Spice, както и на нашите консултанти за спечелване доверието на авторите – художници, скулптори, занаятчии. След това започнахме да приемаме запитвания за включване в галерията директно по телефон или имейл. Създали сме широка платформа за участие и не разделяме изкуствено авторите на „млади” и „известни”. Тези понятия са много относителни, особено съотнесени към света. За нас успял и известен е този автор, който успешно продава произведенията си и печели любовта на хората. Естествено селекцията е неизбежна, но е оставена в ръцете на потребителя – цената, на която се предлагат творбите, зависи от това доколко едно име е познато. За хората, които нямат художествено образование, сме отделили специална секция „Базар”. Светът е пъстър, всеки човек харесва различни неща и ние се стремим да осигурим богато и разнообразна портфолио.
Освен готови вече творби, какви други услуги предлага Art2Spice?
Галерията е замислена, така че да предостави цялостно обслужване – от картини, портрети и шаржове по поръчка, до стенопис, реконструкция и естествено оценка на произведения на изкуството. Това е част от добавената стойност към нашите клиенти.
Промотирате активно галерията. На какви инициативи залагате в тази посока?
Залагаме на комплексен маркетингов подход, но най-вече на директен маркетинг и организиране на BTL инициативи и събития. На всеки автор, регистриран при нас, се отделя необходимото внимание за популяризация на творчеството му. Стартирахме издаването на Art News Letter. Замисляме изложби, срещи с творци и базари. Организираме периодично допитвания през Фейсбук за любими произведения. Изобщо целта ни е да доближим обикновения човек до твореца.
Галерията регистрира голям интерес и от чужбина. Бихте ли споделили кои са най-активните последователи на творчеството, представено в ArtSpice, и от кои държави е регистриран най-голям интерес?
Значително голям интерес регистрира нашата страница във Фейсбук. Представените от нас автори откриха почитатели от целия свят, но най-голяма активност има от Сърбия, Турция и Гърция – общо взето, съседните ни страни.
В каква насока виждате бъдещото развитие на галерията?
Аз съм оптимист и мисля, че е време нашите творци да бъдат разпознати и търсени в чужбина.