"Силата на навиците" от Чарлс Дюиг

Обем: 368 стр.
Цена: 14,95 лв.
ISBN 978-954-26-1201-8
Очаквайте на 29.03.2013 г.
Издателска къща "Хермес"
Серия "Психология за всеки ден"

За автора

Именно в навиците на хората се крие тънката граница между успеха и провала, живота и смъртта.
Чарлс Дюиг

Чарлс Дюиг е завършил Харвардската бизнес школа и Йейлския университет и работи като разследващ журналист на „Ню Йорк Таймс“. Автор е на статии от поредицата „Златни възможности“ (Golden Oportunities, 2007), разкриваща опитите на различни компании да се възползват по непочтен начин от възрастните американци; „Равносметката“ (The Reckoning, 2008), изследваща причините и последствията от финансовата криза, и „Отровни води“ (Toxic Waters, 2009), посветена на все по-интензивното замърсяване на водите в САЩ и реакцията на законодателите.
За работата си Дюиг е удостоен с наградата на Националната академия на науките на САЩ, националните награди за журналистика „Джордж Полк“, „Джералд Лоуб“ и други отличия. През 2009 г. е сред финалистите за наградата „Пулицър“. Бил е гост в много от най-известните телевизионни и радиопредавания.

За книгата

„Силата на навиците“ на Чарлс Дюиг предизвиква огромен читателски интерес и е сред Топ 100 на най-продаваните книги в Америка от излизането си през 2012-а. Само за година книгата вече е претърпяла над 20 издания. „Уолстрийт Джърнъл“ и „Файненшъл Таймс“ я определят като една от най-добрите книги от изминалата година. Тя е и сред бестселърите на „Ню Йорк Таймс“ (37 седмици в Топ 10) и „Паблишърс Уикли“. „Силата на навиците“ е преведена на 31 езика и се радва на отлични читателски и журналистически отзиви.

ПРОМЕНИ НАВИЦИТЕ СИ И ЩЕ ПРОМЕНИШ ЖИВОТА СИ

Млада жена влиза в неврологична лаборатория за изследванe на мозъка. През последните две години тя е променила почти всички аспекти от живота си: спряла е да пуши, отслабнала е драстично, започнала е нова работа, в която вече е повишавана няколко пъти, купила си е ново жилище, започнала е нова връзка… Невролозите откриват, че моделите в мозъка й са фундаментално променени. Всичко това се случва, след като решава да промени едно-единствено нещо в живота си: да спре цигарите.
Маркетолозите в „Проктър и Гембъл“ гледат видеозаписи на хора, които оправят леглата си. Те отчаяно се опитват да открият начин да рекламират новия си продукт – „Фибрийз“, който е на път да се превърне в най-големия и скъп провал в историята на компанията. Внезапно един от тях открива едва доловим модел – и с лека промяна в рекламната стратегия „Фибрийз“ става един от най-успешните продукти, печелейки над един милиард долара годишно.
Нов мениджър поема една от най-големите компании в Америка, която през последните години регистрира значителен спад. Първата му разпоредба е да се засилят мерките за безопасност в многобройните заводи на компанията. Скоро „Алкоа“ става една от компаниите с най-висока производителност и съответно – най-високи показатели по „Дау Джоунс“.
Какво е общото между всичките тези случаи? Постигнатият успех. След като се фокусират върху промяната в една-единствена област, тя – подобно на лавина – повлича многобройни следващи промени. Оказва се, че успехът или респективно – провалът, са в пряка зависимост от нашите навици.
В тази чудесна книга Чарлс Дюиг разглежда една изключително важна тема: как навиците ни определят нашата същност. Според него можем да променим живота си, като променим навиците си. Тя се базира на най-новите постижения на експерименталната психология, неврологията и приложната психология.

ЖИВОТЪТ Е СЪВКУПНОСТ ОТ НАВИЦИ

Чарлс Дюиг прави един доста широк обзор: той разглежда навиците на отделни хора, на големи фирми и компании и дори на обществото като цяло. Неговата идея е, че ако искаме да постигнем значима промяна, достатъчно е да променим един ключов навик; след това следва ефектът на доминото – този навик ще повлече след себе си промяна в много други области от живота ни. Да вземем например решението ни да започнем да спортуваме. Дори само това просто решение ще има значими последствия в живота ни: ще се промени режимът ни на хранене, оползотворяването на свободното ни време, приятелският кръг, външният ни вид…
Учените са установили, че когато е съществувал определен навик, той остава в мозъка ни следа, която никога не изчезва. За да се промени един лош навик, той трябва да се замени с друг – по-здравословен, който да е достатъчно устойчив, за да не се върне човек в момент на криза или слабост към старите си привички. Много често обаче навиците управляват живота ни, без дори да го осъзнаваме: следваме утвърдени шаблони, отъпкани пътища в мисленето и действията си, без да си даваме сметка за това. След многобройни експерименти учените установили, че когато се заемем с нова, непозната дейност, мозъкът се активира и остава активен от началото до края на тази дейност. Докато, ако се заемем с вече позната, рутинна работа, мозъкът ни буквално изключва и извършваме дейността на автопилот. Ето защо е важно най-малкото да осъзнаваме до каква степен навиците управляват живота ни, да диагностицираме нежеланите от тях и да предприемем конкретни стъпки да се освободим от вредните си привички, заменяйки ги със здравословни навици.

НАВИЦИТЕ НЕ СА СЪДБА

От книгата ще научим защо някои хора и компании не успяват да се променят въпреки дългогодишните си усилия, докато други го правят сякаш за една нощ. Ще посетим лаборатории, където невролози изучават как се формират навиците и коя част от мозъка отговаря за тях. Ще открием до каква степен изградените навици са били решаващи за успеха на олимпийския рекордьор Майкъл Фелпс, на основателя на „Старбъкс“, на бореца за граждански права Мартин Лутър Кинг. Ще надникнем в „Проктър и Гембъл“, в магазините на голямата верига „Таргет“, в структурата на организацията на „Анонимните алкохолици“. Ще потърсим причините за успеха на най-голямата и популярна църковна общност в Седълбек, ще посетим някои от най-големите болници в Америка и отбори от Висшата футболна лига и ще разберем кои са факторите, отговорни за провала или успеха им. Ще видим как насаждането на нови навици в хората, работещи в съответната област, се е оказало от ключово значение за успеха на институцията. Когато дадена организация реши да промени установен фирмен навик, преструктурира се цялата организация. Водещи компании като „Проктър и Гембъл“, „Старбъкс“, „Алкоа“ и др. са успели да променят цялостната си фирмена политика чрез промяната само на един ключов компонент, който е повлякъл множество положителни промени, довели до бум в производителността на компаниите.

АКО РАЗБЕРЕМ МЕХАНИЗМА НА НАВИЦИТЕ, МОЖЕМ ДА ГО НАКАРАМЕ ДА РАБОТИ ЗА НАС

Авторът разглежда и навиците на обществото като цяло. Той показва как, ако се разберат навиците на определена група хора, могат да се предвидят действията им. Така могат да се проследят закономерностите при раждането и развитието на определени политически или социални движения. Тези прозрения на автора са изключително полезни за хората, които се занимават с политика и социология, макар че са интересни за всеки мислещ човек. От книгата например ще научим как се е зародило и набрало сили движението за граждански права в Америка, оглавено от Мартин Лутър Кинг, и защо то е имало успех, докато много предишни начинания в тази посока са останали напълно безрезултатни.
Невероятната проницателност и интелигентност на автора на „Силата на навиците“ му позволяват да пресее огромното количество информация по темата, за да напише достъпно, информативно и много любопитно четиво, което предлага едно ново разбиране за човешката природа и потенциала ни за промяна.

Отзиви за книгата

Забавна и любопитна книга – сериозен поглед към науката за формиране на навиците и промяната.
„Ню Йорк Таймс Бук Ревю“

Историите, които Дюиг е вплел в книгата, са много любопитни сами по себе си, но придобиват допълнителна тежест, когато онагледят как работят навиците. Читателите ще придобият свежи идеи за собственото си поведение и податливостта си на промяна.
Асошиейтед Прес

Ако Дюиг е прав за механизма на навиците, а вярваме, че това е точно така, тогава моделът „да се освободим от старите навици“ просто няма да проработи. Вместо това ние трябва да обучим мениджърите да диагностицират проблемните фирмени навици и да открият алтернативни здравословни навици, които да носят същото удовлетворение на служителите. Само така може да постигнем успех както в професионалния, така и в личния си живот.
„Форбс“

Невероятно изследване на нашето патoлогично затънало в навиците си общество. Ние пушим, непрекъснато проверяваме джиесемите си, хронично избираме грешния партньор… Дюиг изследва причините защо сме такива и как можем да се променим като индивиди и като общество.
„Дейли“

Чарлс Дюиг успешно съчетава най-новите изследвания в областта със завладяващи истории, за да разкрие как навиците оформят живота ни и как ние можем да моделираме навиците си. След като прочетете тази книга, вие никога няма да гледате на себе си, на вашата организация или на света по същия начин.
Даниъл Пинк, бестселъров автор на „Изцяло ново мислене“ и „Мотивацията. Изненадващата истина за това, което ни движи напред“

„Силата на навиците“ не e магическо хапче, а достоверно и много занимателно проучване на механизма на навиците. Чарлс Дюиг експертно преплита научни факти с интересни истински истории, за да създаде интелигентен модел, който е разбираем и приложим в най-различни ситуации. Освен това е страхотно четиво.
Дейвид Алън, бестселъров автор на „Как да постигнеш максимални резултати без излишни усилия“

Сподели в: