Родителите ценят дигиталната грамотност, но се чувстват неподготвени за нея

Децата имат нужда от подкрепа както в училищата и школите по програмиране, така и в домовете си, сочи ново проучване

 

Родителите в Централна и Източна Европа ценят дигиталната грамотност, но често се чувстват неподготвени да насочват децата си. Това разминаване между ясно разбиране и ниска увереност показва спешна нужда от по-добри ресурси, по-висока информираност и по-тясно сътрудничество между училища, семейства и общности, сочи трансгранично изследване в Унгария и Румъния на школата по програмиране Logiscool, която присъства с няколко школи и в България.

В него фокусът пада върху три теми: дигитална грамотност, онлайн безопасност и изкуствен интелект (AI). Резултатите очертават общи ценности, но и различни приоритети между двете съседни страни.

Дигиталната грамотност е високо ценена, но не навсякъде еднакво разбирана.
В Унгария тя е оценена като най-важната образователна област, докато в Румъния е почти наравно с физическата активност и ученето на чужди езици. Любопитен детайл е, че развитието на творческите способности и когнитивните умения – също включени в проучването – са сред по-слабо приоритизираните.

Докато 91,6% от румънските родители твърдят, че са запознати с понятието „дигитална грамотност“, едва 53,3% от унгарските казват същото. Самооценката за дигиталните умения също се разминава: средно 2,7/4 в Унгария срещу 3,0/4 в Румъния. Един от важните изводи от проучването е, че тази пропаст между висока оценка за важността и по-ниска лична увереност поражда реални рискове.

Когато родителите нямат нужния речник, опит или инструментариум, важни разговори се отлагат, пропускат се възможности за учене, а подкрепата вкъщи става непоследователна. Училището има своята роля, но без активно и информирано участие на семейството устойчив напредък е трудно постижим“, коментира Ива Янкова, съосновател на Logiscool България.

Допълнителен риск е предаването на остарели практики – не поради нежелание, а поради липса на обучение. Това е особено видимо в региона на Централна и Източна Европа, където дигиталната грамотност е приоритет, но увереността на родителите изостава (сравнителни данни за Западна Европа не са включени в настоящия отчет).

Дигиталната грамотност не е просто „включи компютъра и отвори приложение“. Тя е и критично мислене, защита на лични данни, разбиране на изкуствения интелект, етично използване на технологиите, разпознаване на дезинформация и още много аспекти. За да се ориентират безопасно и ефективно онлайн, децата имат нужда от подкрепа както от училище и специализирани центрове, така и от уверени, информирани възрастни вкъщи“, категорична е Ива Янкова.

Logiscool позиционира родителите като стратегически партньор в дигиталното образование, предлагайки паралелни решения за деца и възрастни. За децата — структурирани програми по дигитална грамотност, програмиране, онлайн безопасност и основи на AI, а за родителите — кратки ръководства, уебинари и практически работилници с ясни сценарии и чеклисти.

Подходът на школите от веригата превежда сложните технологии на достъпен език, повишава увереността на семействата и изгражда устойчив мост между класната стая и дома — за отговорно и смислено използване на технологиите от следващото поколение.

Сподели в: