На 23 януари 2009 година от 19.00 часа на сцената на Софийската опера и балет ще се състои премиерата на операта „Алеко” от Сергей Рахманинов и на балетния шедьовър „Шехеразада” на Римски-Корсаков. Двете едноактни творби ще бъдат представени в една вечер по повод 135 годишнина от рождението на Сергей Рахманинов и 100 години от смъртта на Николай Римски-Корсаков.
Поемата на Пушкин „Цигани" вдъхновява младия, едва 19-годишен студент от Московската консерватория Сергей Рахманинов да напише своята дипломна работа — операта „Алеко" само за 17 дни. Изведен е основният конфликт — сблъсъкът между свободните, непокварени от цивилизацията цигани и гордия самотник Алеко.
Младата режисьорка Вера Петрова търси съвременни препратки в своята концепция. Опира се на съвременни изразни средства, нетипични за традиционната сценография на оперните спектакли. Едно виртуално разделяне на света на главния герой – онова, което е в неговата мисъл и реалността. Конфликтът в самия него е изведен като ярък контраст между народопсихологията на свободния номад и бремето на общоприетите норми на обществото. С тежките последствия на една истинска лична драма.
Автор на декорите и костюмите е художничката Марина Иванова. Диригент Емил Табаков.
В ролята на Алеко публиката ще види Юлиян Константинов и Александър Крунев. В ролята на Младия циганин ще гостува солистът на Мариинския театър, Санкт Петербург – Август Амонов. Участват още солистите на Софийската опера Радостина Николаева, Цветана Бандаловска, Ангел Христов, Румяна Петрова и др.
Трудно е да се намери в руското изкуство толкова органичен и пъстър портрет на Изтока, толкова впечатляваща демонстрация на неговата красота каквато е симфоничната сюита „Шехеразада" на Николай Римски-Корсаков. Този музикален шедьовър ражда един друг шедьовър на изкуството – балета „Шехеразада" на прочутия руски хореограф Михаил Фокин. Премиерата на 4 юни 1910 в парижката Национална опера добавя световна слава на Руските сезони на Сергей Дягилев. Блестящият спектакъл, събрал колорита на източните приказки и екзотичните танци, се превръща в истинска перла на световния балет.
През годините много хореографи, поставяйки балета „Шехеразада", излизат извън сюжетните рамки на балета на Фокин като създават на музиката на Римски-Корсаков свои сценични версии за султан Шахриар и Шехеразада, която 1001 нощи разказва най-прекрасните приказки за любовта и чудесата в света.
В новата постановка на балета „Шехеразада” ще участват звездите на Националния балет Веса Тонова, Диляна Никифорова, Дарина Бедева, Сара-Нора Кръстева, Трифон Митев, Кирил Иванов и др. Хореографията е на Мая Шопова, автор на костюмите и декора е Марина Иванова. Ще дирижира Емил Табаков.
Следващите спектакли са на 24, 25 и 31 януари 2009 година.
Поради големия зрителски интерес отново през Януари „Бал с маски” от Верди и новата постановка на „Турандот” от Пучини:
Постановката на „Бал с маски” от Верди може да се види на 18 януари, от 16.00 часа. В ролята на Рикардо гостува руският тенор Август Амонов – солист на Мариинския театър в Санкт Петербург, в ролята на Амелия – Радостина Николаева, Ренато – Петър Данаилов, Улрика – Елена Чавдарова-Иса. Участват още Теодора Чукурска, Стоил Георгиев, Ангел Христов, Петър Бучков, Мирослав Андреев, Слави Манов. Диригент Борис Спасов
Новата постановка на „Турандот” от Пучини е оценена от критиката като най-успешната продукция на Софийската опера, както и за едно от най-ярките музикални събития в културния календар на България за 2008 година. Годишната награда на Съюза на музикалните и танцови дейци в България „Кристална лира” получи творческият екип на постановката (режисьор Пламен Карталов, художник на декора Миодраг Табачки (Сърбия), художник на костюмите Елена Иванова, диригенти Емил Табаков и Борис Спасов) и сопраното Баясгалан Дашням за ролята на Турандот.
Зрителите ще видят Баясгалан Дашням в нейната коронна роля отново на 30 януари, от 19.00 часа. В ролята на принц Калаф – Румен Дойков, Лиу – Силвана Пръвчева, Тимур – Ангел Христов, Пинк, Панк, Понк – Александър Крунев, Пламен Папазиков, Момчил Караиванов. Диригент Борис Спасов.