"Огнярът" на Алексей Балабанов дава начало на предварителната програма на СФФ

Официалното откриване на 16-ия международен филмов фестивал София Филм Фест е на 9 март в Зала 1 на НДК с премиерата на „Аве“ на Константин Божанов. Но прожекциите започват още на 2 март в Дома на киното. В тази седмица ще гледаме български филми, създадени между март 2011 и март 2012, ключови филми от Румънската нова вълна и специалното събитие на Европейския парламент, свързано с наградата LUX.

Началото дава 13-ия филм на руския режисьор Алексей БалабановОгнярът”. В новия си филм авторът на „Карго 200“, „За уродите и хората“, „Война“ и „Брат“ ни пренася в света на Русия от края на ХХ век. „Огнярът” е криминална драма в духа на киното пост Тарантино, концентрирана върху зловещите аспекти на човешката жестокост. Филмът фокусира вниманието върху живота на ветеран от войната в Афганистан, герой на Съветския Съюз, който се препитава като обикновен огняр с прякор Якут. В неговия образ се превъплъщава един от любимите актьори на Балабанов Михаил Скрябин, за когото това е и последна роля в киното.

„Искам да видя как нашият якутски зрител възприема „Огнярът”. Трябва да кажа, че филмът е много жесток и реалистичен. Якут е майор от запаса, герой от Афганистан. Аз бих казал, че той или е свръх нормален или съвсем ненормален. В началото на 90-те се уволнява от армията и се прибира в Якутия, където обаче не може да си намери работа. Тогава отива при дъщеря си в Санкт Петербург, която има бизнес с кожи. По-късно тя е убита от ганстери и Якут започва да отмъщава за това”, разказва в едно от последните си интервюта Михаил Скрябин. Неговият герой е сред най-самобитните в цялото творчество на Алексей Балабанов, което изобилства от нестандартни типажи. Огнярът е якут, съхранил и в своето „чистилище” (така героят нарича своята кочегарка/пещ) традициите на своя народ и даже характерния акцент в говора на народа саха. Край огъня на пещта той пише трогателен разказ в народен стил, посветен на жестокостта и коварството на руските хора.

Огнярът” е удостоен с наградата „Бял слон” за най-добър филм, режисьор, художник и музика в Русия за 2010 г. Творбата получи „Златна лилия” за най-добър филм на фестивала във Висбаден. Според журито, връчило приза, „филмът представя безкомпромисен портрет на съвременна Русия“.

Кинотворбата е естествено продължение на идеите и стилистиката на останалите филми на режисьора, сценариста и продуцента Алексей Балабанов. Той е роден през 1959 година в Свердловск. Завършва преводаческия факултет на Горкиевския педагогически институт (1981) и експериментален курс по авторско кино през 1990 г. До 1987 г. работи като асистент-режисьор в Свердловската киностудия. За филма си „Брат” (1997) печели специалната награда на журито в Котбус, на фестивала в Хихон е отличен като най-добър режисьор за „Карго 200” (2007), а в Истанбул журито присъжда специална награда на „За изродите и хората” (1998). Почти всички филми на Балабанов са били част от различни издания на София Филм Фест, като предишната му творба „Морфин” беше акцент във фестивалната програма през 2011 година.

Билети на касите на фестивалните кина и онлайн на www.ticketplus.bg и www.eventim.bg, както и на сайта на СФФ.

Още по темата:

„София филм фест на брега” с юбилейно издание от 15 до 23 март

"Аве" на режисьора Константин Божанов открива 16-ия София филм фест

16-и международен филмов фестивал София Филм Фест от 9 до 29 март

Сподели в: