Над 50% от хората в България имат повече от един кредит

Промените в света ни са неизбежни. Не само Ковид пандемията донесе промени, ами и като цяло възприятията за хората за общуването, комуникацията, пазаруването и т.н. Последствията, както най-вероятно сами сте се досетили, са увеличаване на онлайн услугите. Заедно с онлайн пазаруването, ученето и тренирането, нямаше как да не се стигне и до онлайн кредитиране. Microcredit ще ни запознаят с техните най-нови онлайн кредити и какво точно се случи на пазара на кредити в България за последната година. Нека да започваме.

Как се промени тегленето на кредити?

На първо място трябва да споменем, че през отминаващата година, хората изпитваха повече финансови затруднения спрямо предходните 10 години. Това естествено увеличава процента на лица, търсещи спешно пари. Според официални данни над 65% от хората са взели повече от един заем през тази година. Предвид това, че процентът е сумиран, няма как да стигнем до извод, че са взели по 2 кредита. Данните показват, че просто 1 кредит не е достатъчен на средностатистическото домакинство.

Много интересен факт е, че повече от половината от тези 65%, всъщност са кандидатствали за заем през интернет. Над 45% от потребителите са избрали онлайн кредит, заради някакви причини. Нека да видим къде се крият техните мотиви:

  • По-бърз процес за кандидатстване;
  • Липсата на необходимост за посещаване на офис;
  • Нулеви разходи за транспорт;
  • Липсата на жив контакт със служител;
  • Доверие в онлайн системите.

Всички тези причини са подтикнали този огромен брой от лица да изберат да кандидатстват онлайн, а не във физически офис.

Как така имаме толкова много кредити?

За никого не е тайна, че домакинствата изпитват финансови проблеми, заради нестабилната обстановка в страната. Никак не е рядкост, младите в работоспособна възраст, които плащат активно данъци, да са заети точно в секторите, които бяха най-засегнати от пандемията. Ако задълбаем в данните ще видим, че кредитите се теглят предимно за малки суми, с цел да покрият месечни разходи. Спрямо тях можем да си извадим частични изводи.

Най-често тегленият кредит е до 1000 лв., която сума реално може да покрие сметки и храна за 1 месец, ако сметнем и нарастващата инфлация последните месеци. Предвид това, че при онлайн кредитите има графа, в която лицето може да попълни за какво са му необходими парите, но тя не е със задължаващ характер, не винаги може да се разчита на актуална информация.

По размера на сумите обаче може да се съди, че това не са кредити за покупка на нов имот, автомобил или пък за голяма инвестиция, а по-скоро са суми за покриване на спешни разходи.

Защо обаче един кредит не е бил достатъчен? На този въпрос можем само да гадаем отговора му. Нашето предположение е, че ситуацията в страната продължава по-дълго от очакваното и ако хората имаха някакви заделени спестявания, то те ги изхарчиха първите 2-3 месеца. След това, настъпи времето на кредитите. След това обаче ситуацията по никакъв начин не се подобри и повечето хора отново бяха изправени пред тежки решения. Това най-вероятно е и причината да потърсят втори кредит.

Според данните, най-често хората избират фирма кредитор, която вече познават и са имали отношения с нея. Това до някаква степен обяснява и защо има толкова много кредити онлайн. Ако едно лице вече познава фирмата и е наясно, че тя е лоялна, няма причина, защо да не си улесни процеса и да не кандидатства онлайн.

Определено сме изправени пред време и ситуации, които ни правят живота малко по-сложен. Различни аспекти обаче от усложнената ситуация правя точно обратното – улесняват го. В това число влиза и нарастващото потребление на онлайн услугите, онлайн кредитите, доверието в интернет и т.н. Тепърва светът ни ще се променя много и всички тези промени ще се отразяват на икономиката, социалните контакти, спешните разходи и др.

Сподели в: