Митко Стафидов е български композитор, режисьор и визуален артист. Завършил е английски специализиран колеж, след което се връща в България и след първия си късометражен филм “Разговор с Ал” започва да се занимава се с видео и аудио продукция.
Писал е песни и е снимал видеоклипове за редица български и чуждестранни артисти, след които Мирян Костадинов, Ивайло Колев, Милена Славова, The Dead Captain, Даниеле Мангано и други.
С проекта си “Реалити звезда” за първи път решава да влезе по-”сериозно” с ролята и на изпълнител, макар и в подобен “несериозен” контекст, тъй като счита, че гледната точка на песента, идваща от човек близо до българския шоубизнес е свежа, а тематиката рядко е засягана досега в други текстове на песни и видеоклипове. Вижте какво разказа Митко пред Kafene.bg.
-Здравей, Митко! Днес ще си говорим за българската сцена, за желанието на всеки да бъде истинска звезда и разбира се – за новото ти парче! Как се появи идеята за „Риалити звезда“?
-Здравейте! Идеята за песента се зароди още преди време, когато покрай работата за първи път се сблъсках с различни “риалити звезди” и видях какво реално се случва зад кулисите на образите, които си създават. Малко след това попаднах и в един риалити формат за съвсем кратко – за мое щастие изживяването беше приятно, а екипът – много свеж, но въпреки това определено се усещаше цялата мания за известност сред участниците, което ме вдъхнови и да напиша песента. Дълго време тя седя като демо и наскоро се случи да имам възможността да я завърша, да заснемем и видео и най-накрая да види бял свят.
–Във видеото се появяваш преобразен като познати лица – виждаме Гери-Никол /или ТИТА/, Папи Ханс и други популярни изпълнители. Към тях ли е препратката или това са по-скоро абстрактни образи от българския шоубизнес?
-Препратката във визията определено е вдъхновена от тези изпълнители, да, но идеята определено не беше да се подигравам с тях. Исках по-скоро да покажа, че това да копираш вече установени лица, за да можеш да се пласираш в музикалните среди, може да те изтласка само до един момент и може би е по-разумно да заложиш на това, в което си добър ти, за да имаш шанс. Дори да пееш с маниера на Гери-Никол или да се обличаш и държиш като Криско или Папи Ханс, едва ли ще успееш да ги надскочиш в това, което правят, затова какъв е смисълът?
-Какво е славата в днешно време?
Интересното е, че покрай всички социални мрежи и “инфлуенсъри” славата в днешно време става все всеобщо достъпна и достижима. От една страна това е добре, защото много талантливи хора имат възможност за изява и да покажат на какво са способни, но от друга, цялата концепция на това да си известен, просто за да се показваш навсякъде, се задълбочава още повече. В крайна сметка, славата е хубаво нещо наистина, защото ти дава тласък и възможност за развитие, но ако човек я търси с други намерения, едва ли ще намери нещо градивно в нея.
-Има ли синдром, наречен „риалити звезда“ и какво представлява той?
-Определено съществува някакъв вид синдром “риалити звездата”, да. Покрай работата си ми се е случвало често да се срещам с различни “звезди” от риалити формати (и не само) и, макар определено не при всички (доста от тях са и много стойностни хора), при някои много силно се усеща нотка на позьорство и себеобсебване. Предполагам, че това се случва, когато една добре смазана машина за слава те пусне и изведнъж сам трябва да се пласираш навсякъде, за да останеш на повърхността, но тъжното е, че малко успяват да го направят за дълго и реалността рано или късно те връща на земята.
-Какво включва „зоопаркът“ на българския шоубизнес? Кои животни са изчезващ вид?
-Идеята за “зоопарка” дойде от стилистиката на видеото, когато решихме всеки образ да си има отличителен животински или свързан с животните принт някъде по дрехите. Стори ми се забавно да сравниш въпросните образи с разни тропични и саванни животни, за да може зрителят да е като на “сафари”. Явно съм се вдъхновил от “антилопата” на Тита (смее се).
Та, зоопаркът беше метафора за цялото разнообразие от образи в шоубизнеса, а изчезващ вид би било логично да кажа, че са стойностните изпълнители, но всъщност не съм убеден, че това е така. Има един куп талантливи изпълнители (без да визирам себе си, разбира се) и добри музикални проекти във всякакви жанрове в България (включително и комерсиалните), само трябва човек да е готов да се разрови малко, за да намери това, което му харесва. А би било и страхотно и по-голяма част от тях да имат възможност за изява на големи платформи, та дано това се случва все повече.
-Няма как да не споменем присъствието на Албена Вулева във видеото. Защо провокацията е толкова нужна на съвременния продукт?
-Провокацията прави нещата интересни. Колкото и да ни се иска да сочим с пръст и да поучаваме хората колко е добре да слушат “стойностна” музика, истината е, че ако една песен не е смела по някакъв начин, няма да е привлекателна за хората. Идеята да поканя Албена дойде от това, че в песента сложих един неин цитат за това дали би правила стриптийз по телевизията и й се обадих да я питам дали би позволила да го ползвам, след което и директно я поканих да участва. Смятам, че нейното участие се получи много уместно на цялата тема – тя винаги казва точно това, което мисли и при нея не съществува целия “звезден филтър”, което я прави доста точна и интересна като личност.
-Имаш опит като режисьор, композитор и изпълнител. Къде се чувстваш по-комфортно?
-Определено се чувствам по-комфортно като режисьор и композитор – когато имам възможност да помогна на друг изпълнител да блесне с най-добрите си качества. Когато си изпълнител, цялата тежест на проекта при представянето му пада върху теб и като позитиви и като негативи, което е много стресиращо и не е за всеки. Понякога ми е интересно да го изпитвам, друг път ми се иска да седя само в студиото и зад камера и да действам оттам.
-За какво трябва да се събуди съвременният човек, който е погълнат от телевизионния екран?
-Истината е, че каквото и да правим, в този момент от времето, масата хора гледа телевизия след работа и това едва ли ще се промени, което е разбираемо и няма нищо лошо, ако това ги кара да отмарят или да се разведряват. Важното е единствено тези хора да осъзнават, че телевизията е медия, в която всяко предаване, шоу и канал минава през филтър и може да се случи да ни манипулира, за това какво да харесваме и какво да мислим. Важно е да се интересуваме за различни гледни точки, да четем новини от различни онлайн източници и да се опитваме сами да достигаме да заключения, вместо да ни се поднасят на готово – това важи както за музиката, така и за всяка друга сфера. Хубавото според мен е, че младите използват все повече интернет, където има много повече шанс да достигнат до различни мнения и нещата не са толкова контролирани. Дано това остане така и тенденцията да се засилва все повече.