На 21 септември от 19 ч. в галерия “Артамонцев” (бул. “Витоша” 139) се открива изложба живопис на Милкана Мескин – “Посвещение”.
Идеите на Милкана Мескин:
Съществува тенденция в световен план за обединяване на изкуство, философия и наука. Вярвам в квантовата физика, възхищавам се на източната философия и свеждам интересите си до практика в сферата на изкуството. Всичко е едно и също, но проявено в различни форми, а именно – отношението между различни вибрации и въздействието им върху нас и живота, който създаваме.
Занимават ме по- конкретно отношенията и повторенията на цвят – число – звук – планета – ден от седмицата – техният смисъл и влияние върху човека, неговата психическа реакция и отражение на физически план. Използвам цветочислов анализ, който дава информация за основните кодове на всеки – променливи и константни. Отнасям ги към цвят, а цветът към психическо поведение, след което стигам до целта, а именно – създаване на баланс и хармония посредством художествени решения. За всеки индивидуално избирам различни цветове, материали, структури, подходяща визия. Важно е намесата да е сведена до най-приятни усещания, до пълна естетика и удоволствие.
Идеята ми е съчетаване на цвят и светлина. При допълнително осветление или ярък слънчев ден вибрациите на цвета се засилват, съответно и ефектът. Обичам да създавам пластични решения с функция на паравани чрез минималистичен изказ. Старая се конструктивно те да са винаги динамични. Оставям свобода за промяна както за мястото на експоната, така и на самата негова композиция. Уважавам живото участие на всеки, обичам творбата да “диша” в пространството и времето.
Предпочитан материал от мен е коприната. С нея изпълнявам картини за прозорци, изведени монохромно в съответни цветове. По всяко време е възможно отстраняването им. Те имат точно определена символика – влияние и значение – с която притежателят им е запознат.
Друга възможна форма за приложение на този вид цветотерапия е уърк-шоп – създаване на творбата с участието на клиента – основно на копринени картини. Възможни са и техники като изработване на ръчна хартия, рисуване върху нея, багрене на платове, ситопечат върху различни материи, наслагване на растери в пространството на различни елементи подобно конструктивизма – Певснер, Габо… – един вид декоративни прегради. Участието на живо в изработването на продукта придава допълнителна стойност за потребителя, той вече е одухотворен и с неговото присъствие и енергия.
Огромно е желанието ми да работя както за интериори – картини, паравани, пластики, пана, лампи, всякакъв вид функционални украси – така и за екстериори – тенти, чадъри, преградни стени от естествени и изкуствени материали, паравани в мащаб с разнообразни техники.
Убедила съм се във всичко споменато дотук не само от информацията, която черпя от книги, практиката си на художник, но и в докосването до бойни изкуства – старата система на морал и форми на отношения, значенията на петте елемента, отнесени към функциониращите енергийни центрове в човешкото тяло, които са жизненоопределящи фактори.
Френският художник Мишел Албер Ванел, с който се запознах при участие в изложба на група “Цвят” работи от 70-те години върху темата цвят – светлина, а в глобален план е достигнал идеята за обединяване на философия, наука и изкуство. Той обаче работи върху най-старите философски системи: И Дзин, тибетски мандали, Средновековни лабиринти, арабска геомантия, авторски карти таро на базата на Марсилския вариант и негови психологически изследвания, собствена разработка на планетарна система на цветовете. Постига универсална естетика, посредством която тези най-тежки информационни слоеве стават достояние на много хора.
Аз се стремя да сведа знанията и опита си до индивидуална практика и функционалност, насочване към естетика и сетивност на базата на анализи. Стремежът ми е интуитивно припомняне на връзката ни със Земята и Космоса, естествената човешка природа и нейните закони.
Идеите, мислите и усещанията ми изкристализираха при високата среща с най-големите върхове на човешката цивилизация – Цикладско изкуство, Шумер, Акад, Асирия, Вавилон, Египет, Древен Ирак и Ливан, Древна Гърция. Стигнах до изводи, че няма маловажно, че всичко е едно и че многото е в малкото. Може би за това обожавам да работя и с пясък – за мен една изчерпателна представа за живота и точна негова метафора.