„Матине – модерн” … ?
Защо не?…Утринните концерти не са новост. Просто думата „модерн” е актуализация на покана, т.е. привличане вниманието на тези, които имат чувствителност към звукът на нашето време.
Всяка концертна програма съдържа в себе си и интрига. В случая „Софийските солисти” организират среща на четирима от „гениалните на ХХ век” в необичаен час – Шостакович, Шнитке, Бритън и Стравински.
Толкова различни и толкова близки. Младият Шостакович /Прелюд и скерцо – 1924г./ е по-язвителен и сатиричен от зрелия Стравински /Концерт в ре – 1946г./ Няколко години по-късно колега на Шостакович ще сподели че „…гротеската при него е ужасяваща..”. Но още няколко години след това на въпрос :”Ако бяхте композитор, на кого искате да приличате?”, Херберт фон Караян отоговаря” „…На Шостакович”. А Стравински с пиесите си от началото на века трасира пътя на музикалното творчество за повече от век.
В рамката Шостакович –Стравински са двама от благородниците на ХХ век – Бритън /”най-добрия английски комозитор след Пърсел” казват английските колеги/ и Алфред Шнитке със кристалния си кинематографичен подход в музиката…В „Илюминациите” /1939г./ Бритън съживява френския текст на Рембо, превръща го в „звуков театър”. Шнитке в Концерт за пиано / /1976г./ превръща няколко семпли звукови ядра в летопис от края на ХХ век…
В тази компания безкомпромисно се вписват Пламена Мангова – винаги изненадваща и стимулираща и Мариана Панова, която е абсолютно в свои води в произведението на Бритън.
Пламен Джуров
1 юни, (събота), зала 9 на НДК, 11.00 часа
Програма
Дмитрий Шостакович
ПРЕЛЮД И СКЕРЦО ОП.11 (1924)
Алфред Шнитке
КОНЦЕРТ ЗА ПИАНО И СТРУНЕН ОРКЕСТЪР(1979)
Бенджамин Бритън
ИЛЮМИНАЦИИ ОП.18
ЗА ВИСОК ГЛАС И СТРУННИ (1939)
текст – Артур Ремб
Игор Стравински
КОНЦЕРТ В РЕ ЗА СТРУНЕН ОРКЕСТЪР (1946)