Майсторът на пианото Джон Медески с дебютен солов пиано албум "A Different Time"

Майсторът на пианото Джон Медески е основен стълб в развитието и музикалната насока на джаз триото Medeski Martin & Wood (MMW). Трио, което не спира да привлича публиката със свеж и изненадващ звук повече от 20 години. Сега, с първия си самостоятелен албум, озаглавен „A Different Time”, Медески отново ще ни заведе в неочаквана (дори и за самия него) посока.

„Представях си доста по-еклектичен албум, с повече динамика.. подобно на репертора от соло концертите ми на живо“ – казва Медески. Вместо това, A Different Time е далеч по-интровертен и меланхоличен проект, отколкото традиционно груув ориентираните фенове на MMW могат да очакват. Албумът включва оригинални авторски композиции на Медески, както и интерпретация на баладата на Уили Нелсън – „I’m Falling in Love Again”. A Different Time излиза на 8 април 2013г. от възстановения джаз и соул лейбъл OKeh Records, и е първото ново заглавие от каталога на компанията. Новият проект се очаква с голям интерес от джаз аудиторията, защото A Different Time ще представи една нова и различна страна от композиторския и изпълнителски талант на Джон Медески.

“Беше малко плашещо да запиша толкова вглъбен, дори медитивен албум…” – казва Медески и допълва. „Знам, че не е това, което всички очакват, но тази музика е част от мен, тя съществува и искам да я покажа на публиката”.

Не само дебютен солов албум за Медески, A Different Time отбелязва и завръщането на историческия лейбъл Okeh – някога дом на джаз пионерите Луис Армстронг, Дюк Елингтън, Кинг Оливър и Сидни Бекет. Sony Music възражда лейбъла и съвсем скоро от каталога на компанията ще излязат новите албуми на Бил Фризел, Дейвид Санборн, Боб Джеймс и Крейг Хенди. Тези албуми са само началото на амбициозната програма, която си поставя екипът на OKeh. „След всичко, което се случва в музикалния бизнес, е вълнуващо, че Sony Music решиха да дадат път за нова джаз музика. Харесва ми енергията да съм част от това.“- споделя Медески.

Известен с енергичните си изпълнения в множество джем сешъни, Медески споделя, че се е чувствал естествено сам зад пианото. През последните години, той започва да изнася самостоятелни рецитали и решава, че е време да документира и тази страна от кариерата си. Записите на албума го връщат назад в годините, когато открива джаза. 

Албумът е записан в Waterfront Studios, звукозаписното студио на продуцента Хенри Хърш, което се намира в църква от 19-ти век в долината Хъдсън, Ню Йорк. За соловия си албум, Медески търси качество на звука, което да се доближава до идеала му за звук: а именно записите на легендарния класически пианист Артър Рубенщайн за RCA Records. С Хърш, който споделя същото възхищение от плочите на Рубенщайн, прави няколко дена пробни записи с роял Steinway в студиото.

Продуцентът му предлага да опита и с другото пиано в студиото: модел от 1924г. на прочутата френска марка Gaveau (много близък до любимия модел пиано на Шопен). Този инструмент се оказва решаващ за записите в A Different Time. "Пианото Gaveau изискваше много деликатно и контролирано докосване на клавишите“, казва Медески. „Първоначално изпробвах различни техники, защото нещата не се получаваха, но постепенно след преслушване на всеки запис започнах да намирам вярната посока”.

Целият албум A Different Time е записан на пиано Gaveau с минимално използване на електронни инструменти, за да може да се улови динамиката на инструмента. Звукозаписите се провеждат късно през нощта, когато външният шум е минимален и цари пълна тишина в църквата. И както Медески пише в книжката към албума „.. Надявам се, че слушателите ще подходят към музиката в момент, който е дошъл краят на работния ден, политическите въпроси от деня са приключили, когато плановете за утре са направени и сте се уморили от думи.. Тогава, вече сте готови да се отдадете на звука на пианото Gaveau.“

Албумът започва с едноименната пиеса – A Different Time – ярка и „спонтанна композиция“, изпровизирана от Медески на пианото. „Имаше време, когато хората сядаха и слушаха музика и не беше просто фон в живота им“, казва музикантът. „Спомням си, как се събирахме в една стая група от хора и изживявахме музиката заедно.. Това беше време, когато наистина се изгубвахме в звука.“ Следва нежната балада на Уили Нелсън „I’m Falling in Love Again”, песен, която Медески от дълго време иска да запише и намира тази възможност в A Different Time, както и традиционната „His Eye Is On the Sparrow”, към която Медески има лично отношение.

 „Ran“ е друго парче, за което Медески отдавна търси подходящ проект, както и меланхоличната пиеса “Otis”, първоначално записана за дебютния албум на MMW – Notes From the Underground през 1992г. и отпаднала от финалната селекция. Сега, композията, която е с нов аранжимент завършва албума. Пиесата „Waiting at the Gate” е написана от Медески още като тиинейджър. „Това е просто една мелодия, която създадох като тийнейджър и която никога не посмях да изпълня“ – смее се Медески.

Сърцераздирателната и красива „Luz Marina” е написана в памет на Мама Киа, основателка на сиропиталище в Перу, която почива през 2010г. Последните две песни са „Graveyard Fields” и “Lacrima”. „Целта ми е да създавам музика, която смятам за добра и да се изгубвам в нея всеки път, когато съм зад пианото“ – завършва Медески.

Сподели в: