Маестро Росен Миланов: Бил съм на всеки континент, където има оркестри

Росен Миланов е сред най-търсените и уважавани български диригенти по света. Още през 2005 г.  в-к „Чикаго трибюн“ го описва като „професионалист, на когото трябва да обърнете внимание, ако се интересувате от бъдещето на музиката“.

Завършил е Теоретичния и Инструменталния факултет на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и учи „Дирижиране“ при Васил Казанджиев. По-късно продължава образованието си в Джулиърд Скул в Ню Йорк и в Музикалния институт „Къртис“ във Филаделфия.

Бил е музикален директор на Нов симфоничен оркестър, Младежкия симфоничен оркестър в Чикаго, диригент на Симфоничните оркестри в Питсбърг, Бостън,  както и главен диригент на Симфоничните оркестри на БНР и на Астурия (Испания).

Понастоящем е  Музикален директор на Симфоничните оркестри в Кълъмбъс, Чатакуа и Принстън в САЩ, както  и Главен диригент на Симфоничния оркестър на Словенското радио и телевизия в Любляна. Преподава в Джулиърд скул.

Работил е със Симфоничните оркестри на:  BBC, Романска Швейцария, Филхармонията на Ротердам, Латвийския и Унгарския национални симфонични оркестри, оркестри в Торонто, Ванкувър, Мексико, Токио, Сингапур, Сао Паоло,  KwaZulu-Natal Philharmonic в ЮАР, Belo Horizonte и Новозеландския симфоничен оркестър, Малайзийската и Хонгконгската филхармонии, Националния оркестър във Вашингтон и др.

Дирижира оперни и балетни спектакли, като работи с Komische Oper Berlin, Opera Oviedo,  Opera Columbus, както и с Ню Йоркския,  Цюрихския балет и с балета на La Scala.

Маестро Росен Миланов в ексклузивно интервю за Бюлетина на Концертен комплекс „България“: 

  • Маестро, отиде си една изключително тежка 2020. Каква е Вашата равносметка за тази година? 

– Изминалата година беше действително едно изпитание за всички ни, но в сферата на музиката бяхме свидетели на огромни промени. Ние, музикантите,  бяхме лишени от привилегията да общуваме наживо с нашата публика.  Много от моите колеги загубиха работата си, защото големите културни институции, като Метрополитан опера например, прекъснаха дейността си и временно поставиха в неплатен отпуск музикантите си.  От тази страна на океана държавата не участва във финансирането на културните институции и това е изключително жалко!

  • Как преминахте през изолацията, която затвори всички културни институти и концертни зали в целия свят? 

Лично аз бях в постоянен контакт с моите музиканти и администратори:  работихме върху проекти, които можеха да бъдат реализирани,  както във виртуалното пространство, така и наживо в много по-камерни рамки.  Аз използвах периода на изолация като една възможност да се запозная с произведения, които на познавах, да осмисля и да си дам равносметка за това, което съм направил досега и за това, което ни предстои като артисти в тази безпрецедентна ситуация.

Възможно ли е да се прави изкуство по време на пандемия? 

Мисля, че  е  възможно. За изкуството няма прегради, особено когато артистът има какво да сподели и публиката има нужда от него. Наблюдавах много изключително вдъхновяващи неща, които бяха именно отражение на тази креативност и артистично споделяне.

  • Вие сте изцяло отдаден на професията си. Как и с какво успя да Ви спечели класическата музика?

Никога не ми се е налагало да правя избор –  музиката винаги е била единствената ми мечта. 

  • Всъщност Вашата биография е доста интересна. Още като малък, като солист на Детския радиохор обикаляте част от света с гастроли на няколко континента. Какво Ви даде школата на акад. Христо Недялков? 

Дисциплина, отговорност към колегите ми, пунктуалност и перфекционизъм.

  • Оттогава ли е интересът Ви към пътешествията? 

– Може би оттогаваПървото ми пътешествие бе в Алжир и 10-ия си рожден ден празнувах в пустинята Сахара, яздейки огромна камилаТрудно бих забравил подобно преживяване.

  • Непрекъснато пътувате и дирижирате на различни сцени. Имате ли представа в колко държави по света Ви е отвеждала Вашата музикална кариера? 

– Бил съм на всеки континент, където има оркестриДържавите не съм ги броил.

  • Как минава една вечер на маестро Росен Миланов, след като концертът е приключил, аплаузите са отшумели, а светлините загасени? Имате ли любимо място, където отивате след това? 

– Обикновено в дома ми с моите приятели и колеги.  Разбира се,  аз готвя за тях!  По време да пандемията, тези моменти ми липсват най-вече!

Казват, че сте страстен кулинар. Какво експериментирахте по време на локдауна? 

Записах серия от видео демонстрации с най-различни вкусни неща – някои от тях бяха от българската кухня, например тиквеник.

  • Получавате покани за Master шеф за събития, които се провеждат с благотворителна цел. Какво Ви дава това Ваше хоби? 

Удоволствието да направя така ,че хората да се чувстват специални, и възможността да им предложа нещо, което не може да се опита в ресторант.  Едно меню за мен е като една концертна програма.

  • Свирите на цигулка, пиано, обой. Сега остава ли Ви време и в какви моменти посягате към някой от тези инструменти?

На цигулка и обой оттдавна не свиря. По време на изолацията огромно удоволствие ми доставя да свиря на пиано.

  • Имате излъчване на човек с изцяло овладени емоции, вътрешно хармонизиран. Как постигате този баланс? 

Мисля, че не е преднамерено, просто това е черта от моя характер.

  • Откъде черпите вдъхновение? От любовта, природата, срещите с непознати места? 

От музиката, от природата, от близките ми хора и от музикантите и приятелите, с които общувам.

  • Работили сте с много известни чуждестранни и български солисти. Сред имената в този впечатляващ списък е и това на 15-кратния носител на Грамивиолончелиста Йо Йо Ма. Какъв е отблизо този изключителен музикант, който за съжаление още не е стъпвал на българска сцена?

Изключително колегиален, непосредствен, гъвкав и винаги позитивен. 

  • Ако трябва да откроите трима композиторикои ще са те?

Бетовен, Шостакович, Брукнер.

Колко оркестри ръководите в момента? Удовлетворява ли Ви работата с тях?

Ръководя оркестрите в  Кълумбъс, Принстън, Чатакуа Инститюшън и  Оркестъра на Словенското радио и телевизия в Любляна.  Всеки един от тях е уникален и съм щастлив, че имам възможност да партнирам с разкошни музиканти.

  • Какви са професионалните Ви ангажименти в близък план? 

Щастлив съм, че вече се вижда малко светлина в края на тунела и концертният живот малко по малко се нормализира.  Аз лично съм изключително за възможността,  за привилегията да дирижирам и оценявам дълбоко присъствието на публиката в залата.

  • На 4-и февруари в залаБългарияВи предстои концерт със Софийска филхармония със солист брилянтния цигулар Светлин Русев. Франк Мартен и Арнолд Шьонберг. Разкажете повече за програмата? 

Радвам се, че имам възможност да си сътруднича със Светлин Русев, когото познавам от много години.  Негова беше идеята да изпълним Концерта за цигулка на Франк Мартен.  Програмата е елитна, но изключително красива. Камерната симфония на Шьонберг е едно невероятно произведение – като стуктура, оригиналност, интензитет и виртуозитет.

  • Какви са Вашите надежди за бъдещето? Какво си пожелавате за Новата 2021-ва година? 

Най-вече здраве, надежда и вдъхновение! 

  • А на българската публика? 

Да подкрепя изключителните музиканти в БългарияЩастлив съм, че имам честта да споделям сцената с тях!

Интервю на Мая Филипова

Сподели в: