"Корпоративната социална отговорност (КСО) не се прави на парче, а с цялостна концепция и дългосрочна. Само тогава тя е високо ефективна" – това казаха Жюстин Томс и Марина Стефанова – авторки на книгата „Корпоративна социална отговорност и комуникации за устойчиво развитие на бизнеса“ (Издателство "Сиела"). Книгата беше представена на 4 декември, в M3 College в София. Събитието протече под формата на дискусия, в която взеха участие: в която взеха участие Марина Стефанова, съавтор на книгата и експерт в областта на КСО, Александър Христов, акаунт директор в PR агенция CIVITAS и Жасмина Гевезиева, мениджър „Образование и маркетинг“ в M3 College, която беше и модератор. Те споделиха как се е зародила идеята за книгата, какво е корпоративна социална отговорност (КСО) според тях, какви са тенденциите за комуникиране на КСО и има ли успешни такива кампании в България.
Това е първата българска книга на КСО тематика. Предназначена е за собствениците на малък и среден бизнес, за специалистите по PR, комуникациите, маркетинг и КСО в компаниите, за всички от НПО сектора, а и за тепърва прохождащите в сферата на комуникациите. Целта й е да стимулира развитието на устойчив бизнес и комуникации, да вдъхнови и да ни запознае с интересни КСО примери.
Жюстин Томс акцентира на важността на комуникациите в КСО, като заяви, че „ако не си комуникираш KСО, то все едно не я правиш“. Марина Стефанова допълни, че комуникацията наистина е от съществено значение и трябва да започва от самото начало на КСО.
Дискутиращите защитиха тезата, че всички трябва да правим КСО, а не само компаниите, и че КСО се прави с общи усилия, защото всички заедно можем повече. Жюстин Томс заяви, че КСО активностите трябва да се инициират от хората, всеки може да предложи КСО дейност. Марина Стефанова добави, че директорите, лидерите и служителите, заемащи високи постове в дадена компания, трябва да участват в КСО кампании, да дават пример и по този начин да ангажират и останалите.
Според експертите българските компании вече виждат нуждата от КСО практики. Въпреки че понякога големите фирми преекспонират КСО активностите си, чрез тях все пак компаниите дават са в полза на обществото. Дискутиращите смятат, че в България има много добри КСО практики, като Марина Стефанова посочи инициативата „Гордея се с труда на моите родители“ като успешен такъв проект. Александър Христов увери, че е възможно да се прави КСО с нулев бюджет, но се комуникира по-трудно.
Всички участници в дискусията се обединиха около мнението, че устойчивостта е другото име на КСО и компаниите трябва да се стремят именно към това. Жюстин Томс сподели, че „КСО не е само по празниците, а постоянен процес.“
В края на дискусията участниците в нея отново напомниха, че все пак всичко зависи от нас. Жюстин Томс сподели какъв според нея е пътят към промяната – „четенето, книгите и децата са пътят към промяната“.
За авторите:
Марина Стефанова е експерт в областта на КСО и от години работи, преподава, пропагандира пред бизнеса нуждата и възможностите, които КСО дава.
Жюстин Томс е с над 17-годишен опит в областта на онлайн присъствието, Интернет маркетинга и комуникациите, преподава, пише книги и работи за популяризиране комуникационните канали и възможностите за бизнеса чрез комуникации.
Прочетете още за книгата:
"Корпоративна социална отговорност и комуникации" от Жюстин Томс и Марина Стефанова