Ирина Александрова е началник на Детско-юношеския отдел на Столична библиотека. На 24 септември ще бъде открита Детска стая за ранно развитие (от 0 до 5 години). Това е поводът да й задам няколко въпроса.
От каква възраст трябва да започнем да четем книжки на децата?
Съприкосновението на детето с книгата трябва да започне възможно най-рано – в началото само тактилна и зрителна и когато родителят прецени да започне с четенето.
Днешните деца по-будни ли са от тези преди 10-20 години, или новото време налага нови методи на образование/възпитание?
Днешните деца са различни – по-будни, по-умни, по-търсещи по-освободени в контактите си, критични и отстояващи мнението си. Новите деца налагат нови методи на възпитание и образование – далеч от дидактиката, провокативно, ангажирано, уважавайки индивидуалността на детето.
Има ли други подобни в страната и всички ли се правят по еднаква програма?
До колкото ми е известно, нашата стая е единствена в страната, по места съществуват кътове за най-малките, където се четат приказки и се правят различни занимания с тях.
Каква е целта на Стаята? Ще има ли водещи, някаква специална програма?
Целта ни е родители и деца да прекарат времето си в библиотеката възможно най-комфортно, близо до домашната среда, но много по-интересно. Разбира се, че в стаята ще се чете, но тя ще е и място, където родители и деца ще създават нови общности, ще се забавляват, ще работят и ще се радват на присъствието си заедно. Ще се работи по програма за деца и родители – няколко неправителствени организации разработват проекти за ранно детско развитие и занимания с родители.
Какво бихте казали на родителите, за да им препоръчате Стаята за ранно детско развитие.
Каква по-голяма чест за родителя да въведе сам детето си в храма на знанието, да отгледа не само здраво, но и знаещо и можещо дете.
Прочетете още:
Бебета дружат с книгите в Стая за ранно детско развитие в Столична библиотека
Маратон по творческо писане с Жюстин Томс