Представяме ви Ивелина Атанасова, коящо ще разкаже повече за една интересна предстояща конференция в София – Digital KidZ. Тя е готова за всякакви предизвикателства, очаква дебати, сблъсък на мнения и ного нови идеи. Не иска да отправя никакви препоръки към Министерство на образованието за по-голямо присъствие на дигиталните технологии в училище. Ролята на Digital KidZ на този етап от инициативата е да информира, да образова, да бъде платформа за обмяна на опит и за конкретни промени на локално ниво – на ниво микрообщност и домакинства. Повече за събитието прочетете тук.
Кратка визитка:
Ивелина Атанасова е предприемач, блогър, лектор и консултант в областта на маркетинга и стратегическите бизнес комуникации.
Oсновател и собственик е на NewTrend.bg | Media – носител на отличието "Най-добра онлайн медия" за 2012 г., на Newtrend | Marketing – маркетинг агенция с фокус маркетиг комуникации и бизнес стратегии и NewTrend | Events – oрганизатор на първата конференция в България за деца и технологии – Digital KidZ.
Какви са целите на форума?
Мисията на Digital KidZ е многолика – да развенчае митовете и легендите за “технологичната революция”, да открои новите бизнес възможности и да насърчи по-доброто образование и комуникация с децата на новото време.
От една страна технологиите са неизменна част от живота на „децата на новото време“, които са заобиколени от таблети, телефони, телевизори, компютри от мига на раждането си. Та тяхни снимки биват споделяни във Facebook още от първия ден на раждането им. От друга страна родители и преподавате се оказват неподготвени за кибертормоза, който става все по-опасен сред тинейджърите. Онлайн сигурността и технологиите са първия фокус на Digital KidZ.
По линия на сигурността ще обсъдим и "умните домове" заедно с всички технологични джаджи и устройства, които улесняват живота ни през последните години. За бизнеса е интересно да научи как тази тенденция заедно с новия тип "свръхинформирани" потребители с неограничен дигитален достъп създават нови бизнес възможности и модифицират бранд комуникацията. Digital KidZ и новите бизнес възможности са втория фокус на конферецията.
"Дигиталните" децата са една напълно нова аудитория от всичко познато ни в маркетинг средите до момента – от една страна те са консуматори на съдържание, от друга създават такова, от една страна са потребители – от друга нямат реална покупвателна възможност. Наблюдава се едно хомогенизиране и преливане между "света на възрастните" и "света на децата". Игрите, силната визуална комуникация, това повлиява уеб дизайна и разработките – приложения за образование, финансова грамотност, игрите и начина, по който те променят изживяването през годините са третия фокус на Digital KidZ.
И макар да оставих Образованието и технологиите на последно място, те заемат своето достойно място в рамките на Digital KidZ, бидейки четвъртия ни фокус.
Една от темите, заложени в конференцията е на социална тематика – децата с аутизъм и технологиите – по какъв начин технологиите помагат на деца с аутизъм "да се отворят към света", програми и възможности за професионално развитие.
Digital KidZ e също така първата по рода си конференция, която въпреки сериозността на темите, заложени в конферентната програма – имаме 2 зали с общо 20 лектора, каним децата да се забавляват.
Организирали сме „зона за забавления“, в която искаме децата да преживеят технологиите по един нов и нестандартен начин и да покажем на родителите, че ако технологиите се познават в тяхната същност, те могат да помогнат много и в образованието, и във възпитанието на децата.
Очаквате ли дебат за и против компютрите в ранна възраст?
Разбира се, че очаквам, на мен самата, като организатор на Digital KidZ, вече нееднократно ми беше задаван този въпрос. Моето становище засяга потребността да се измести фокуса – не трябва да обсъждаме дали компютрите са полезни или вредни, а за какво се използват и как децата биват насърчавани или ограничавани да ги ползват.
Целта на Digital KidZ е да дадем инструменти в ръцете на всички заинтересовани, с които те да насърчат децата да създават съдържание. Дали това ще е музика, игри, съчинения, технологии или проекти по предприемачество – има десетки начини и инструменти детската креативност и енергия да бъде канализирана за градивни неща посредством технологиите.
Истината е, че децата имат нужда от технологиите – 90% от професиите на бъдещето изискват ИТ умения. Нашата задача е да помогнем тези ИТ умения да бъдат придобити по най-забавния и интересен начин за децата, като заедно с това защитим тяхната сигурност и онлайн идентичност.
Процесът е дълъг, свързан е с комуникация в семейната среда, в училище, на улицата и в обществото изобщо, но е абсолютно идентичен на осъзнатата необходимост от това децата да учат чужди езици.
Обществото ни се променя, средата, в която живеем също, време е да адаптираме разбиранията си и комуникацията с децата спрямо технологиите, за да не наблюдаваме обратното – технологиите да променят децата – рискът е твърде висок.
От каква възраст е добре детето да седне пред компютъра?
Нямам еднозначен отговор на този въпрос, когато му стане интересно на детето – тогава вероятно, ако изобщо му стане интересно. Призивът ми по-скоро е, когато това се случи да не му бъдат налагани забрани и ограничения, а още от самото начало да се инвестира в неговото "образование и възпитание" за това как да използва интернет, какво го очаква и какви възможности има. За да бъда разбрана правилно, ще дам пример. Моят син (7,5г) обича безкрайно много да играе игри на смартфона. На него не му е интересна играта, като игра, него го вълнува предизвикателството да "разчете" логиката на играта, механизмите на героите и как да ги победи. За него победата е стратегически ход и "надхитряване". За да разбера това, аз инвестирах не малко часове в разговори и наблюдение какво точно обича да играе и защо. В един момент реших да го запозная със Scratch – език за програмиране, пригоден за деца, и да го насърча сам да създава игри. Успехът беше феноменален. В момента той сам се опитва да пише игрите – пак е на компютъра, пак играе, но сега създава съдържание, а това насърчава неговата логика, изобретателност, креативност, математически умения и какво ли още не.
В рамките на "зоната за забавления" на Digital KidZ сме предвидили над 10 вида забавления за деца, които ще помогнат на родителите им да идентифицират какво им е интересно и дали изобщо имат интерес в ИТ областта, за да ги поощрят да се развиват в съответната насока. Не става дума само за програмиране – децата ще имат възможност да сглобят и програмират робот, ще имаме музика, ще имаме игри, насърчаващи двигателната активност или такива, внасящи повече яснота върху физиката. Най-важно е децата да имат избор – после всеки сам ще избере неговото си нещо.
За част от активностите и каква роля имат те върху развитието и възпитанието на децата ще говорим с родителите в конферентната част.
Ще отправите ли препоръки към МОН за повече използване на дигиталните технологии в училищата?
Не. Мъчно ми е да го кажа, но живеем в държава, където разговорите с институции и министерства са толкова тромави, безполезни и лишени от ефективност, че предпочитам да инвестирам енергия в реални действия и мерки.
Всеки избира как да управлява живота си, как да възпитава децата си и какво бъдеще иска – за себе си или за бизнеса си. Ролята на Digital KidZ на този етап от инициативата е да информира, да образова, да бъде платформа за обмяна на опит и за конкретни промени на локално ниво – на ниво микрообщност и домакинства. Вярвам, че когато се постараем и положим конкретни усилия да подредим собствения си свят, обществото ни автоматично ще стане някак по-подредено и по-структурирано и вероятно тогава МОН ще се допитат до експертите (ни) и как точно да внедрят технологиите в училищата по най-адекватния начин.
В социалните медии излезе спор за II СОУ "Професор Никола Маринов" гр. Търговище с таблети в класната стая, че децата ще забравят да четат. Готови ли сте да отговорите на критиките в тази посока?
Страхът от неизвестното, страхът от загуба на контрол и настройката да очакват най-лошото е най-често срещаната реакция. Много хора прекарват целия си живот в безпокойство за утрешния ден, измъчвани от страх за нещо неопределено, което би могло да се случи. Педпочитат да отричат реалността, вместо да я опознаят и приемат. Историята е пълна с подобни примери.
Страхът е основната спирачка за новото, за промяната, за еволюцията. За мен животът е по-пълноценен и цветен, когато приемем неизбежното. Никога не можем да предвидим и да контролираме всичко, не можем и да забраним на децата да ползват компютрите и телефоните си – просто е невъзможно, на този етап от технологичната революция. Още повече, както по-горе споменах, подобни забрани биха били пагубни, защото децата няма да имат необходимите ИТ умения, за да израстват в кариерен аспект след 10-15 години.
Моят отговор на всички критики от този тип е – време е да прогледнем, да спрем да си заравяме главите в пясъка и да отричаме технологиите, да повярваме, че технологичната революция е вече факт и да я приемем, независимо дали ни харесва или не. Всеки, който отдели време, за да се запознае с технологиите, инструментите и практиките ще има възможност да овладее нейната сила – всички останали, оставили се по течението, ще бъдат пометени, защото отказват да поемат отговорност и да вземат контрола над технологиите в свои ръце. За съжаление в подобни ситуации потърпевши са именно децата, защото те съзряват като възрастни, следвайки примера ни.
Дигиталните технологии са привилегия за децата в големите градове, а в малките и в селата?
Разширяването на обхвата с интернет достъп е ангажимент на правителството на Р.България, подкрепен от ЕК и считам, че се прави не малко в тази посока.
Преди няколко години комисар Нели Круз беше подчертала в интервю за българските медии, че интернет и компютърната грамотност пряко влияят на икономиката, инвестициите и безработицата – Digital KidZ внася допълнителна яснота по въпроса как точно се случва това и насърчава добрите практики, като обяснява основни икономически закони и образователни прийоми на общостостъпен език. Желанието ни е да направим връзката между деца, родители, образование и бизнес много по-лесна и ефективна, като им помогнем да започнат да говорят на един език.