автор: Десислава Томова
Eмил Миразчиев е завършил „графика“ през 1986 г. в НХА, специализира в Дрезден, Германия и след това се установява в Пловдив. Освен с графика се изявява с инсталации, фотография, видео…
Какви са целите на вашето сдружение „Изкуство Днес“?
Основахме го през 1997 като неправителствена организация с идеална цел, регистрирана в обществена полза. Сдружение „Изкуство днес“ се стреми да представя алтернативни и експериментални форми в съвременното изкуството; да работи за тяхното изследване и документиране; да създаде информационен фонд представящ съвременни автори; да подготвя периодични и уникални печатни издания за изкуство; да създаде мултимедийна лаборатория и резидентна програма; да осъществява образователни програми за млади хора; да организира семинари, дискусии, уъркшоп; да популяризира дейността си сред широка публика, приоритетно сред ученици, студенти и млади хора в неравностойно социално положение.
От основаването си сдружение „Изкуство днес“ работи за създаването на Център за съвременно изкуство в град Пловдив. Това е уникален проект, който се развива доста интензивно през тези три години. Сдружението си извоюва правото да ситуира Центъра в сградата на старинна Римска баня, надстроена в периода на Османската империя. Сградата е общинска собственост, уникален архитектурен паметник от 16.в. със специфичен интериор. Пространството на баня „Старинна“ е живо, динамично и показва съвременни тенденции в изкуството.
Каква е историята на галерия „Коридор“?
Галерия „Коридор“ се откри на 27-ми април, 2007г. Това е едно инцидентно откриване, тъй като тя се намира в коридора на нашия офис. Нарекохме я „магазин за съвременно изкуство“ за да подчертаем нейния търговски характер, т.е. че съвременното изкуство е продаваемо. Тя е малка, като първоначално мислехме да бъде само в коридора, но после се разрастна по стълбището, качи се и на втория етаж, където затъмнихме целия коридор и сега там се помещава видео секцията.
Каква е идеята на текущата ви изложба?
Изложбата се казва „Малки обекти / кратко видео“. Това е формата, който е близък до духа, до характера и атмосферата на галерията. Тя не се ограничава, не се съобразява с никакви канони и клишета. Отворена е. Галерия „Коридор“ заявява сериозно нашата позиция и твърда политика, че съвременното изкуство е продаваемо.
Тук са се представяли голяма част от съвременни автори, които трайно присъстват на българската и международната художествена сцена: участниците в 52-то издание на Венецианското биенале – Правдолюб Иванов и Иван Мудов, Аделина Попнеделева, Калин Серапионов, резидента ни от Шотландия Роб Кенеди, Самуил Стоянов, Кольо Мишев, Елена Панайотова, Станислав Памукчиев, Свилен Блажев, Румен Жеков… Тук могат да се видят и мои работи.
Какво искаш да покажеш на публиката с мултимедийната си инсталация „Бар“ и „68% заграбено пространство“ в Баня Старинна?
„68% заграбено пространство“ е част от изложбата „Изкуството ограбва“ и представлява преграждане с тента и изолиране на купола в първат зала на банята. В заграбеното пространство е разположен и бара облепен с пух, от стъклен плот с размери 70 х 350 см. На откриването там се продаваше пиене. Барът функционираше през цялата изложба с обявените цени за съответните питиета, часовници и парфюми. Европейската мечка предлагаше най-невероятните за България европейски напитки – панаше-швейцарска направа, бира с кола-хит в Германия, бира с лимонада или спрайт, мента с кола…
Предлагаше също и квалитетни стоки ментета на атрактивни цени. На монитор посетителите имаха възможността да проследят мнението и очакванията на българите за членството на България в Европейския съюз. За по-любопитните, пред телевизора беше поставен барстол за да може да проследят интервюто в пълният му 30 мин. тайминг. След това те получаваха по една безплатна напитка и кроасан. Проекта се казва ”Критика на чистия образ-между ментето и цитата”. В полиците на бара присъстваха странни предмети. Участниците имаха възможността да изложат и свои любими ментета (под стъклото на барплота), като под всеки експонат беше изписано името на предоставилия го автор. Барът се обслужваше от Европейската мечка срещу евро в брой.
Какво е отношението ти към онлайн медиите?
Като съвременен артист съм изцяло отворен към технологиите. Някои отричат преимуществата на онлайн медиите и ги подценяват пред печатните, но аз съм на мнение, че те имат бъдеще. Адресирани са предимно към активните, млади хора, които търсят един нов по-различен ъгъл на информиране.
Още по темата
www.emil.arttoday.org
www.corridor.arttoday.org
Снимки:
1. Галерия „Коридор“
2. „68% заграбено пространство“
3. „Бар“