За трети път режисьорът Вим Вендерс избира дестинацията София в началото на месец март, пристрастен към филмовата и музикална програма на един от любимите му фестивали, отдаден на близките си приятелства в София и малките улици, по които се скита в компанията на стария си фотоапарат. С представянето на иновативния си кинопроект във формат 3D, Вендерс ще потвърди присъствието на най-доброто кино в програмата на 15-ия международен филмов фестивал София Филм Фест.
От години името на Вим Вендерс е неразделна част от програмата на Фестивала. Българските премиери на филмите „Буена Виста Соушъл Клъб”, „Хотел за един милион долара”, „Не ме търси”, „Земя на изобилието”, „Снимки в Палермо” и през 2011 г. „Пина” са се случвали като основни събития през историята на фестивала. Активната работа на Вендерс като президент на Европейската филмова академия и популяризатор на независимото кино са свързани и със София Филм Фест. През първите години СФФ разчиташе на личната селекция на Вендерс за най-актуалните филми, които са привлякли вниманието му. Идването на Вим Вендерс във връзка с премиерата на негов филм се превръща в традиция. Но с „Пина” случаят е по-особен. София Филм Фест е първият фестивал в света, който показва филма след официалната премиера на Берлинале 2011. „Пина” се превърна в сензацията и най-коментирания филм в Берлин и присъствието на филма и особено на режисьора му Вим Вендерс в София е изключителен подарък за верните зрители на фестивала.
Вендерс изследва снимачните си територии по същия начин, по който се взира в душата и рухналите мечти на филмовите си персонажи, за да се появят шедьоврите „Париж, щата Тексас”, „Криле на желанието”, „Не ме търси”, „Снимки в Палермо”. Едва ли има друг режисьор, който толкова внимателно се взира в „невидимите” за окото неща, и толкова истински ги улавя. Другият отличителен белег на Вендерс е близостта, която има с главните герои. Често тя е лично приятелство, довело до създавенето на игрален или документален филм. Чрез отношението си на любов и разбиране към своя приятел-персонаж, Вендерс изгради авторски киноезик, в който зрителят започва да усеща същата близост към главния герой. Такъв е случаят и с най-новия му филмов проект – дълбоко вглеждане в работата и живота на близката му приятелка Пина Бауш.
Документалният разказ е първият пълнометражен филм, посветен на тацувалното изкуство, заснет в 3D формат. „Двуизмерното кино не би могло да предаде нито емоциите, нито естетиката в работата на Пина Бауш. Бях завладян и дълбоко развълнуван от танците й, когато я гледах за пръв път преди 25 години”, споделя Вим Вендерс за филма си.
Пина Бауш е родена в Солинген през 1940 г. От 14-годишна учи танц – 5 години при Курт Йос в Есен, след което завършва школата „Джулиард” в Ню Йорк, откъдето е трайното влияние на Хосе Лимон, Пол Тейлър, Антони Тюдор.
През 1973 г. Пина Бауш за пръв път започва работа като балетен режисьор в компанията Вупертал. Съвсем скоро тя и трупата й стават световно известни, а Пина си спечелва статута на една от най-емблематичните и противоречиви немски хореографи. Известна е и с това, че атакува безмилостно липсата на смисъл в езика на класическия балет и повърхностната красота на танцьора, чрез своите спектакли тя дава израз на психическите травми, които подчиняването на правилата в обществото нанасят върху личността. Независимо от бързо спечелената световна слава, Пина Бауш остава вярна на трупата Вупертал и продължава търсенето на честен израз на екзистенциалните въпроси чрез езика на танца и на тялото. Представленията на Пина Бауш са силно въздействащи, понякога – пределно провокативна смесица от хумор, тъга, насилие, нежност. За Бауш хореографията, сцената, мястото, пространството, времето, музиката, речта, костюмите и персонажите са абсолютно равнопоставени компоненти на танцовия театър и едновременно постигат общото внушение, при това – десетки пъти по-силно от думите и останалите елементи поотделно.
„Форматът 3D ни дава възможност да поставим зрителите върху сцената, в центъра на събитията”, споделя Вендерс за силата на новаторския си проект „Пина”. Със своя филм известният немски режисьор разбива представите за комерсиалността на 3D формата и предлага на зрителите един изключителен триизмерен арт шедьовър.
Работата на Пина Бауш е толкова значима, че десетки от най-важните фигури в съвременното танцово и изпълнителско изкуство я определят като един от най-влиятелните хореографи на всички времена.
„Пина” ще има ексклузивни прожекции в Синеплекс на 11 и 12 март. Една от прожекциите на 12 март ще бъде представена лично от Вим Вендерс.