След откриването на 25 септември с „Дѝвия“ на украинския режисьор Дмитро Хрешко София ДокуМентал ще разгърне тазгодишната си програма в специалната локация Ларго София „Кино под купола“, Дом на киното, кино „Одеон“, Чешки център, Гьоте-институт, Френски институт, Полски институт, сцена „Централни хали“, галерия „Синтезис“, клуб „ДОМ“ и онлайн в цялата страна в партньорство с Neterra TV+.
Фестивалната селекция е разделена в седем тематични секции. И ако филмите в Демокрация под прицел разплитат механизмите на натиск и показват силата и крехкостта на гражданското общество, Минало преразгледано събира критични кинематографични прочити на утвърдени исторически разкази. В тези секции руският учител, който се съпротивлява на нахлуването на пропагандата в учебните програми в „Г-н Никой срещу Путин“, стои редом до шведската журналистка, която изследва неонацистките групи и онлайн екстремизма в „Да хакнеш омразата“. През архивите на Лени Рифенщал се разглежда обезпокоителното наследство на Третия райх и издигането на силата в естетически култ. Кадри и стенограми от Конференцията по сигурност и сътрудничество, проведена през 1975 в Хелзинки, пък съставят остроумен и ироничен разказ за изковаването на т. нар. „световен ред“ и често пренебрегваните подробности, които го съпътстват.
Категориите Супержени и Лични революции обединяват истории за трансформации, които се случват не само на площада, но и в интимния свят. От иранската певица, която се завръща на сцената въпреки режима, през майките, които намират сила да говорят, дори и съвсем буквално от фронта, до активистките от FEMEN, жените търсят начини да борят противоречията в себе си и несправедливостите отвън. В тези селекции обаче интимното и политическото не могат да бъдат разделени и в историите на мъжете. Защото семейните митове съсъществуват с тези за холивудските звезди, а стремежът към близост с Джон Малкович на моменти изглежда по-силен от синовната връзка.
Хуманизмът е водещото и в двете привидно противоположни категории Човек/Природа и Бъдещето е сега. Стотиците квадратни километри виртуални пространства, из които се движи екипът на „Островът на Нит“, завземат, а често и унищожават не по-малки територии в актуалната реалност. Животът ни тук, на единствената планетата, на която мечтаем за всички други възможни светове, има нужда от грижи и симбиотични връзки. Именно за тях се борят и Хаяо Миядзаки през култовите си анимации, и героите на „Когато доматите срещнаха Вагнер“ със съвсем не метафоричните си семена.
Вече традиционната секция Изкуството на съпротивата е в съзвучие и с тазгодишното мото на фестивала – „Естественият интелект отвръща на удара“. Публиката отново ще може да се срещне с творци, които не правят изкуство за самото изкуство, а отвръщат – на натиск, на клишета, на граници. Иво Димчев превръща живота си в сцена, от която да пее срещу омразата, а фотографът Мартин Пар улавя абсурдите на съвремието и масовата култура с равни дози ирония и състрадание.
Пълната програма на София ДокуМентал 2025 вече можете да откриете на www.documental.bg