Антон Стайков е художник и журналист, който се занимава с история и анализ на комикса в България и по света. Темата на докторската му дисертация е "Комикс и реклама. Поетика и семиотични аспекти." Антон участва като лектор в български и международни форуми, модерира ателиетата "Как се прави комикс?". Той е сред основателите на секция "Комикс" в СБХ, активен участник в "Проектът Дъга", куратор на "Първата изложба на българския комикс", София 2013 година.
Антон Стайков е автор на книгата "Кратка история на българския комикс", която представя зараждането, хронологията и развитието на деветото изкуство в България от края на ХIХ до началото на ХХI век. С помощта на повече от 700 илюстрации от избрани комикси тя разказва за авторите, техните герои и времето, в което са създадени, за цензурата, издателствата и успешната реализация на някои български художници по света.
Конкретният повод за това интервю е откриването днес на международната изложба София комикс експо 2014, в две от залите на галерията на СБХ на ул. "Шипка" 6. Изложбата ще продължи един месец и е съпътствана от интересна допълнителна програма – серия от творчески работилници и срещи с творците.
Защо наричат комикса 9-тото изкуство?
През 60-те години няколко журналиста във Франция си задават на страниците на списания въпрос дали комиксът е изкуство и как може да бъде подреден до познатите досега. Но принос за утвърждаване на понятието има най-вече Морис, художникът на Лъки Люк, който води рубрика с такова заглавие. И досега преброяването на изкуствата и подреждането им в класация не е много успешно.
Какви са плюсовете на комикс-разказа пред класическия разказ в текст?
В началото на XXI век не е нужно да се доказват предимствата на образа пред писаното слово. А когато се съчетаят интересен текст, добра драматургия и качествено графично представяне, имаме наистина удоволствието да се насладим на целия диапазон на добрия комикс.
Каква е целта на един комикс-разказ?
Каквато е целта на всеки разказ изобщо – да е интересен, увлекателен, да придружи читателя до катарзис, размисъл, наслада и поука.
Някои смятат, че комикса е за деца. Какво ще отговорите на това?
Още след Втората световна война Уил Айзнър създава няколко лични графични разкази, които поставят началото на жанра "Графична новела". Тя е жизнена и до днес. На София комикс експо 2014 г. можем да видим качествени примери – Хенрик Рер, Райнхард Клайст, Пенко Гелев, Томас От, Алтариба / Ким.
Правят ли се комикси по вече създадени текстове или се създават нови истории, специално за комикса?
Има различни методи – единият е да се създават комикси по класически текстове – както например са 22 графични новели на Пенко Гелев за издателя Давид Салария – там герои са и Хамлет, и Робинзон Крузо, и Дейвид Копърфилд, и героите от Моби Дик… Може да се създаде комикс с едновременното участие на текст и картини – както са ъндърграунд комиксите на Александър Зограф от Сърбия, един от участниците в изложбата в София.
Какви са световните тенденции в комикс изкуството?
Мангата все повече се преплита с европейския стил, графичната новела и американския "марвел стил" намират пресечни точки. Но най-важното – пишат се качествени текстове от известни автори, разчита се на един много информиран и интелигентен читател. Комиксът започва да се появява и в междинен жанр – комикс моушън – с известна интерактивност и приближаване до анимацията.
Какви приложения има комикс изкуството? Как се съчетава с другите изкуства?
В обучението по музика, химия, математика, литература – във всяко обучение! Комиксът е незаменим в изучаването на чужди езици, в технически описания, в сториборд за филми… Повечето аниматори рисуват и комикси, а киното не може без сториборд – доказва го самият Фелини.
Какви са очакванията ви за Комикс експо София 2014?
Да ангажираме издатели с издаване на повече качествени комикси, да активизираме младите автори, да покажем на партньорите, които участват в изложбата, че в България има група – Проектът Дъга, която може да се справи успешно с такова събитие, което събира на едно място толкова много комикс автори, държави и селекции. Комикс експо като софийското би било гордост за всяка европейска столица.