За първи път актьорът Владимир Пенев застава от другата страна на сцената, за да режисира компанията на Йосиф Шамли, Пламен Манасиев, Александър Сано, Ивайло Захариев, Любомир Кънев, Роберт Янакиев, Иво Йончев и Теодора Духовникова. Гледаме "Агенти" на ДКТ "Васил Друмев" – Шумен на открита сцена на тетаър "Сълза и смях" на 1 септември, от 19:00 ч.
Спектакълът е по пиесата „Гленгари Глен Рос” от Дейвид Мамет. Сценична версия и постановка: Владо Пенев. Сценография: Диляна Асенова
4-ма отчаяни агенти на недвижими имоти са принудени да продадат и невъзможното…
На какво е способен човек, когато е притиснат до стената? Според гениалният майстор на интригата Дейвид Мамет – на всичко! Четирима отчаяни агенти на недвижими имоти са принудени да продадат и невъзможното, за да не бъдат уволнени от корпорацията си. В тежките времена на финансова криза в Чикаго, „отличници“ и „загубеняци“ имат 48 часа, за да „затворят“ сделките си и да оцелеят в офисната джунгла. Лъжи, ласкателства, подкупи, кражби, заплахи и влизане с взлом са само малка част от новите тактики на агентите. Но в света на бизнеса правилото е, че няма правила. Приятелите стават врагове, овцете стават вълци, всеки играе срещу всеки…
Неочаквано начало и още по-неочакван край в пиесата, с която американският драматург взима „Пулицър“. Остроумният и жив език на героите му е брилянтна демонстрация на израза „mametspeak”. А когато Мамет говори, всички мълчим.
За автора:
Дейвид Алън Мамет е роден в Чикаго (САЩ) на 30 ноември 1947 г. в семейство на руски евреи. Първият му досег с театъра е още като ученик , когато припечелва като сервитьор в ресторанта към любителския театър „Second city theatre”, чиито принципи и до днес се базират върху импровизацията и риалити шоуто. Преди да се посвети на театъра и киното, работи като шофьор на такси, работник във фабрика, агент на недвижими имоти, моряк на търговски кораби и др. Учи в колежа Годар във Върмонт и в театралната школа Neighborhood Playhouse в Ню Йорк и още като студент написва първата си пиеса „Човекоядец”. По-късно започва да преподава в Нюйоркския университет, в драматичната школа в Йейл и постоянно води лекции в театралната компания „Атлантик”, на която е член и основател. Преподава актьорско майсторство в „Малборо колидж”, по-късно и в „Годар колидж” и става един от основателите и артистичен директор на трупата „Сент – Николаз компани” до 1975 г.
Получава премията на Джоузеф Джеферсън за най-добра пиеса, написана от чикагски драматург (1975), но истинска известност му носи постановката на пиесата „Американски бизон”, за която получава наградата „Оуби” за най-добър драматург –дебютант (1976) и наградата на нюйоркските театрални критици (1977) за най-добра американска пиеса. През 1978 г. дебютира на Бродуей на сцената на „Public theatre” с новата си пиеса „Водният двигател”, която сам поставя.
През 1984 г. печели наградата „Пулицър” за „Гленгари Глен Рос” и наградата на нюйоркските театрални критици, както и е номиниран за наградата "Тони". Следват пиесите „Олеана”, „Криптограма”, „Старите съседи” и др.
Дейвид Мамет е и един от малкото драматурзи, които се налагат успешно като сценаристи в Холивуд. Сценарият на „Пощальонът звъни два пъти” е неговия мощен дебют в киното. Следва „Присъдата”, за който получава номинация за „Оскар”. Сценарият му за политическата сатира на Бари Левинсон „Да разлаем кучетата” също му донася номинации за „Оскар” и „Златен глобус”.
Дейвид Мамет пише по пиесата си „Гленгари Глен Рос” и сценария за филма със същото заглавие (1992). Режисьорът Джеймс Фоли подбира съзвездие от актьори – Ал Пачино, Джак Леман, Алек Болдуин, Алан Аркин, Ед Харис, Кевин Спейси, Джонатан Прайс и др., като за участието си във филма Ал Пачино спечелва номинация за “Оскар” за поддържаща роля.