„Montserrat Caballé – The Diva” – юбилейно издание по случай 80 години от рождението на голямата оперна дива

На 12 април, 2013г. голямата оперна дива Монсерат Кабайе чества 80 години от рождението си. Sony Classical и Вирджиния Рекърдс отбелязват юбилея със специалното издание „Montserrat Caballé – The Diva”, което излиза на рождения ден на примата.

Montserrat Caballé – The Diva” включва 6 компактдиска и е ретроспекция върху почти целия звукозаписен и сценичен репертоар на певицата. Изданието събира емблематични роли за певицата, които стават нейна запазена марка или имат решаващо значение за възхода и развитието на кариерата й. Както и ролите, с които тя дебютира на сцените на всички големи оперни театри. Първият CD е с изпълнения по музика на Росини и Доницети, вторият е с творби от Белини и Верди, третият е посветен на италианските майстори Верди и Пучини, четвъртият тематичен компактдиск включва откъси от произведения на Бизе и Вагнер, петият CD съдържа популярни оперетни песни и сарсуели (испански песенен жанр, роден от народната традиция, който се изпълнява с традиционни инструменти), и последният CD – селекция от любими песни и мелодии на певицата, които тя изпълнява на бис по време на концертите си, поп класики и евъргрийни.

Монсерат Кабайе е родена 12 април 1933г. в Барселона, където през 1954г. завършва консерваторията със златен медал. През 1956г. е професионалният й дебют на сцената на операта в Базел с ролята на Мими от операта "Бохеми" на Пучини. В периода 1960-1961., тя пее за Бременската опера, където значително разширява репертоара си. През 1962г. се завръща в Барселона и дебютира в „Арабела“ от Рихард Щраус.

Големият успех на Монсерат Кабайе на международната сцена идва през 1965г., когато се налага да замества сопраното Мерилин Хорн в операта „Лукреция Борджия“ от Доницети. Тя научава ролята за по-малко от месец. Публиката в Карнеги Хол, Ню Йорк е възхитена от бел кантото й и изпълнението на бъдещата дива става истинска сензация. На следващия ден, вестник „Ню Йорк Таймс“ написва: „Калас + Тебалди = Кабайе“.

По-късно, Кабайе дебютира на сцената на Глиндебърн в „Кавалерът на розата“ и завършва триумфално годината с дебюта си на сцената на Метрополитън опера в ролята на Маргарита от „Фауст“ на Гуно. През декември 1965г. се завръща в Карнеги Хол за втората си бел канто роля – кралица Елизабет в наскоро преоткритата опера „Роберто Деверьо“. През 1966г. дебютира във флорентинската опера в „Трубадур“ от Верди, а през следващата година – в „Пиратът“ от Белини. През 1969г. прави фурор с ролята си на Елизабет („Дон Карлос“) на Арена ди Верона заедно с Пласидо Доминго и Пиеро Капучили. В същия период, тя прави и един от най-значимите си рецитали – отново във Верона на сцената на Театро Корало.

През 1970г. е дълго отлаганият дебют в Ла Скала с ролята на Лукреция Борджия, а през 1972г. пее за първи път на сцената на Ковънт Гардън като Виолета от „Травиата“ на Верди. Роля, която Кабайе записва за „златните плочи” на лейбъла RCA (Sony Music) заедно с Карло Бергонци и Шерил Милнс.

От 1977г. оперната прима регулярно участва в програмата на операта в Сан Франциско с роли като Турандот, Елвира от „Ернани” (Верди) и Джоконда от едноименната опера на Понкиели. Монсерат Кабайе достига апогея на кариерата си с множество удивителни представления – „Аида“, „Сицилианска вечерня“, „Парижанката“, „Норма“ и други в едни от най-големите оперни театри в света като Ла Скала, Болшой театър, Ковънт Гардън, Метрополитън опера и др. Малко преди това на певицата й откриват злокачествено образувание. След успешната стомашна операция, тя се възстановява бързо и отново е на сцената с ролята на Норма.

През годините стилът на пеене на Монсерат Кабайе става все по-драматичен и нейна запазена марка се превръщат две роли – Турандот (в това число и незабравимото изпълнение на сцената на операта в Сан Франциско заедно с Лучано Павароти през 1978г., останало в историята на оперното изкуство като абсолютен образец) и Норма, ролята в легендарната продукция на Aix-en-Provence от 1974г. Монсерат Кабайе пее за последен път на сцената на Метрополитън опера на 22 януари 1988г. с ролята на Мими в партньорство с Павароти.

През 1988г. дивата излиза от света на операта и навлиза в поп музиката с дуета "Barcelona", който записва с вокалиста на Куин – Фреди Меркюри. Песента става химн на олимпийските игри през 1992г. в Барселона и #1 във всички чартове в Европа. Именно "Barcelona" е записът, с който завършва юбилейното издание „Montserrat Caballé – The Diva”. Голямата дискография на Монсерат Кабайе включва забележителни записи на множество опери и рецитални албуми, голяма част от тях за RCA/Sony Music.

„Montserrat Caballé – The Diva” съдържание:

DISC 1: Росини & Доницети

DISC 2: Белини & Верди

DISC 3: ВердиVerdi & Пучини

DISC 4: Бизе до Вагнер

DISC 5: Оперети и Сарсуели

DISC 6: Популярни мелодии и евъргрийни