Чешкият център представя студентския филмов фестивал Famufilmfest

Чешкият културен център в София и FAMU (кино и телевизионен факултет към Академията за изящни изкуства в Прага) ви канят на Фестивал на студентските филми FAMUFILMFEST. Той ще се проведе между 14-16 април  2008 г

Целта на фестивала е да запознае обществото със студентските филми, направени през годините в различни катедри на FAMU. Наред с това ще бъдат прожектирани студентските филми на днес вече известните режисьори Вера Хитилова, Иржи Менцел, Ян Немец и Емир Костурица. Ще бъдат представени и филмите на някои български творци учили във FAMU, най – вече в катедра “Филмов монтаж”.

На кратко за FAMU:
Пражкият кино и телевизионен факултет е създаден след края на Втората световна война през 1946 година. Той е една от най-старите филмови школи в Европа и успява да запази доброто си име и по време на комунистическия режим. Абсолвенти на училището са голям брой забележителни режисьори, сценаристи и международно известни личности: Станислав Барабаш, носителят на “Оскар” Милош Форман, носителката на “Оскар” Агниешка Холанд, Вера Хитилова, Юрай Якубиско, Войтех Ясни, Уди Васулка, Лордан Зафранович, носителят на “Оскар” Ян Сверак, носителят на “Оскар” Иржи Менцел, Иван Пасер, Йозеф Коуделка – член на престижната фотографска агенция “Magnum”, Ян Немец, съвременният пражки равин Карол Сидон и много други. Факултетът е разделен на 10 катедри: фотография, режисура, документално творчество, операторство, драматургия, продуценство, анимационна творба, озвучаване, филмов монтаж, аудиовизуално обучение. В него се обучават приблизително 350 студенти по бакалавърски, магистърски и докторски програми, и 80 чуждестранни студенти, които за една година завършват тук учебния си стаж или практиката си.

Уеб адрес:
www.famu.cz

Програмата на фестивала
:

14. април (понеделник), 18.00 – 20.00 часа

Уводни думи за фестивала и за представените филми

Umřel nám pan Foerster/ Господин Фьорстер почина (реж. Иржи Менцел)
игрален филм; 12,5’

Абсолвентският филм на Менцел от 1962 г. е адаптация на кратката повест на Индржишка Сметанова. Стар господин и млада майка се наслаждават на  слънчевия поетичен следобед в градината. И докато тя простира прането, той мечтае за красотите на Франция. Тази идилия ненадейно е прекъсната от смъртта на композитора Фьорстер.
За да се сбогуват с него в родния му дом пристига целия мъжки хор.

Radio Kebrle/ Радио “Кебърле ”(реж. Зденек Дурдил)
катедра “Анимационно творчество”; абсолвентски филм; 16’

Преди да основе своето легендарно кабаре “Monstrkabaret”, славният естраден творец Фред Брунолд се справя както може. Например като служител в несъмнено паразитна радиостанция. Илюстрация за богатия репортерски опит на Фред е поучителната история за малкия Яник и предприетото от него опасно пътуване към дядо му Ярослав Кебърле.

Čekání na noc/ В очакване на нощта (реж. Владимир Коварж)
катедра “Филмов монтаж”; упражнение за първи курс; 7’ 40”

Инспириран от творбата на Франц Кафка “Пред закона”.

Pokus/ Опитът (реж. Томаш Вински)
катедра “Режисура”; упражнение за втори курс; 20’

Психологически анализ на сексуален експеримент. Опит за промяна, за изпълване на емоционалния вакуум. Опит за интензивна вещина на всяка цена.

Anticorro (реж. Ян Шустър)
катедра “Операторство”; упражнение за втори курс; 5’

“Anticorro” е кратко упражнение за втори курс катедра “Операторство”, заснето във филмовото ателие. Чрез него студентите трабва да усвоят експонирането на различни светлинни атмосфери. Опитах се от обикновеното упражнение да направя кратък филм , който да функционира сам за себе си и да предизвиква у зрителя някаква емоция.

Kontakt/ Контакт (реж. Мартин Дуда)
катедра “Анимационно творчество”; упражнение за втори курс; 7’40”

Сътрудничеството и конфликтът между рисуваната и компютърната анимация. Две техники, два свята, два образа. Кой ще спечели?

Maska – odvrácená stran/ Маската – обратната страна (реж. Пламен Сяров)
игрален филм; 15’

Филмът на Пламен Сяров, създаден във FAMU през 1989 г. изобразява мистичността на българските маски, изразяващи дълбокия изказ на човешката душа. Със своята самобитна образна поетичност, награденият филм се радва на интереса на повече от 20 фестивала по света. 

20.30 – 24.00 часа

Уводни думи за представените филми

Bratří Škorpilové/ Братя Шкорпил (реж. Константин Карагеоргиев)
документален филм; Чешка телевизия; 21’

Дълга е редицата от имена на чехи, който живеят в България преди и след освобождаването на страната от турско робство. Заселването на чехи из българските земи става по различни причини: работа, с чисто приятелска цел или поради славянската принадлежност. Братята Карел и Херминегилд Шкорпил, родом от Високе Мито (Чехия), идват в току що освободена България и стават основоположници на археологията тук.

Sousto / Залък (реж. Ян Немец)
игрален филм; 11’

Абсолвентски филм на Немец във FAMU от 1960 г. Наближава краят на войната. На непозната гара, на коловоз срещу товарни вагони натъпкани със концлагеристи стои вагон пълен с хляб, пазен от обикалящия наоколо Шарфюрер. Младите затворници Маркиз, Дробечек и Томаш готвят бягство, но имат нужда от храна за из път.

Sen/ Сън (реж. Михаел Кабош)
катедра “Операторство”; упражнение за трети курс; 5’

Деца играят на войници. Реалната война, играта за живот.

Kočičina/ Котешки работи (реж. Вера Хитилова)
игрален филм; 10’

Филмът на Вера Хитилова е заснет в трети курс във FAMU през 1960 г.
През погледа на котката. Господин К. и госпожа К. тайно пазят в дома си бижута, но господин Б. случайно ги намира…

Svatyně/ Светилище (реж. Итка Рудолфова)
катедра “Режисура”; упражнение за втори курс; 23’

Да бъдеш сама със себе си и да сънуваш своя красив сън. Малко по-различно посещение в Салона за красота от това, което сме свикнали да виждаме по телевизията.


Kdo s koho/
Кой кого (реж. Марие Минаржова)
катедра “Анимационно творчество”; упражнение за втори курс; 2’

Състезание в облаците – Знаеш ли с кого се състезаваш? А кой ще спечели? Дали поговорката “С честност се стига най- далеч” ще излезе вярна?

MRG: Manželství Roberta a Gábiny/ Бракът на Роберт и Габина (реж. Радован Сибърт)
катедра “Документално творчество”; упражнение за първи курс; 18’

Семейна двойка. Той богат, тя лутаща се. Той вманиачен в лукса и в самия себе си, тя вманиачена в дребните неща…

15 април (вторник), 18.00 – 20.00 часа

Уводни думи за представените филми

Guernica/ Герника (реж. Емир Кустурица)
игрален филм; 25’

Абсолвентски филм на Кустурица във FAMU от 1978 г.
Прага, Втората световна война.Последен ден преди експортирането на едно еврейско семейство. Еврейската “Герника” в Прага.

Koridor/ Коридорът (реж. Ян Стърнад)
катедра “Операторство”; абсолвентски филм, 7’

Тъмният коридор в стара къща представен като кръстопът на една човешка съдба. Момче, младеж и мъж се срещат като едно и също лице крачещо по стълбище, но в различни времеви пространства.

Holička volička/ Бръснарка гласоподавателка (реж. Катержина Върбова)
катедра “Филмов монтаж”; упражнение за първи курс; 7’

Късометражен филм за натиска от предизборната кампания, който притиска главата на млада гласоподавателка. Агитацията я преследва навсякъде – в мустаците, в тортата. Главата на млада бръснарка, бръснарка –  гласоподавателка.


Ze života matek
/ Из живота на майките (реж. Кристина Дуфкова)
катедра “Анимационно творчество”; упражнение за трети курс; 8’

Из живота на майките. Безпорядък?! За безгрижното потомство и неговата загрижено грижовна майка. Анимационен трилър за прекомерната грижа.

Metro/ Метро (реж. Дьорд Ласло)
катедра “Операторство”; упражнение за втори курс; 9’

Трагичните събития в метрото.

Okupantka/ Окупаторката (реж. Шарка Слезакова)
катедра “Документално творчество”; упражнение за втори курс; 27’

Филмов портрет на жената Рая. Дошла през седемдесетте години с руската армия в малко градче в Северна Чехия и останала завинаги там. Филмът описва историята на нейния живот от 1972 г до днешни дни.
20.30 – 24.00 часа

Уводни думи за представените филми

Hide (реж. Стефан Вълдобрев)
катедра “FAMU INTERNATIONAL”, игрален филм, 12.5’

Разведен полицай живее в постоянен конфликт със своя син. Бащата крие връзката си с украинска проститутка. В нощта, когато се отправя към публичния дом, за да я помоли да се премести да живее при него, познава в последния и клиент собствения си син, който вече е решил да стане мъж.


Chairs
(реж. Д. Скот Фарис)
катедра “FAMU INTERNATIONAL”, игрален филм; 5’40”

Група случайни хора воюват в смъртоносна игра изпълнена с манипулации.

Denní snění/ Дневен сън (реж. Кристина Тоупалова)
катедра “Филмов монтаж”; упражнение за първи курс; 5.5’

В “Дневен сън” благодарение на звукови и двигателни прилики съня от реалността се превръща в реалност от съня – границата между тях почти изчезва.

Plivnutí polibkem/ Изплюто с целувка (реж. Милош Томич)
катедра “Анимационно творчество”; абсолвентски филм; 14’

Историята на вманиачен мъж, който живеейки на улицата се влюбва в минаващо край него момиче.

Hodina růží/ Часът на розите (реж. Светлана Лазарова)
документален филм; Чешката телевизия и GAP; 20’

Документален филм за живота на чешките Салезиани в България, които вече десет години изпълняват своята мисия. След пристигането си в град Казанлък те приемат източните традиции и ритуали, които Кирил и Методий са проповядвали в Моравия.


Karlův most/
Карлов мост (реж. Ян Хубач)
катедра “Операторство”; упражнение за първи курс; 2.5’

“Карлов мост” е упражнение за късометражен филм за студентите от първи курс на катедра “Операторство”. Задачата им е да направят филм в екстериорните пространства на Карловия мост в центъра на Прага.

Naděje zítřka/ Бъдеща звезда (реж. Зузана Кирхнерова)
катедра “Режисура”; упражнение за втори курс; 19’

Тя е на 15. Най-добра е във всичко. Но най-вече в тениса. Е, поне в окръга. Засега. Обича и ненавижда баща си. Обича и ненавижда майка си. Тя е в центъра на всичко – родителите и притежават само нея. Така че, кой друг би могъл да е номер едно.

16 април (сряда), 18.00 – 24.00 часа (с паузи)

Уоркшоп на Мирослав Янек: представяне на FAMU, методите на обучение и създаването на филми. Уводни думи и дебат за документалните филми на студентите обучаващи се в творческото ателие на Янек. Прожекция на “Хамса, аз съм”, дебат за филма и филмовото творчество на режисьора, оператора и монтажиста Мирослав Янек.

Under Underground (реж. Виера Чаканиова)
катедра “Документално творчество”; упражнение за първи курс; 18’

Документален филм за отношенията между подземието и “надземието”, за смисъла и метаморфозите на значението “ъндърграунд”. Филм за хората, които не са били и за други, които са били.

Hledání nového střihu/ В търсене на нов фасон (реж. Хана Валентова)
катедра “Документално творчество”; упражнение за трети курс; 22’

Режисьорката предоставя на три млади жени сватбена рокля, камера “Bolex” и кратко упътване как да работят с нея. Задачата на трите е да помислят каква роля играе сватбената рокля в техния живот, да запишат своите наблюдения и мисли в дневник и накрая да заснемат всичко. Окончателният резултат е комбинация от тези кадри, ситуации и моменти заснети от самата режисьорка.

Teorie/ Теория (реж. Янек Палат)
катедра “Документално творчество”; упражнение за трети курс; 25’

Три подхода в правилата на играта. Следвай старата пеперуда.

Paměť krajiny/ Спомените на местността (реж. Петър Заруба)
катедра “Документално творчество”; упражнение за трети курс; 16’

Поглед върху промените в местност, причинени от добив на въглища. Можем ли наистина да заличим спомените на местността?

Světlík/ Капандура (реж. Адам Ол’ха)
катедра “Документално творчество”; упражнение за трети курс; 3’

Портрет на старо студентско общежитие преди основен ремонт. Капандурата – белият дроб в обитаем дом. Мястото, където е нощувала чешката “нова вълна”. Доскоро един от домовете ми.

Martin – Lisabon/ Мартин – Лисабон (реж. Адам Ол’ха)
катедра “Документално творчество”; упражнение за четвърти курс; 20’

На фона на кратки възприятия, заснети с 8 милиметрова чернобяла камера, се преплитат две истории за разрушено съжителство: режисьорът се разделя с приятелката си, и след дългогодишен брак баща му напуска семейството. Мястото за семейна терапия е местност в далечна Португалия. Докато синът разсеяно снима града и морето, виждайки ги като емоционална реалност показваща различните страни на действителността, майката си изяснява причините за възникналите недоразумения. Взаимно пропиващите се образи навеждат на размисли за любовта, а самият филм става нейно отразено самосъзнание.

Posun/ Преместването (реж. Шимон Шпидла)
катедра “Филмов монтаж”; упражнение за втори курс; 10’

Времето вътре и извън движещ се влак.

Ahoj, Babu!/ Здравей, Бабу! (реж. Ян Фоукал)
катедра “Документално творчество”; упражнение за четвърти курс; 26’

“Докато снимаш, си жив!” Документалният филм “Здравей, Бабу!” е първо надникване в неизследваната област на видеотерапията. Докато рисуването е често използван терапевтичен метод за ненасилствено експониране на вътрешния свят, то никой при психиатрично лечение не разчита на камерата. За пет дни на пациента П. е предоставена за ползване камера. Той няма никакъв опит с нея. Филмът показва ден след ден неговото отношение към камерата и заснетите от него кадри, които прожектира на лекарския персонал. На края на проекта, при показването на материала са поканени и специалисти, които трябва да преценят значението на камерата при лечението на човешката психика.

Hamsa, já jsem/ Хамса, аз съм (реж. Мирослав Янек)
документален филм, 1998 г., 59’

Да бъдеш сляп е неизгодно. Да бъдеш талантлив музикант е дар. Човек с такъв сложен житейски товар е повалян от непреходността на своя недъг и в същото време е издиган заради богатството си – таланта. Режисьорът на предизвикалия международен успех “Невиждани”, Мирослав Янек и в този филм, без сантименталности и евтини сензации, показва какво голямо значение има музиката за незрящ младеж, който се обучава в Консерваторията “Ян Дейл”. Филмът “Хамса, аз съм” е интимен диалог с няколко изключителни незрящи личности, студенти. В рамките на тези срещи Янек се опитва да разбере по-ясно тяхното отношение към музиката и съжителството им с нея. По този начин се стреми да вникне в техните съдби, психика и най – личния им свят. Под личен свят се разбират най-вече техните житейски истории, съдби, чувства, мисли, отношения, желания…т.е. тяхното човешко съществуване. То определено не е чернобяло и болезненосладко, в него има много повече шеги, увереност, способности и ловкост, отколкото в обикновения живот. За да се проникне в тези сложни преплитания е необходим възможно най – откровен разговор. Не само вербален, но и музикален, при което проговаря и второ, често по- интересното Аз. Филмът документира интересите и дейността на своите герои, при изпълняването на които те понякога преодоляват своя недъг, поддават му се или просто съществуват с него. Повече от героите преживяват някакъв преломен период, когато разбират че е неизбежно откъсването от всестранната помощ и грижа, оказвана до този момент от училището, интерната или семейството. Те се превръщат във възрастни професионално ориентирани личности, чието желание е поне частично да излязат извън гетото. Да докажат, че могат да живеят равностойно като зрящите.