Уникална инсталация от скулптури в Галерията за модерно изкуство

Райнер Лагеман – „Ваятел на човешкото тяло“
5 април – 15 май

Колекция от скулптури на Райнер Лагеман показва Галерията за модерно изкуство от 5-ти април до 15-ти май. Изложбата се осъществява с подкрепата на Алфа Банк, която за трета поредна година е партньор в реализирането на ексклузивната арт програма на Галерията. С тяхната подкрепа българската публика има възможността да гледа световни модерни автори в България. Паралелно с експозицията на Райнер Лагеман, до 14-ти април в Зала 2 на Галерията продължава изложбата на младата българска художничка Калия Калъчева.

Интериорен дизайнер и архитект по образование, Лагеман открива скулптурата като изразно средство сравнително късно в живота си (през 2005г.), но благодарение на уникалната си художествена практика, незабавно печели международно признание. Участва в десетки световноизвестни арт панаири на изкуството, сред които Art Basel Miami Beach, а негови творби присъстват в колекциите на музеи и частни галерии в Канада, Сингапур, Европа.
Брус Хайландер, главен редактор на „Арт икономист“ казва за него: „Райнер предизвиква себе си във всяка нова творба, разширявайки границите на материала, с който работи, вае магически форми на разпознаваеми фигури, замръзнали във времето, уловени в стоп кадър движения…безлимитен диапазон, в който артистът развива своята креативност.“

Кураторската експозиция в Галерията, обединява творби от най-известните проекти на артиста: Обвързаност, Красавицата, Червеният лебед, Триумфиращият и Скалният Гмуркач. Всяка от тях е в изключително лимитиран тираж от 1 до 9 , подписани и номерирани от самия автор.

Вдъхновен от човешкото тяло, Райнер го превръща в класическа тема на артистично изразяване във всякакви форми, материали и среди. Скулптурите му моделират пози на спринтьори, плувци, катерачи…. дори йоги.

Самият скулптор споделя: „Използвам метални квадрати, за да извайвам човешката фигура и така създавам произведения, които предизвикват силата и деликатността на тялото.’

Американският скулптор от немски произход е роден в Дюселдорф (Германия) през 1959г. До 1988-ма живее в Сан Франсиско, но днес пребивава в Маями, когато не пътува из Европа и света. Без значение къде се намира, артистът работи непрекъснато по свойте скулптури, създадени по уникална технология и умело съчетани с градската среда.

Скулптурата, която създава, улавя като на стоп кадър човешкото тяло в движение, обвързвайки го с класически фигурални жестове и натура. Творбите му са изработени от фини метални конструкции…ефирност, вдъхновена изцяло от балетисти като Нуреев и Баришников.

Чрез споени плетеници от кухи метални квадрати, Райнер вае човешки фигури. Всеки квадрат символично обозначава житейските изпитания и трудности, от
които сме изтъкани. Четирите ъгъла на квадрата маркират интелектуалното, емоционално, физическо и духовно измерение на човешкото същество. Те са
рамките на духа и въплъщението на тялото. Уникалната техника на артиста добавя духовно измерение на човешките жестове и форми, и дава на скулптурите универсален характер.

Изложени често в градска среда, скулптурите на Райнер Лагеман придобиват един вторичен слой красота, абстракция и мистерия. След залез, когато светлините осветят скулптурите, ефирните форми хвърлят изящните си сенки върху стените, създавайки реплика на творбата от светлината и сянката.

Райнер Лагеман и традициите в скулптурата

В творческия си подход Райнер Лагеман „споява“ класически образци от историята на изкуството със съвременни форми на вдъхновение в драматичен хибрид от разпознаваеми абстракции.

Традициите на скулптурата като изкуство водят своето начало от зората на човешката цивилизация. Първите примитивни опити за оформяне на фигури от глина откриваме в пещерите в южната част на Франция. Нито една пирамида в Египет не е е била напълно завършена, ако погребаният вътре фараон не е заобиколен от виртуална армия от воини, пресъздадени в обемни пластични форми. С културния прогрес, интерпретациите на триизмерната форма се развиват и подобряват до огледален образ на индивида в неговите реални размери.

В края на18-ти век художниците започват да предизвикват своята креативност, изобразявайки човешкото тяло в по-абстрактни форми. Пример за това е известната пластика на Огюст Роден – „Голият Балзак“.

В младите си години Пикасо е дълбоко заинтригуван от естетиката на африканската скултура. Вдъхновен от абстрактния й вид, той започва да експериментира с този подход в собствените си фигури, което се оказва радикална крачка в прехода към модерната скулптура.

Стъпвайки на кубизма като течение в изкуството, Райнер Лагеман развива своя фигуративна естетика и стил, черпейки непрекъснато вдъхновение от интерпретативните възможности, присъщи на човешкото тяло.

С течение на времето, скулпторът разработва собствена система за свързване на точките между металните геометрични форми – част от тях като ято птици следват една и съща посока, някои са перпендикулярни на основата, докато други като диаманти в суров вид балансират на ръба.

В зависимост от динамиката на фигурата, в част от творбите си Райнер умишлено не завършва формата, като едната част сякаж се стопява – серията със скалните катерачи например. Фигурите, „лазещи“ по стените, наподобяват виещи се ДНК структури. Внимателен преглед върху последните произведенията на артиста показва, че много от скулптурите му добиват собствена индивидуалност, привидно свързана с конкретната форма на всеки един от тях.