Три неща, от които се нуждаят всички романи според Харуки Мураками

Назаем от блога ART на Весислава Савова.Преводът е неин. Статията е препечатана с нейно съглание.

Оригиналът е от Три неща, от които се нуждаят всички романи (според Харуки Мураками) от Крис Робли в „ WRITING TIPS “ част от " Неделно четиво за писатели, 2015 г. " Източник – “Open culture”.

Весислава Савова е писател и поет, автор на няколко пиеси.

* * *
Знаменитият и плодовит писател Харуки Мураками също се оказва бегач в ултрамаратони и в своя сборник есета „За какво говоря, когато говоря за бягане“, той говори за… е, за бягане, но и за писане, разбира се.

И така, кои три качества, според Мураками, са характерни за всички добри писатели?

1. Талант
 
Харуки Мураками гледа на таланта като на атрибут, който не може да бъде научен или купен. За писателя, талантът е „повече предпоставка, отколкото необходимо условие … Без значение колко ентусиазъм и усилия влагате в писането, ако напълно ви липсва литературен талант, може да забравите за това да станете писател.“ Някои си мислят, че се подразбира и няма нужда да се казва, но по някаква си причина, изглежда, че много хора се забавляват повече с идеята да станат писатели, отколкото да станат музиканти или художници. Може би заради това Мураками прави аналогия с музиката като гонитба, в която, в идеалния случай, естествената дарба е крайно необходима. Но споменавайки двама от любимите си композитори – Шуберт и Моцарт, – Мураками отбелязва, че това са примери с творци, „чийто гений надскача пламъка на славата.“ След това бърза да добави, че „за повечето от нас това не е модел, който ние следваме.“ Писателят, като бегач, можем да кажем, би трябвало да тренира за своята кариера като участва в маратони.

2. Съсредоточаване

С 27 маратона и повече от дузина романи зад гърба си, Мураками има ясно изразена способност за съсредоточаване. Съсредоточаване, което според автора, е „способността да концентрираш всички свои ограничени дарби върху конкретния критичен момент. Без това не можеш да изпълниш нищо, което си струва.“

И така, как Мураками се съсредоточава върху писането? Просто е: той си изгражда навика да се концентрира върху работата си три или четири часа всяка сутрин. „Аз сядам на бюрото си и се концентрирам напълно върху това, което пиша. Не виждам нищо друго, не мисля за нищо друго.“

3. Издръжливост

Както казват в “Open Culture”, ако гледате на себе си повече като на спринтьор, тогава може би, би трябвало да се придържате към разказите. Нужна ви е издръжливост, за да завършите един роман. Мураками казва, „ако се концентрирате върху писането три или четири часа на ден и се почувствате уморени само седмица след това, няма да можете да напишете дълга творба. Това, което е нужно на един писател на проза – поне на този, който пише роман – е енергията да се съсредоточава всеки ден поне за половин или една година, или две години. За щастие, тези две дисциплини – съсредоточаване и издръжливост – са различни от таланта, тъй като те могат да бъдат придобити и подсилени по време на тренировка.“

С други думи, седнете и правете това всеки ден, без оглед на качеството на ежедневната ви работа. Накрая, мускулите ви за писане ще влязат в топ форма.

Прочетете още:
План как се пише книга