Тайната агресия на фотоапарата в книгата "За фотографията"

Видният американски интелектуалец Сюзан Зонтаг разкрива философските си възгледи за фотографията и тайната агресия на фотоапарата в известния си труд „За фотографията“. Това е второ, осъвременено издание на един от най-известните трудове на авторът. (Откъс от книгата прочетете тук.)

Снимките, без значение дали са правени от професионалисти или аматьори, са уловени преживявания. Минало, настояще, история, събитие, миг от вечността, доказателство: всичко това е събрано във фотографиите. Видната американска писателка, авторка на художествена литература и есеистика в областта на философията, литературната критика, културологията и фотографията Сюзан Зонтаг разказва за тайната агресия на фотоапарата в една от най-известните си творби – „За фотографията“. Зонтаг смята, че въпреки че реално фотоапаратът улавя действителността, в някаква степен той я и интерпретира, подобно на творбите на изобразителното изкуство. Именно тази пасивност на снимането е скритото послание на снимката, т.е. нейната агресия.

Самата Зонтаг разяснява: „Снимката не е само резултат от сблъсъка на събитието и фотографа; самото снимане е събитие и то ти дава изключителни права – да се впуснеш, да посегнеш, или пък да пренебрегнеш случващото се. Чрез намесата на фотоапарата намира израз чувството ни за ситуация. Вездесъщото присъствие на фотоапарата внушава, че времето се състои от интересни събития, които заслужават да се заснемат. Това пък автоматично ни дава усещането, че всяко събитие, каквото и да е от морална гледна точка, след като веднъж е започнало, трябва да тече докрай – така че на тоя свят да се роди нещо ново: снимката.“

Зонтаг е родена през 1933 г. в Ню Йорк, САЩ. Прекарва детството си в щата Аризона, завършва училище в Лос Анжелис, а висшето си образование получава в College of the University of Chicago. Специализира в Харвардския университет и Saint Anne’s College, Оксфорд, с дипломна работа на тема философия, литература и теология. Автор е на редица книги, сред които „The Benefactor”, „Death Kit”, „The Volcano Lover”, „Illness as Metaphor” и др. Зонтаг пише също и пиеси – „Alice in Bed” и „Lady from the Sea”. Отговорна е за направата на четири пълнометражни филма: „Duet for Cannibals” (1969), „Brother Carl” (1971), „Promised Lands” (1974) и „Unguided Tour” (1983). Сюзан Зонтаг преборва успешно рака на гърдата, от който страда и умира от естествена смърт през 2004 г.

Настоящото българско издание на „За фотографията“ е второ и осъвременено, освен това е включено в поредицата „Фо” на издателство „Изток-Запад”, която се осъществява под редакцията на Николай Трейман, проф. Цочо Бояджиев и Катерина Гаджева.

Цена: 12.90 лв.
Страници 224