"Сенека и разумното щастие"

За силата на добродетелите на човека – четете в "Сенека и разумното щастие". Излиза том 4 от хитовата поредица "Философия за всеки".

"Най-прекият път към щастието е да живееш добродетелно. Това е напълно достатъчно, за да е душата на човек в хармония, а оттам вече произлизат и другите радости в живота.", казва римският философ Луций Аней Сенека.

Тази и още много негови мъдрости ще достигнат до читателите с новата книга "Сенека и разумното щастие" на София Петрова, премиерното заглавие на издателство "Милениум".

Това е дългоочакваният том 4 от поредицата "Философия за всеки". От момента на излизането си до сега на голям читателски интерес се радват останалите сборници от серията: "Сократ и изкуството на диалога", "Конфуций и търсенето на пътя" и "Соломон и мъдростта на вековете". Чрез тях издателството се стреми да възроди интереса към извечните прозрения на знаменитите мъдреци в човешката цивилизация. Поредицата "приземява" сложната философия и я прави близка и понятна за всички. Подходяща е дори за деца – това ще бъде първото им пътешествие в света на идеите.

Първите страници на премиерния том са посветени на биографията на Сенека, на най-важните моменти от живота му и на основните тези, към които се е придържал. Следват 44 разказа, представящи неговата философия, отнасяща се към универсалните човешки проблеми и стремежи. Тези кратки, синтезирани притчи са изключително подходящи както за ученици, които тепърва прохождат в дебрите на сериозната мисъл, така и за онези, които обичат проникновените истории. За финал са включени всички афоризми и цитати на големия мъдрец, с които човек може да блесне като ерудит в дискусии на различни теми.

Луций Аней Сенека (4 г. пр.Хр. – 65 г. сл.Хр.) е един от най-видните римски мислители и пръв представител на т.нар. Нова стоа – заключителния етап от историята на стоицизма. Произхожда от аристократичен род – баща му е ретор, принадлежащ към съсловието на конниците. За да даде по-добро образование на децата, той се преселва в Рим, където учители на младия Сенека са Сотион и Атал, чиито идеи са близки на стоицизма. Заради забележителните си ораторски умения Сенека привлича вниманието върху себе си още съвсем млад. Талантът му в боравенето със словото омагьосва слушателите и той бързо добива славата на красноречив трибун и мъдър човек. Влиза в Сената по времето на Калигула, който е така обзет от завист заради една от речите на Сенека, че заповядва да го екзекутират. Жената на Клавдий – Месалина, също настоява за смъртта му, но вместо това той бива пратен на заточение, а след смъртта ѝ, по молба на Агрипина, става учител и наставник на Нерон.

Значително място в етиката на Сенека заемат понятията "добродетел", тълкувано и схващано като основна цел на всеки човек, и "въздържание", приемано като единствен път за постигане на свобода. Рационализмът във философията му кристализира в крайно отричане на хедонизма и на материалните ценности в живота. Според него човек, устремен единствено към непрестанното добиване и увеличаване на благата и богатствата си, не е свободен. За римския стоицизъм характерна е още и идеята, че провидението направлява света, а "действието на духа е движещата сила на всички неща".

"Съдбата води желаещия, а нежелаещия го влачи", е казал Сенека.