Русенската опера гостува с пет вердиеви заглавия на летния оперен фестивал “Солотурн Класикс” в Швейцария

Летният музикален фестивал на открито “Солотурн Класикс” за пореден път събира от 27 юни до 7 юли почитателите на оперното и оперетното изкуство в бастиона “Свети Урсон” на кантона Солотурн, Швейцария. Солотурн е един от най-красивите градове в бароков стил, наричан ласкаво „перлата” на туристическата карта на Швейцария. От 1990 година, с малки прекъсвания, всяко лято това романтично място се превръща в предпочитана туристическа дестинация, която привлича оперните меломани от цял свят.

Според Международното музикално списание “Фестивали” оперният фестивал “Classic open air” /сега „Солотурн Класикс”/ се нарежда сред седемте най-престижни летни европейски музикални фестивали. Преди 23 години фестивалът стартира с участието на Хосе Карерас, преминава през етапите на камерни вечери и концертни изпълнения на опери до представянето на мащабни оперни спектакли и гостувания на световните оперни майстори. От две години фестивалът е с ново име „Солотурн класикс”, но новите директори запазват формулата на фестивала на предшествениците си, като се стремят да го развиват още повече и да привлекат все по-широк кръг зрители.

Русенската опера под ръководството на нейния директор Найден Тодоров гостува за шести път в Солотурн. Фестивалната програма тази година е посветена на 200 години от рождението на Джузепе Верди и предлага на своите зрители пет различни постановки на негови опери. На 27 юни оперният фестивал “Солотурн класикс” бе открит с монументалната вердиева творба „Реквием” под диригентството на Найден Тодоров с участието на швейцарската звезда Ноеми Наделман, Даниела Дякова, Зоран Тодорович, Юлиян Константинов. Критиката възторжено отрази брилянтното участие на хора и оркестъра на Държавна опера Русе, великолепното изпълнение на Даниела Дякова и перфектната чувствена музикална интерпретация на диригента. На 28 юни бе представен спектакъла на операта “Аида” с участието на световната оперна дива Мишел Крайдер. Публиката аплодира впечатляващото изпълнение на Пиеро Джулиячи в ролята на Радамес, Катя Литтинг /Амнерис/, Франческо Елеро Д`Артеня /Рамфис/, Ивайло Джуров /Царя/, хора и оркестъра на Държавна опера Русе. Спектакълът дирижира Найден Тодоров.

На 29 юни се състоя спектакъла на операта “Риголето” с участието на Петър Костов в ролята на Херцога, Марцио Джоси – Риголето, Ева Линд – Джилда, Юлиан Константинов – Спарафучиле, Петя Цонева – Мадалена. Отново ласкава критика за солистите и целия състав на Държавна опера Русе с подчертан респект към участието на хора. На следващия ден – 30 юни, още едно драматично оперно заглавие бе представено с голям успех под звездите на Солотурн – операта „Бал с маски” с участието на Марио Маланини, Венцеслав Анастасов, Габриела Мориджи, Кристин Кнорен, Мария Цветкова, Стоян Стоянджов, Ивайло Джуров, Пламен Бейков, Следващият спектакъл на операта „Бал с маски” е на 6 юли. „Бал с маски” в Солотурн ще остави скъп спомен и за диригента Найден Тодоров, който направи своя блестящ дебют в това заглавие пред взискателната оперна публика на фестивала.

На 1 юли фестивалната програма предложи истинско пиршество за най-ревностните меломани – около 4 часов Гала концерт с участието на гостуващите солисти, хора и оркестъра на Русенската опера под диригентството на Найден Тодоров. Музикалната критика не пести суперлативи за участието на българските солисти, хора и оркестъра на Русенската опера.

Гунди Клем пише за „Солотурнер цайтунг”
… когато е необходимо – оркестърът демонстрира звукова сила, но с кристална чуваемост на всички инструментални групи. Изпълнителите рисуват виртуозно контрастни картини – музиката звучи с цялата мощ на ударните, а след това в нежно “пиано”. Още с първото изпълнение на увертюрата от оперетата „Царицата на чардаша” на Имре Калман, оркестърът демонстрира тази прелестна виталност в интерпретацията. Българските музиканти представиха с голямо майсторство творби от различни стилове с голям периметър – от края на 18 век до 50-те години на 20 век и оправдаха всички претенции…
Диригентът Найден Тодоров щедро е определян като „майстор”, „на когото публиката дължи забележителната вечер, в която певци, музиканти и хор се чувстват комфортно и са водени с лекота и разбиране”, „брилянтен жест” и „съвършенство в интерпретацията”. Италианските оперни звезди Марио Маланини и Пиеро Джулиячи високо оценяват качествата на Найден Тодоров като споделят, че дори в Италия няма такъв жив диригент като него, който толкова добре да усеща италианската музика.

На 4 юли предстои необикновена „Романтична вечер” с любовни арии и песни от оперната класика. В нея участват Ноеми Наделман, Марио Маланини, Зоран Тодорович, Неля Кравченко, Марцио Джоси, Мишел Крайдер.
Финалният акорд на участието на Русенската опера в тазгодишното издание на оперния фестивал „Солотурн класикс” ще бъде сложен на 5 юли със спектакъла на операта „Дон Кралос” отново с участието на съзвездие от оперни изпълнители – Марио Маланини в ролята на Дон Карлос, Мишел Крайдер в ролята на Елизабет, Катя Литинг – Еболи, Франческо Елеро Д`Артеня /Филип Втори/, Юлиян Константинов в ролята на Великия инквизитор.
Фестивалът ще бъде закрит на 7 юли с концерт на популярната швейцарска група “ I Quatro”, които ще представят хитови песни от кино класиката.

От 27 юни до 7 юли всяка вечер екипи от Държавна опера Русе и от фестивала се справяха с нелеката задача да подредят сцената, да облекат с над 600 костюма и да подготвят с грим и перуки хора и солистите. Приятната атмосфера, благодарната и топла публика са основен творчески стимул в натоварената фестивална програма за елитния състав на Русенската опера.

Гостуването на Русенската опера преминава с изключителен успех, музикалната критика и публиката възнаграждават с аплодисменти всяка вечер солистите, хора и оркестъра на водещия ни извънстоличен оперен театър. На фестивала вече се разпространява програмата на следващото издание, в което основен участник е отново Русенската опера.
Веднага след фестивала в Солотурн, Русенската опера ще гостува в Одерцо, Италия от 7 до 9 юли с Гала концерт и два концерта на „Реквием” от Джузепе Верди.