Разсекретено: Разгадаването на един парадокс – изложба на Браян Дейли

 
В Националната художествена галерия, Бална зала е подрнедена изложбата "Разсекретено: Разгадаването на един парадокс" – ретроспективна изложба на именития американски художник Браян Дейли. Изложбата е част от програмата "Американско съвременно изкуство в България" и може да бъде разгледана до 23 ноември 2014 г.

Орагнизатор е Фондация „Съвременно изкуство“ с подкрепата на Фондация „Америка за България“, Посолство на САЩ в България, Галерия Стефан Стоянов, Ню Йорк, Национална художествена галерия

Изложбата представя широкия диапазон от дейности, характеризиращи интригуващата кариера и практика на Дейли. Както концептуална така и сценична, неговите творби в различни медии канят зрителя активно да участва на няколко нива. Въпреки че много от изкуството тук е базирано на фотографията, Дейли не е фотограф в обичайния смисъл на думата. Той по-скоро използва медиума фотография като средство за реализиране на креативната му идеи и за създаването на изобретателни композиции, които засягат социалните, политическите и културните проблеми на нашето време.                  

Творчеството на Дейли е вдъхновено от неговата необичайна еволюция като автор. Като студент в Институтa Отис в Лос Анджелис (Магистър по изящни изкуства, 1975) и в последвалата му кариера в изкуството в Лос Анджелис, той е сред пионерите на креативното експериментиране, определящо плодовитата артистична среда на Калифорния през тази епоха. Неговите провокативни творби от периода, представени в тази изложба за пръв път от 70-те години насам, пресичат границите между живопис, скулптура и театрално изкуство, отразявайки социално-политическите предизвикателства на своето време. В последвалите две и половина десетилетия в периода между неговата ранна творческа кариера в изкуството и сегашната му практика, Дейли се съсредоточава върху интересите си в сферата на разоръжаването и международната сигурност. Завръщайки се към призванието си на творец в началото на 21-ви век, Дейли погглежда назад към този междинен период от живота си – неговото “карирано минало” – като към върхово изпълнение и като източник на вдъхновение за творбите си от последните няколко години – сериите от фотографии “Америка в цветове”, “Tableau Vivant”, “Морфей” и видеото “Жикай”.

Америка в цветове” (2013 г.) е един многостранен проект, изследващ демокрацията, политическото разнообразие и личната идентичност, който отразява духа на времето, в което живеем. Проектът е създаден сред какафонията на остро-поляризираната политическа обстановка в САЩ в двете години преди националните избори през 2012 г. Това, което започва като скромно начинание в студиото на художника в Уудсток, Вирджиния, се развива в проект обхващащ над 1200 индивидуални портрета, заснети в двадесет щата, изминавайки над 32 000 километра из градовете и провинциите на Америка. Приятели и напълно непознати са поканени да “играят” пред камерата като начин да отразят кои са те политически и да разкрият своя характер и идентичност. Те са помолени да изразят политическата си идентичност чрез набор от цветни завеси, символизиращи тяхната принадлежност: синьо и червено за официалните политически парти – Демократите и Републиканците, сиво за Независимите, зелено за Зелената партия и жълто за тези, които не могат да решат дали да гласуват или не. “Америка в цветове” хладнокръвно подема политическите и социални теми на нашето време, провокативно обхващайки широката разнообразност от личности, които превъплащават демократичните ценности на Америка днес. Серията резонира с други емблематични проекти в историята на фотографията като “Хората на 20-ти век” на Аугуст Сандер и “Дребни занаяти” на Ървинг Пен. Въпреки това, проектът на Дейли отчетливо маркира нова територия, както концептуално, така и формално. В своята концептуална натура, използването на цветови символизъм и хибридни форми, Дейли предлага един съвременен поглед към портретната живопис, превръщайки жанра в идиом на 21-ви век.

Серията “Tableau Vivant” (2010-2014), заснета в студийна обстановка, включва декори, актьори и сценография. Тя отразява вдъхновението, което Дейли черпи от старите майстори като Ян ван Ейк, Караваджо, Вермер и Франсиско Гоя. Авторът използва театрално осветление и изображения, за да създаде сложни сцени – хитроумни и често иронични критични коментари на съвременните социално-политически теми като очакванията на обществото и ролята на мъжете и жените в него, глобалните проблеми и лицемерието. Внимателно инсцениран, разказът в композициите е пояснен не само чрез позата и жестовете на актьорите, но също така и чрез вградения символизъм, който разкрива непрекъснатия интерес на автора към шифри, митология и илюзия. Фотографиите показват представители на всички социални класи, разкривайки социални йерархии, привилегии и настоящия политически и институционален пейзаж в САЩ, придавайки нова стойност на жанра “Жива картина”.

Серията “Проект Морфей” (2013-2014) е автобиографичен проект, разглеждащ сънищата от различни гледни точки. Сънищата са били документирани от времето, когато хората са започнали да се учат да пишат и рисуват. Различните цивилизации придават различни значения и причини за това защо човек сънува. В модерни времена, сънищата се разглеждат като прозорец към подсъзнанието – разкривайки страхове, желания и предоставяйки източник за психоанализа. В съвременни термини, изучаването на сънищата е приело по-научни измерения. Въпреки това и въпреки хилядите години на спекулация и изучаване, все още малко се знае за същността на сънищата и техния смисъл. Без да се спират от  несигурността около интерпретацията на сънищата, хората на изкуството са използвали сънищата като вдъхновение за работата си през вековете, изучавайки изменени реалности и подсъзнателни състояния като начин за отключване на креативния процес. В “Проект Морфей” Дейли използва сънищата като начин за разбиране на състоянието “съществуване и време” или индивидуални онтологични въпроси. Творбите улавят сънищата на автора чрез сюрреалистични и често драматични обстановки, дейности и жестове, предоставяйки визуално невероятни и енигматични композиции заредени с многопластови значения.

Видеото “Жикай” (2013), излъчено през 2014 г. на Таймс Скуеър в Ню Йорк и част от престижната публична прожекция на “Среднощен момент” (инициатива на Рекламна коалиция Таймс Скуеър и Таймс Скуеър артс), представя молец, който неспирно пърха около електрическа крушка върху сменящ се червено-син фон. Този мотив е вдъхновен от цитат от “Венецианският търговец” на Шекспир: “…Така молецът каза на свещта”, алегоричен коментар на това как хората са често привлечени от опасни и непредвидими ситуации, които могат да доведат до разруха. Заглавието “Жикай” идва от японския израз за разпадане. Видеото е посветено на японския режисьор Акира Куросава, признат за своите проницателни възгледи по отношение на съвременните социално-политически проблеми.

Завладяващите и често потайни преживявания на Дейли в центъра на световните дела осигуряват плодовита почва за творчеството му и провокират неговия непрестанен интерес към важните проблеми на съвременния свят. Богатият и енигматичен символизъм в неговите творби ни предизвиква да разкрием мистериите, които се крият зад неговите иновативни и креативни прийоми и вече “разсекретени” истории.

Цел и мисия на проекта „Представяне на американско съвременно изкуство в България и представяне на България в света на съвременното изкуство“ на Фондация „Съвременно изкуство“:

Целта на проекта e да реализира серия от изложби на водещи имена от съвременното изкуство, предоставяйки на публиката и различните участници в художествения сектор възможността да се запознаят с водещи лидери в американското съвременно изкуство.  Чрез тези изложби, които ще бъдат съпътствани от кръгли маси, семинари и дискусии, ще се създаде ефективна комуникация, провокирайки и насърчавайки креативност в мисленето и общуването у нас. Представянето на алтернативни гледни точки ще даде възможност на българската публика да обогати своето възприятие за случващото се в сферата на изкуството в глобален мащаб и да може да направи един критичен анализ за състоянието на изкуството в България и по света.
Мисията на проекта е да достигне различни обществени групи, не само тези, свързани със сферата на изкуството, така че да подкрепи широка дискусия и да спомогне за бъдещи сътрудничества, които са необходими за развитието на културата в България. Взаимодействието с автентични произведения на изкуството генерира силен процес на трансформация и създава жив и конкретен диалог.

За Фондация „Съвременно изкуство“:
Фондация „Съвременно изкуство“ (ФСИ) е основана в София, България през 1996 г. от десет млади български художници и критици, представящи групата XXL.

Фокусът на фондацията е съвременното визуално изкуство включващо: живопис, фотография, инсталация, скулптура и мултимедия. ФСИ развива и подпомага много аспекти на съвременното изкуство: организира изложби в България  и по света, спонсорира теоретични семинари и симпозиуми, разширява контактите на българските художници в световен мащаб, подпомага популяризирането и представянето на млади български автори в чужбина, развива и предоставя образователни програми и създава колекции на съвременни произведения на български автори.
ФСИ се стреми да представя и подпомага сериозни художествени експерименти и да провокира концептуално мислене. Фондацията отчита важността на развитието на нови идеи и методи в контекста на постоянно променящия се социо-икономически свят.

Управителният съвет на ФСИ към днешна дата включва: проф.Свилен Стефанов, Десислава Монева, Иван Кюранов, Росен Тошев, Стефан Стоянов и Зоя Монева Гърджуло.