Премиера на "Котката на Шрьодингер – субатомен памфлет в реално време"

"Котката на Шрьодингер – субатомен памфлет в реално време" от Милена Г. Николова (издателство „Ризома“) е книга, която трудно може да бъде отнесена към конкретен литературен жанр – текстовата форма е по-скоро лирично-есеистична. Премиерата на книгата ще се състои на 27 януари, от 19:00 ч. в "+ това".

В нея един от най-ексцентричните персонажи на квантовата механика, котката на Шрьодингер, размишлява на глас, лирично, над шизофреничното си състояние. Затворено от Шрьодингер в кутия с летален механизъм съдържащ атомно ядро в период на полуразпад и отрова, котето, поради липса на алтернативи, е изпълнено с мазохистична любов към безпощадния си създател. То знае, че е част от мисловен експеримент, в който съдбата му е свързана със състоянието на полуразпадналото се атомно ядро. Докато кутията е затворена и наблюдателят не вижда развитието на събитията в нея то е ни живо – ни умряло.

Парадоксалната ситуация на котето, (което само по себе си е само една парадоксална мисъл на един учен) го подтиква към самоанализ на много различни нива. Оказва се, че състоянието на междинност и неопределеност има своите предимства. Отпада отговорността да се вземат решения, отваря се пространство за реторични игри и смесвания на полови, културни, политически, езикови и расови различия в идентичността. Вътрешните конфликти се появяват отново едва при случайната конфронтация с външни наблюдатели изискващи от котето да заеме конкретна позиция. Но диалозите с тях също така му помагат да достигне до новo, съществено прозрение: усещането за право на личен избор и мнение е илюзорно. Всичко зависи от състоянието на атомното ядро в механизма. При тези обстоятелства котето е просто един киборг, сливащ биологични и механични компоненти в една система. Спасение или изход за него може да има само ако системата се отвори.

Творбата представлява симбиоза между текст и илюстрации – дело на артистичното семейство Виктор Мухтаров и Тита Койчева, които неочаквано добавят към професионалните си рисунки и тези на малкия им син Сава.

Повече за авторката:

Милена Г. Николова е родена в София, но детството ѝ се разделя между България, Германия и Швейцария. Текстовете ѝ са триезични – на български, немски и английски. Завършва американистика и скандинавистика в университета „Хумболт“ в Берлин и работи като журналист и кореспондент за съвременно изкуство, по-късно и като преводач и постпродуцент на игрални филми. От тази комбинация произхожда и особеният ѝ интерес към интердисциплинарното смесване на изкуство, литература, културни теории и медийни науки. Милена Г. Николова живее и работи в Берлин.

Повече за издателството:
Ризома ООД е независимо българско издателство, регистрирано през 2015 г. от двама приятели на книгата – Томас Хюбнер /Германия/ и Елица Осенска /България/.

Защо избрахме името „Ризома“? Класическата концепция за познанието е йерархична, дървовидна, с хронологично подредени линейни и вертикални причинно-следствени връзки. Ризомата, от друга страна, разглежда историята и културата като карта или обширен масив от взаимни влияния без  първоизточник; нейните структури са нелинейни, не-йерархични, без конкретно начало и край /Дельоз/ Гатари/. Чрез името на издателството си ние заявяваме интереса си към нелинейния, нейерархичен начин на мислене.
Според известния немски издател Курт Волф „съществуват два типа издателства: тези, които публикуват книгите, които читателите биха искали да прочетат, и останалите – които издават творби, които според тях публиката трябва да прочете. Първата категория издателства не са от значение.“