От днес в София можете да видите графики на световноизвестния Джеймс Енсор

Белгиецът Джеймс Енсор роден през 1860г. с баща британец и майка белгийка прекарва по-голямата част от живота си в родния си град Остенде. За кратко време следва в Кралската художествена академия в Брюксел, но напуска заради прекаления консерватизъм на традиционните схващания за изкуството, които се преподават там.

Графики на белгийския художник Джеймс Енсор (1860-1949) – могат да бъдат разглезани  до 8 февруари, съобщиха организаторите от Сибанк.

Приживе изкуството му е оценено само от шепа интелектуалци в близкото му обкръжение, но днес славата му е световна – като един от основоположниците на модерното европейско изкуство, припомнят организаторите.

Авторът е известен като един от най-големите новатори в европейското изкуство от края на 19-и век. Енсор се отличава от съвременниците си с ексцентричния си стил и с богатата галерия от демонични образи и същества, които обитават творбите му. Българската публика има възможност за първи път да се запознае
отблизо с тези персонажи в графиката на Джеймс Енсор, отбелязват кураторите Хилдегард Ван де Велде и Светлана Куюмджиева.

Общо 35 оригинала в класически графични техники, между които е знаменитият му цикъл "Седемте смъртни гряха", както и двата забележителни албума с литографии "Сцени от живота на Исус Христос" и "Гамата на любовта" очертават важните периоди и теми в изкуството на художника в експозицията "Джеймс Енсор –
предшественик на модерното изкуство". Оригиналите са част от колекцията на KBC Group – Белгия.

Изложбата в галерия Сибанк е структурирана като ретроспективен преглед и започва от биографична информация за художника – с типични автопортрети, пейзажи и градски сцени от Остенде и Брюксел. Ядро на изложбата е социалната критика като основна тема в творчеството на Енсор. Средствата и символичните образи, с които той борави, за да критикува недъзите на обществото, създават сюреалистична митология, много специфична за стила му. Централни теми в социалната критика са религията, порядките на заможните граждани и политиката. Фарсът, карикатурата и предизвикателните сюжети присъстват навсякъде, посочват организаторите.