Неподражаемата стилистка Мариета Ценова

МАРИЕТА ЦЕНОВА е фриланс арт-редактор и стилист. Образованието й е Магистър по “Български език и литература” в СУ “Климент Охридски”, 2 години се обучава в Национална художествена галерия, София по специалността “История на изкуството”. Професионалният й опит включва многостранна дейност: подготвя дизайна на корици за книги, дизайнер на театрални костюми е, участва в рекламни и PR кампании, участва в колективни и самостоятелни изложби, преподавател е, 5 години е куратор на Международното Биенале на графиката във Варна, 6 години е  криейтив директор, редактор мода и стил в списание “Егоист”. Работила е по клиповете на изпълнители като Ники Урумов, Миленита, БТР, Остава и др. В момента снима. По голямата част от времето си работи в Европа – Лондон, Милано и Мюнхен. Подготвя изложба в Токио, където ще представя класическите японски портрети.

Работата ти е свързана с разнородни дейности. Какъв е подхода ти във всеки отделен случай към твоите клиенти?

Колкото по-публична е работата ти, толкова е по-голяма отговорността на това което правиш. А ако си въвлякъл в проектите си и други хора, тогава става отговорност +.
 
Наскоро излезе стихосбирката “Органични форми” на Николай Атанасов, на която ти си дизайнер на корицата, оформена с озъбено-шокиращия привкус на властната, хищна, мрачна, интелектуална и твърде интимна поезия. Как съгласуваш външния вид на книгата с нейното съдържание?

Ники има блестящ талант. Мисля, че когато срещнеш талантлив човек като него трябва да подходиш много съвестно, отколкото ако ставаше дума за виуализацията на собствено произведение. Когато правиш такава корица тя става лице на работата на този човек. Т.е. тя става филтър между хората, които ще посегнат към книгата и всички останали. Корицата трябва да е адекватна на текста, да го презентира, илюстрира и олицетворява добре. В този случай Ники е водещия. Трябва да му се подчиниш напълно, тъй като това за което разказва е много лично. А ние живеем в общество, в което откровеността е хипер уязвима. Хората са много затворени и не притежават таланта да разказват за себе си. Още по-малко за слабостите си, за проблемите си, за любовите си, за света в който живеят. В момента работя върху последната книга на Елена Алексиева. Тя пише на уникален български език и се отличава с голяма образност. Чувстваш се като джудже пред планина в нейното творчество, без да знаеш как да се справиш с нея.

Кое от всичките ти занимания е приоритетно за теб?

Да работя с талантливи хора! Това е най-голямото удоволствие или ако няма формални пречки пред работата ми.

Кога решаваш да направиш изложба?

Когато завърша свой проект, ако мисля че повече нямам какво да кажа и да развия го показвам пред публика. С изложбите си сверявам часовника. Ако съм видяла нещо красиво по пътя си, при осъществяването на някои проект съм убедена, че хората трябва да го видят също.

Какво е в състояние да те отблъсне, на какво искаш да кажеш “най-сетне край”?

Много са нещата, които ме възмущават. Опитвам се да правя възможно най-малко компромиси. Не винаги успявам. Трябва малко или много да бъдеш комформист.

Как протича работния процес при теб?

Обикновено, когато имам идея за нещо го осъществявам. Често се случва аз да правя грим и прическа, намирам си модели, намирам среда, шия дрехи в зависимост от характера на проекта. Извършвам цялата творческа работа. Понякога правя сама фотографиите, понякога шия. Винаги каня хора, които биха се справили с това, което предстои за целия екип.

Какви умения трябва да притежава един човек с твоята професия?

Кръщелникът ми Йосиф има креативното съзнание на един арт директор от 6-тата си година. Има безкрайно талантливи хора. Независимо от това какво е образованието ти, ако в теб се крие талант да създаваш визии в един момент ще подчиниш цялото си досегашно знание върху това да създадеш една визия и да я продадеш, разбира се. Няма универсален модел на отношение или подражание, с който да си сигурен че ако завършиш графичен дизайн ще станеш добър стилист. Ако обучението си го направиш в един определен момент в живота си, когато усетиш че ти се учи нещо имаш свободата да го научиш, да си вземеш образованието, да си попълниш празнините. Ако имаш тази възможност и не е скъпо за теб, тогава няма проблем.
 
Как протича преподавателската ти дейност?

Скоро преподавах на студенти в Санкт Петербург в един летен семинар на тема “Стайлинг за списание”. Имах студенти, които работят за списания като “Вог” и “Ел”. Бяха 15 човека. Тези хора ми действаха вдъхновяващо. Казах им: “За тези две седмици съм ваша. Каквото можете да научите от мен, питайте!” Те бяха хора с много отворен кръгозор, непрекъснато мислеха и задаваха въпроси, съмняваха се в това което те биха предложили. Това, което се опитах да направя е да им кажа в кои сфери са задължени да следват даденостите. Къде имат пълна свобода. Ако си намерил този баланс за себе си, можеш да се справиш. Много е лично. Няма универсално лице.

Какъв е твоят стайлинг?

Хаос. Удобство. Дрехите са близо до моите функции – колко километра ще извървя на ден, каква работа имам да свърша, с колко хора ще се срещна… 

www.justaperfectday.com

Сподели в: