Драгомира Шулева за коучинга – пътешествие по суша и вода

Драгомира Шулева e старши консултант и управител на ЗАЕДНО от 2003 г. насам.

Има повече от 15 години мениджърски опит по различни проекти и програми у нас и в чужбина. Ръководител проекти и обучител на много фирми и организации като Хеброс банк, „Алпина”, „Карлсберг България”, „Каменица“, МКБ Юнион Банк, ВИП Секюрити, БИЛЛА България,  Мтел,  Банка ДСК и много други.

Тематика на обученията е изключително разнообразна – от разпределяне на времето до успешна комуникация и справяне със стреса.

За читателите на Кафене.бг – Драгомира ще сподели какво е това „коучинг“ и какво е да си професионален „коуч“.

Много модерна е думата „коучинг“, но какво стои зад нея?

Коучингът е разговор или серия от разговори, които се водят между двама души. Хората най-често търсят услугите на коуч, за да подобрят личната или професионална ситуация, в която се намират и да постигнат целите си. Опитният коуч използва комбинация от техники за наблюдение, задаване на въпроси, слушане и даване на обратна връзка, за да създаде диалог, богат на прозрения и научаване.

Най-често срещаните ползи от коучинга са:

  • подобрено усещане за ясна посока на развитие, фокусиране
  • подобрено чувство за саморефлексия
  • подобрена способност да се свързваш и да влияеш на другите
  • подобрена мотивация
  • подобрена лична ефективност
  • повишена устойчивост на трудностите, умения за справяне с промяната

Нужно ли е мениджърите да са и коучове?

Днешният непрекъснато променящ се и „disruptive” бизнес контекст изисква и нови лидерски стилове. Ако искаме да подкрепим хората в организациите, както и своите клиенти да пробват нови подходи и креативни решения, това няма как да стане с дерективен стил или командно-контролен подход. За да се справят с тези нови предизвикателства пред тях са им нужни по-различни – овластяващи и освобождаващи ум и сърцето на хората им умения. Именно такива са коучинг уменията.

Нашата теза е, че това са универсални умения и могат да се използват както в работата с хората, така и с клиентите, а даже с децата и вашите близки.

Заимствани са директно от учебника на професионалните кочуове и затова сме избрали да се фокусираме само върху пет умения. Те са като пръстите на едната ни ръка и ако ги овладеем можем да опитаме ефекта от тяхното приложение. За да станете истински професиоанлен коуч обаче, ще трябва да се научите да използвате и другата си ръка, за да можете да се договаряте, да поставяте цели, да следите и подкрепяте хората, които ги постигат безрезервно и дори тогава, когато те самите са загубили вяра в себе си.

Петте базови коучинг умения, които сме избрали да демонстрираме и тренираме с участниците на нашето обучение на 03-04.10.2017 г. в Хотел Мезон Хаус в София са:

  • създаване на „rapport“
  • дълбоко слушане
  • задаване на силни въпроси
  • използване на интуицията
  • обратна връзка

Разкажете за обучението, което предстои. Кой е поканен?

Обучението ще бъде изцяло практическо и затова групата ще е малка до 12-13 души. В началото ще направим индивидуален анализ на лидерския стил на всеки участник с въпросник, който ще очертае неговите силни страни и ще покажи – какви са му областите за подобрение.След това се заемаме с уменията едно по едно. Има практически задачи за всяко едно от уменията, даже минимум по две! Ако ни остане време на края и на двата дни – можем да работим и с казуси, поставени на място от участниците.

Ще има и въжета за дърпане и връзване – нали е се готвим да управляваме и яхта… За да успеем да оцелеем в това пътешествие по суша и вода, ще ни помогнат и хората от Мезон Хаус Хотел с вкусни закуси, здравословни течности и сандвичи-мечти.

Поканили сме всички наши клиенти, колеги и съмишленици, които се вълнуват от лидерството и морето и имат желание да научат нещо ново на практика. Ще присъстват, както мениджъри човешки ресурси, така и управители на фирми, университетски преподаватели, лекари, представители на частния публичния и неправителствения сектор, журналисти и родители.

Има ли нужда от подобни умения и другаде – учители, партийни деятели,
представители на НПО сектора, лекари?

Разбира се , това ще видите и от шарените ни участници – хора от всички гореизброени сфери.Както учителите, така и лекарите и другите професионалисти имат нужда да изграждат добра връзка със своите ученици, клиенти и пациенти, да им задават силни въпроси, да ги слушат „по-дълбоко”, да им дават обратна връзка и да ползват интуицията си, за да постигнат своите учебни, лечебни и други цели.

Всички имаме нужда да бъдем чути, но трябва да можем и да слушаме, а ние от екипа на Кафене.бг благодарим на Драгомира за интересната информация и пожелаваме на всички да получават и да дават повече разбиране както на работното място, така и вкъщи.