Джон Адамс дирижира Джон Адамс

Дигитално от Берлинската филхармония: Джон Адамс дирижира Джон Адамс.

Гьоте-институт продължава поредицата с излъчвания от дигиталната концертна зала на Берлинската филхармония с концерт от септември 2016 г.

Филхармониците представят "Хармония за оркестър" и "Шехерезада-2" под диригентството на самия композитор Джон Адамс. Концертът е този петък, 7 април, от 19ч.

Digital Concert Hall 
07.04.2017 г., 19:00
Гьоте-институт, София
ул. „Будапеща“ 1, София

Джон Адамс дирижира Джон Адамс
Джон Адамс, диригент
Лейла Йозефович, цигулка

В програмата:
Джон Адамс, Хармония за оркестър
Джон Адамс. Шехерезада-2, драматична симфония за цигулка и оркестър
(първо изпълнение в Германия)

Гьоте-институт продължава музикалната си програма, посветена на новата музика, с поредно излъчване от дигиталната концертна зала на Берлинската филхармония. Този петък, 7 април, от 19 ч. публиката ще има възможността да се пренесе в Берлин и да види един концерт, в който берлинските филхармоници изпълняват произведения на легендарния минималистичен композитор Джон Адамс. Диригент е самият Джон Адамс.

Следвайки образователната насоченост на програмата, Гьоте-институт и този път ще предложи въведение – то ще бъде направено от Ралица Фичева, музикален журналист в Българското национално радио. Тя ще представи програмата на концерта и ще въведе публиката в творчеството на Джон Адамс и минимализма в музиката.

Програмата за нова музика на Гьоте-институт ще продължи с излъчвания от Берлинската филхармония, както и с концерти на живо с български музиканти. Очаквайте подробности скоро!

За Джон Адамс и концерта

Джон Адамс се числи към най-видните композитори на минималистичната музика – въпреки че той отново и отново разбива нейната естетика и я смесва с решителен звучен, понякога почти късноромантичен музикален език. Джон Адамс, през този сезон с резиденция при Берлинските филхармоници, дебютира с този концерт като диригент на оркестъра. В програмата са включени неговата известна Хармония за оркестър (Harmonielehre) и цигулковият концерт Шехерезада-2 със солист Лейла Йозефович.

"На едно чисто техническо ниво", казва Джон Адамс, "моите творби не изглеждат да са толкова сложни, както на много други съвременни композитори. Моите музикални идеи никога не са се нуждаели от сложните форми, които ние днес обикновено очакваме от сериозните творци на музика. Трудностите на моята музика са заложени в концентрацията и енергетиката. В това отношение тя се изпълнява много трудно, тъй като човек веднага забелязва, когато един инструменталист не свири верните тонове. Това не е така при много съвременни музикални пиеси, където често само композиторът забелязва, че нещо не е наред…"

Джон Адамс, гостът на Берлинските филхармоници с резидентска програма от настоящия сезон, се числи към главните представители на американския минимализъм – онова направление в този стил, при което през по-дълги интервали се повтарят прости основни модели (мотиви) със само леки, често едва доловими изменения.

Все пак Адамс своевременно се дистанцира от скованата механика на първите минималистични композиции: "Моята музика е, вярвам аз, по-експресивна. Ярка, бавна, бърза, силна, спокойна – всички тези различия вътре са ми важни." При дебюта си като диригент на пулта на Берлинската филхармония композиторът включва в програмата своята "Хармония за оркестър" (Harmonielehre), творба, вдъхновена от един сън, в който голям кораб контейнеровоз в залива на Сан Франциско се издига като ракета в небесата – тази картина има своето непосредствено музикално съответствие в началото на творбата, където повтарящи се акорди в ми минор избухват като оръдейни залпове.

След антракта в програмата следва цигулковият концерт "Шехерезада-2", който Джон Адамс композира "за лъка" на цигуларката Лейла Йозефович. Пиесата е вдъхновена от изложба в Института на арабския свят в Париж, в чийто център са се намирали приказките от "Хиляда и една нощ" и по-специално фигурата на Шехерезада: "Разбиращата се от само себе си бруталност спрямо жените", според Адамс, "залегнала в основата на много от тези истории, ме накара да се замисля над образите, които днес ние виждаме всеки ден в новините. Така ми хрумна да композирам една драматична симфония, в която главната роля се поема от соло цигулка." Макар музиката да не разказва конкретна история, Адамс разгръща в своята звучаща визия "провокиращи образи", които се изправят срещу насилието и потисничеството: сцени, в които Шехерезада бива преследвана от религиозни фанатици и бива изправена на съд, докато на финала най-сетне тя намира свободата си.

Всички концерти от поредицата Digital Concert Hall са с вход безплатен. Желателно е предварително записване на info@goethe.sofia.org.